Avatar billede marianneit Nybegynder
20. december 2008 - 18:10 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Opdeling af harddisk / hastighed

Hvis man har to harddiske i sin pc og man kører data på den ene og styresystem på den anden, ville den så værer hurtigere end hvis man kører både data og styresystem på én harddisk?
Avatar billede riversen Nybegynder
20. december 2008 - 18:16 #1
du vil med fordel kunne placere os på den ene disk, og lave 2 partitioner på den anden, hvoraf du benytter en partition til SWAP fil. Sæt swap filens min og max størrelse til samme værdi.
Avatar billede marianneit Nybegynder
20. december 2008 - 20:01 #2
Kan man få den på dansk og bliver pc hurtigere af det?
Avatar billede riversen Nybegynder
21. december 2008 - 06:21 #3
For at svare direkte på dit spørgsmål:
Som udgangspunkt ja

Men du kan gøre mere:
Installer styresystem på den ene disk, som du allerede har tænkt dig. Den anden harddisk deler du op i 2 dele (partitionering). Den ene del (på fx 5GB) bruger du til SWAP filen. Resten benytter du til data. Det at du placerer din SWAP fil på sin egen partition med fuld størrelse fra start af gør, at den ikke splittes op fysisk på disken og giver en hurtigere responstid, når du pc SWAP'er. Hvordan ses her: http://www.tech-faq.com/swap-file-settings.shtml
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2008 - 06:53 #4
For li`som at suplere "riversen" www.helgec.dk/pagefil.html og hvis vi skal koge problemet het ned, ja, for nu kan systemet læse fra 2 diske samtidig
Avatar billede riversen Nybegynder
21. december 2008 - 08:45 #5
Og for lige at supplere yderligere. Sæt swap file til 16mb på c-drevet og så fx 4096 på det, der i helges link er E-drevet. 4096 i både min og max. Formater evt SWAP partitionen med 64k cluster size.
Avatar billede marianneit Nybegynder
21. december 2008 - 16:06 #6
Tak for hjælpen og god jule