Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2009 - 13:02 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Cisco ASA 5505 - God nok til virksomheder?

Hejsa.

Jeg står overfor en lille udfordring i det jeg skal sikre et netværk for en mindre virksomhed, der arbejder med personfølsomme data.

Min plan er indtil videre, at jeg skal have en hardware firewall, suppleret med en ISA server 2006, der ligger bagved hardware firewall og står for den egentlige segmentering af data, der har passeret hardware firewall.

Jeg har egentlig ret godt fat i den egentlige opsætning, men er en smule i tvivl om hvilken hardware firewall jeg skal investere i.
Jeg har erfaringer med ASA 5505 - http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=262649&searchArea=products&Soegeord=asa+5505
Men er i tvivl om denne hardware firewall vil være tilstrækkelig til brug hos en virksomhed.

Hardware firewall skal egentlig 'kun' foretage egentlig port-filrering og stoppe DDOS-angreb og hvad der ellers måtte komme fra Internet, mens ISA serveren skal lave egentlig applikations-filtrering og også supplere hardware firewall med diverse firewall-opgaver.
VPN vil også skulle konfigureres på ISA serveren, hvorfor hardware firewall ikke behøver at være en egentlig vpn-firewall.

Er ASA 5505 som jeg linker til herover tilstrækkelig til en mindre virksomhed, eller er der begrundelser for at sigte højere i form af højere pris og dertil hørende udvidere muligheder for sikkerhed?
Avatar billede sameaim Nybegynder
03. februar 2009 - 08:56 #1
Nu har jeg ingen erfaring med ISA, som sådan, men hvad ønsker du helt præcist af ASA'en, som ISA'en ikke kan - og omvendt, hvad ønsker du af ISA'en som ASA'en ikke kan?

Umiddelbart kan jeg ikke se fordelen i at have to firewalls kørende.
Hvor mange medarbejdere er der tale om? Flere end 25?
Avatar billede justrace Novice
03. februar 2009 - 09:03 #2
Sådan en ASA kan sagtens klare den opgave, også sikkerheden. Og så er det en af de rigtig hurtige til at arbejde.
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2009 - 11:22 #3
@sameaim. Vi er for tiden kun omkring 20 medarbejdere, men der er høje krav til sikkerheden.
ASA'en skal agere gatekeeper, hvor dens hurtighed skal komme til sin ret og filtrere de mest åbenlyse forsøg på indbrud, mens ISA serveren skal samle op- og dermed verificere at trafikken, der er kommet forbi ASA'en nu også er ok og dermed skal videre til DMZ serverne.

Ud over det skal ISA'en fungere som VPN-server og web-proxy server, så der kan caches indhold fra nettet og samtidig kan laves filtrering på udgående trafik på bruger- og gruppe-niveau.

Men det vil altså sige, at i umiddelbart mener at den billigste ASA 5505 sagtens kan løfte opgaven med hensyn til firewall funktionalitet?
Avatar billede sameaim Nybegynder
03. februar 2009 - 14:44 #4
5505'eren kan fint klare opgaven - dog kan jeg stadig ikke helt se ideen i at have to firewalls, efter hinanden.
Sikkerheden bliver ikke bedre af den grund - der vil blot være et ekstra hop mm.

Den eneste fordel jeg umiddelbart kan se, er at du kan "off loade" fx ICMP/ddos trafik (fra internettet) i ASA'en, ved ikke at tillade det og dermed spare resourcer i ISA serveren.
Havde der derimod været fx IDS i ASA'en, så havde det været en anden snak :)

Anyway, du skal ikke være "bange" for at investere i en 5505 :)
Avatar billede justrace Novice
03. februar 2009 - 17:45 #5
Hvis du kender PIX, og hvor "gode" de var på deres tid, så kan det sammenlignes med en gammel VW-bubble, og en Porsche 911 GT3.
Både på det tekniske, men absolut også på hastigheden.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. februar 2009 - 18:35 #6
Nu er jeg ikke specielt godt inde i Microsofts produkt sortiment, men er ISA ikke grundliggende en caching proxy server med lidt firewall oveni som floedeskum paa lagkagen ?
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2009 - 18:57 #7
Jooo, det var vidst tilbage i den version der hed ISA server 2000 :-)
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2009 - 10:31 #8
justrace, smider du lige et svar?
Avatar billede justrace Novice
08. april 2009 - 10:45 #9
Jo da, spiller ASA'en som den skal?
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2009 - 12:16 #10
Den er købt hjem, men den er endnu ikke sat i drift.