Avatar billede craft Nybegynder
04. januar 2009 - 18:30 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til køb af kontor-pc

Jeg skal investere i en ny computer, som blot skal kunne gå på nettet og klare tekstbehandling samt ikke-krævende billedbehandling. Desuden skal computeren kunne køre Windows Vista.

Jeg har fundet denne computer: http://fcomputer.dk/?show=sys_make&sysid=2487 og ændret specifikationerne til:

Intel Core 2 Duo E8400
ECS G31T-M S-775
1 GB DDR PC6400 800 MHz Corsair
500GB Maxtor 7200 rpm 32 MB SATA2
3R System R240 (Crystal black)
80mm Arctic Cooling AF8025 19 dB
500W Inter-Tech Sl-500 120 mm
Standard Intel køler
Silent opgradering Step 2 23 dB
22x LG DVD/RW DL Sort SATA

Pris: 4234 kr.

Desuden har jeg gundet denne computer: http://www.prcdata.dk/produkt/basic-premium-pc-core-2-duo-e8500-2gb-ddr2-500gb-dvd-rw/90664662/ til 4000 kr.

Jeg harogså overvejet http://www.prcdata.dk/produkt/basic-premium-pc-core-2-duo-e8500-2gb-ddr2-500gb-dvd-rw/90664662/ som koster 500 kr. mere, men til gengæld har et grafikkort (omend årligt).

For alle tre maskiner gælder, at tages ud og erstattes med 4 GB som købes separat.

Umiddelbart synes jeg computeren fra Føniks Computer ser bedst ud fordi kabinettet er flot og fordi jeg ved, den ikke kommer til at larme ad h*** til eftersom jeg har tilvalgt "Silent opgradering".

Hvad siger I? Er priserne i orden i forhold til indholdet? Kender I bedre tilbud?

På forhånd mange tak.
Avatar billede craft Nybegynder
04. januar 2009 - 18:31 #1
**For alle tre maskiner gælder, at RAM tages ud og erstattes med 4 GB som købes separat.
Avatar billede sunear Nybegynder
04. januar 2009 - 18:51 #2
Du går efter ALT for høje priser, hvis jeg har forstået dit behov ret.

Fandt lige hurtigt denne her maskine hos Elgiganten:

http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenDK-Site/da_DK/-/DKK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=BSSz6oZKU8dSR0EjRNJBwx1k0000hxKVdPAU?ProductID=2T7D4QFHQ00AAAEd3Yx.6wS3&CatalogCategoryID=9h3D4QFHQ70AAAEOyw803xiY&Selected=Specifications#tProductTabcontent

Syntes selv prisen er ganske rimelig. Man må huske, at den er færdiginstalleret, og har du allerede en office-licens (jeg fik det indtryk?) er det jo bare at indtaste dennes licensnøgle, da office jo er installeret på den i en trial-periode, og du vil være oppe at køre.

SKAL den gøres lydløs, kan du jo bare købe støjsvage blæsere, vandkøling o.l. på nettet (find det f.eks. igennem edbpriser.dk), og betal Elgiganten for at montere det nye udstyr. De tager vist ca. 200,- per komponent monteret, men er ikke sikker. Spørg evt. i din lokale butik.

Mvh. Sune Rasmussen.
Avatar billede craft Nybegynder
04. januar 2009 - 19:22 #3
Mange tak for svaret.

Jeg tror egentlig prisen bliver nødt til at være så høj for at få en computer, der kan afvikle Windows Vista (64 bit) og Office- og billedbehandlingsprogrammer i et acceptabelt tempo. For at det kan lade sig gøre skal der da være en rimelig processor og en god mængde RAM - sidstnævnte får man jo smidt i nakken i dag :) Desuden går der også lidt længere tid før man skal skifte når man smider lidt mere i den.

Så det korte af det lange er, at jeg egentlig godt vil ofre ~4500 kr. for en kontorcomputer, der så kan holde 3-4 år.

Jeg handler af princip ikke i Elgiganten og deslignende fordi kvaliteten efter min opfattelse er for dårlig og priserne alt for høje i forhold til hvad man får. Jeg har svært ved at tro, at den computer, du linker til, kan afvikle Vista ordentligt.

Og ja, jeg har en Office-licens.
Avatar billede craft Nybegynder
04. januar 2009 - 19:24 #4
Forresten har jeg ikke lyst til at ligge og rode med blæsere - og slet ikke vandkøling. Og 200 kr. pr. komponent er jo helt en ublu pris.
Avatar billede sunear Nybegynder
04. januar 2009 - 21:21 #5
Helt enig, hvis man tænker på at den skal holde 3-4 år.
Jeg mener dog ikke, at der er noget galt med Elgigantens computere. Man må tænke på, at en computer er kun så god som dens komponenter, og Elgiganten har jo svært ved at putte noget direkte dårligt i. Jeg har i hvert fald aldrig oplevet noget negativt ved de computere, jeg har købt hos dem.

Jeg skulle desuden mene, at den sagtens kan køre Vista. 2,2 GHz burde være rigeligt, eftersom der sælges (velfungerende) bærbare med 2,0 GHz og mindre RAM. Som samtidig sagtens kan afvikle kontorapplikationer.
Der skulle dog være noget at hente i den snarligt kommende Service Pack 2 til Vista, der skulle, ifølge ComON.dk, forbedre Vistas hastighed betydeligt.

Hele hemmeligheden i at have en hurtig computer handler meget om at holde den fri for tærende baggrundsprocesser, og sørge for at have et rimeligt sikkerhedssystem, der ikke er for ressourcekrævende. F.eks., hvis man allerede HAR en firewall installeret, kan man jo sagtens afbryde Windows' egen, der må antages at være dårligere.

Du har forresten helt ret, 200 kr. er vanvittigt i forhold til arbejdet, det tager jo ikke mere end en halv time.

Men du skal passe på! Jeg havde ikke været inde og kigge på, hvad du rent faktisk havde valgt hos fcomputer. Du har nemlig ikke valgt noget operativsystem! Alene WinVista Home Basic koster allerede 800 kr. oveni, så der er en ekstraudgift du måske ikke havde opdaget? Desuden skal du også betale 200,- for at får dem til at installere det for dig. Operativsystem er jo altid inkluderet når man handler hos butikker som Elgiganten eller ComputerCity. De kan jo spare mange penge med OEM-licenser :).
Avatar billede craft Nybegynder
04. januar 2009 - 22:03 #6
Tak for inputtet, men eftersom den computer, jeg har fundet, er væsentlig stærkere end den fra Elgiganten, og jeg godt vil ofre 4500 kr. på den, bliver det indtil videre den.

Operativsystemet bliver ikke et problem, og jeg kan også godt selv finde ud af at installere det.

Hvis nogen har bud på bedre forslag, er jeg stadigvæk åben!
Avatar billede sunear Nybegynder
05. januar 2009 - 00:50 #7
Selv tak.
Jeg synes, at det du har fundet hos Føniks er et rigtig godt bud på en stærk computer til de rigtige penge. Jeg ville købe den, ud fra de krav du har.
Vær dog opmærksom på, at din toårige reklamationsret automatisk forsvinder når du åbner tingesten for at udskifte komponenter - skal du kunne vende tilbage til Føniks med den og klage, må den ikke være fysisk ændret fra da de solgte dig den.

Held og lykke,
Sune Rasmussen.
Avatar billede craft Nybegynder
06. januar 2009 - 14:55 #8
Ok, det lyder godt. Endnu en gang tak for hjælpen.

Smidet du et svar, er der point.
Avatar billede craft Nybegynder
16. januar 2009 - 13:14 #9
Jeg lukker.