Avatar billede cdzbnn Nybegynder
14. januar 2009 - 13:11 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Gammel lap - Ubuntu el. Win XP?

Jeg har en gammel IBM ThinkPad T20, som jeg lige har købt noget mere ram til. Motherboardet understøtter 512 ram, og det har den fået. Den har desuden en 700 MHz processer.

Jeg har pt. installeret Windows XP på den. Jeg overvejer om jeg skal finde en skrabet udgave af XP, for at minimere forbruget af ressourcer, eller om det bedre vil kunne betale sig at installere Ubuntu? Hvilket styresystem vil give den bedste ydelse, på denne gamle computer? Den skal hookes op til internettet fra tid til anden, så der vil periodisk være brug for firewall & antivirus (bruger man dette i Ubuntu?).
Avatar billede falster Ekspert
14. januar 2009 - 14:14 #1
Med (kun lidt) erfaring fra en gammel Toshiba med nogenlunde de samme ressourcer, vil jeg anbefale Ubuntu. Men nogen hurtigløber bliver den ikke.
Avatar billede sleeper Nybegynder
14. januar 2009 - 14:22 #2
Hej Jeg ville anbefale dig, enten at installere Windows 2000(L.... system men det bruger ikke mange resurcer"
eller kigge efter forskellige Linux disto...
Der findes mange andre end ubuntu, og rent faktisk er Ubuntu også ved at være rimeligt krævende
Jeg er ikke så god til Linux at jeg kan sige hvilken disto du skal vælge, men det findes utrolig mange små systemet som ikke er så resurcekrævende som Ubuntu, f.eks "Damn small linux"
http://damnsmalllinux.org/
Avatar billede sleeper Nybegynder
14. januar 2009 - 14:31 #3
Avatar billede falster Ekspert
14. januar 2009 - 14:40 #4
Enig med sleeper.

Toshibaen kørte helt rimeligt med W2000, som den var født med. Men jeg ville ikke ha' et discontinued styresystem.

Ubuntu Intrepid Ibex (den seneste) er ganske rigtig rimelig krævende. Så hvis du kan finde en mindre distribution er det nok løsningen.
Avatar billede cdzbnn Nybegynder
14. januar 2009 - 15:05 #5
Thinkpadden er da også ganske rigtigt født med Windows 2k, og jeg kørte også med det den første tid (har fået den brugt, var allerede installeret), men det blev trættende i længden jeg ikke kunne bruge min eksterne harddisk - dels pga. elendig understøttelse af usb-porten, og dels fordi win 2k ikke understøtter drev på over 120 gb.

Jeg skal blot bruge computeren til at surfe og skrive opgaver på, så det er ikke noget krævende. Jeg er fra windows vandt til det grafiske brugerinterface, og det var som sådan grunden til jeg ville bruge Ubuntu som erstatning, da jeg ikke har tidligere erfaring med linux, men jeg vil da se lidt på hvad der er af alternativer. Det omfattende grafiske brugerinterface kan jeg nok vænne mig af med.

Jeg vil se på Damn Small Linux - navnet lover jo godt :)

Andre der har forslag til valg af linux?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
14. januar 2009 - 19:09 #6
puppy linux eller xubuntu kunne også være et bud :)
men ellers er der inspiration at hente her:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_distributions
http://www.linuxlinks.com/Distributions/Mini_Distributions/

./psycosoft-funware :)
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2009 - 15:29 #7
Umiddelbart synes jeg XP er for krævende. Min Thinkpad X30 (Pentium-III 1,2 GHz, 512 Ram, 40 GB) bruger hurtigt rammene op med få tabs i internet-browseren, officeprogrammer og diverse småprogrammer. Processoren er også noget træg, så jeg har svært ved at forestille mig en gammel processor på 700 Mhz.
Avatar billede cdzbnn Nybegynder
19. februar 2009 - 16:25 #8
Jeg endte faktisk med at smide en skrabet udgave af Windows XP ind på maskinen. Det kører langt fra optimalt, men det fungerer da - og tidsspilde som youtube bliver besværliggjort af at det hakker ;)

Jeg har endnu ikke fundet en løsning. Ubuntu var ret også ret krævende, virkede det til - havde det sporadisk inde.

Så var der DSL, men det understøttede ikke usb så godt som jeg ville, og jeg er desuden ret afhængig af et 3G-modem pt, som jeg tvivler på jeg ville kunne finde driver til, til DSL.
Avatar billede cdzbnn Nybegynder
19. februar 2009 - 16:27 #9
Sleeper, smider du et svar - så får du point?

(-eller har du allerede smidt et svar? Dette nye layout forvirrer mig..)
Avatar billede sleeper Nybegynder
20. februar 2009 - 07:01 #10
Her er et svar