Avatar billede stubski Nybegynder
04. februar 2009 - 14:42 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Lydkort og usb disablet

Hej
Har en medion md 41300 bærbar hvor jeg ikke kan få gang i lydkort og usb. Har prøvet at geninstallere styresystem ( xp home ) og drivere uden held. I.flg. Driver Max er alle drivere opdateret.
Motherboard: Medionnb Wid 2010
Chipsæt : Intel Springdale i865PE
Bios : Phoenix
EVEREST siger at mine usb controllere er understøttet men frakoblet.
Ligeledes er AC97 modem controller( lydkort tror jeg ) understøttet men frakoblet.
Har prøvet at se i bios om man kan fra/tilkoble lyd eller usb, men det kan man ikke i Bios.
Hvad kan der være galt ?
Avatar billede haverslev Novice
04. februar 2009 - 15:55 #1
Har du installeret bundkort driver - chipset ?
Det skal installeres som det første og derefter de andre drivere

http://www.medion.dk/
Klik på mere under punktet Drivere og opdateringer
skriv 41300 i feltet: MD/LT- og klik på Søg
Hent Chipset Driver til WID 2010
Hent Lyd Driver WID 2010
og ellers dem du evt. mangler
Avatar billede stubski Nybegynder
05. februar 2009 - 13:02 #2
Nu er der installeret windows og drivere til alt. Skal jeg formattere og så installere chipset før windows, eller geninstallere windows og så chipset før noget andet ? Har prøvet at inst. chipsettet efter at windows har opdateret og andre driwere er inst. Det hjælper ikke.
Avatar billede haverslev Novice
05. februar 2009 - 16:10 #3
Prøv lige og se om du har nogle gule eller røde udråbstegn udfor nogle enheder - eller under "andre enheder" her:
Klik på  start > kontolpanel > System > klik på faneblad Hardware > klik på knappen Enhedshåndtering
Avatar billede stubski Nybegynder
05. februar 2009 - 16:47 #4
Ud for usb controllere er der ikke gule eller røde markeringer hverken udfor usb universel host controllerene eller usb rod hubberne.
Ud for enheder til lyd video og spil er der efter installering af alle xp og drivere kun en enhed til lyd : unimodem - halv duplex lydenhed. Den har heller ingen gule eller røde  markeringer. Kigger jeg i kontrolpanel under lyde og lydenheder siger den ingen lydenhed. Under hardware ( stadig lyde og enheder ) kan jeg se Realtek AC97 audio driver og ser jeg på egenskaber for den står der at der ikke erinstalleret nogen drivere til den.
Avatar billede stubski Nybegynder
05. februar 2009 - 19:16 #5
Har nu installeret VIA AC97-lydkort(WDM) v.h.a. Tilføj hardware i kontrolpanel. Det ses i enhedshåndtering markeret med gult udråbstegn. Driver (Realtek AC97 Audio installeret fra medion driver cd) ses i Tilføj eller fjern programmer i kontrolpanel.
Egenskaber for lyde og lydenheder siger stadig ingen lydenhed.
Avatar billede haverslev Novice
05. februar 2009 - 20:34 #6
Prøv lige at installere alle driverne fra cd`en igen.
Du husker vel også modem, selvom du evt. ikke skal bruge det.
Avatar billede stubski Nybegynder
05. februar 2009 - 20:55 #7
I egenskaber for VIA AC97-lydkortet står der : Enheden kan ikke starte (kode 10).
Alle usb controllere og hubber virker i.flg. enhedshåndtering korrekt, men de ses ikke i stifinder, og computeren reagerer heller ikke når man kobler noget i usb indgangene.
Som tidligere nævnt siger Everest at både usb controllerene og AC97 Moden controlleren er understøttet men frakoblet. Hvad kan der mon være galt ? Hvordan tilkobler man dem igen ?
Avatar billede stubski Nybegynder
05. februar 2009 - 20:55 #8
I egenskaber for VIA AC97-lydkortet står der : Enheden kan ikke starte (kode 10).
Alle usb controllere og hubber virker i.flg. enhedshåndtering korrekt, men de ses ikke i stifinder, og computeren reagerer heller ikke når man kobler noget i usb indgangene.
Som tidligere nævnt siger Everest at både usb controllerene og AC97 Moden controlleren er understøttet men frakoblet. Hvad kan der mon være galt ? Hvordan tilkobler man dem igen ?
Avatar billede haverslev Novice
06. februar 2009 - 08:01 #9
Det tyder altså på, at driverne ikke er installeret korrekt.
Prøv at starte forfra.
Installere XP og derefter chipset, derefter VGA/grafik, derefter Lyd, derefter Lan, Wlan, modem, osv - osv
Avatar billede stubski Nybegynder
11. februar 2009 - 11:01 #10
Har nu prøvet at inst. xp og derefter alle drivere. Har også prøvet at inst. v.h.a. application and support cd'en som gendanner alt som det var fra fabrikken. Har sat bios på default settings. Alt er prøvet adskillige gange, men ak - problemet er det samme uanset hvad jeg gør : lydkort og usb duer ikke. Kan stagig se i programmet EVEREST at de begge er understøttet men deaktiveret ! Hvordan kan man aktivere dem ?
Avatar billede stubski Nybegynder
07. marts 2009 - 23:07 #11
Har prøvet det foreslåede uden held. Lukker nu.