Avatar billede idani Praktikant
16. december 2008 - 10:20 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Export til csv fil

Hejsa

Jeg har lavet en lille (meget lille) database til brug for nogle løn indberetninger til skats e-indkomst.
Jeg har styr på felterne mm, men jeg kan ikke få lov til at eksporterer den til et csv format.
Hvis jeg forsøger at eksporterer til text format, så komme en person ud på 2 linier - det hele skal stå på en linie.
Hvis jeg exportere til excel så kommer det rigtigt ud - men det format kan ikek uploades direkte til Skat.
Jeg kan selvf. konveterer filen via excel - men så går det smarte ligesom af....
Forslag til novicen modtages gerne ;o)
Hilsen
Ida
Avatar billede terry Ekspert
16. december 2008 - 10:24 #1
If you make a query which selects the data you need and export this, does this also give two lines?
Avatar billede terry Ekspert
16. december 2008 - 10:25 #2
If the data you export only contains one line per person, I cant see why exporting it would produce two
Avatar billede idani Praktikant
16. december 2008 - 10:40 #3
Hi Terry

I have made the query, and tryed to export that - but it gives 2 lines in the file.
But in the query is in one lige all of it.
Can it be that the line lenths is to long????
Avatar billede terry Ekspert
16. december 2008 - 10:43 #4
Maybe, how long is it?
Avatar billede kabbak Professor
16. december 2008 - 11:14 #5
Hvad læser du filen med, du har vel ikke sat den til at ombryde tekst i Notesblok, så du derfor ser 2 linjer ??
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
16. december 2008 - 14:26 #6
En indskudt bemærkning:  Hvor har du fundet det format som data til e-indkomst skal have?
Jeg har et lønsystem til TAXI vognmænd hvortil jeg har ledt som en gal efter dette format. At kontakte skat har heller ikke hjulpet mig.
Avatar billede kabbak Professor
16. december 2008 - 15:36 #7
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
16. december 2008 - 18:27 #8
'Det var lig godt grov' som en vis kartoffelavler ville have udtrykt det.

Nu skal jeg så bare finde ud af hvor de vil have den fil sendt hen og hvad den skal hedde.  Men tak for info.
Avatar billede idani Praktikant
18. december 2008 - 09:32 #9
Hmmm jeg kan godt se det du siger Kabbak med ombrydning af teksten - i notebook.
MEn det er desværre ikke løsningen ;o)

Jeg tror måske at det har noget at gøre med når jeg exporterer filen.
Jeg tager følgende rutine.
Filer -> export -> vælger tekst fil -> vælger formaet (windows / dos)(ingen af dem virker).
Hvis jeg så "bare" siger export der, så kommer der en fejl meddelse "Too few parameters. Expected 1."
Vælger jeg så at sætte flag i "Save formatted" - og så vil den gerne exporterer - men så er det formatet bliver skidt når exporten skal være i tekst format
Avatar billede terry Ekspert
18. december 2008 - 10:50 #10
If you cant find a solution then I can maybe take a look at your dB later today.
ekspertenATsanthell.dk
AT = @
Avatar billede idani Praktikant
18. december 2008 - 12:10 #11
Hi Terry

That is very nice of you - thanks.
I'll sendt you a copy of the datas.
But before you start, can't access export to a csv file - because I need the file to be comma seperated.....
Yep that's typically Skat.....
Avatar billede terry Ekspert
18. december 2008 - 13:41 #12
"But before you start, can't access export to a csv file - ...."

Not sure what you mean here., csv IS comma seperated!

??
Avatar billede idani Praktikant
19. december 2008 - 09:03 #13
Hi

Sorry for the confusion (spell check)
But it seems that I can't get access to export to csv - but only txt files (tabulator sep)
Avatar billede terry Ekspert
19. december 2008 - 09:47 #14
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
19. december 2008 - 09:48 #15
idani> jeg er 99% sikker på at når du siger kommasepareret så mener du semikolonsepareret.
Problemet i al den eksport til CSV filer fra Access er lige nøjagtige de 2 små tegn , og ;
, bruges i DK som decimalseperator og hvis man læser en 'rigtig' kommasepareret fil ind i en dansk Excel, så går der fuldstændig kuk i tallene. Derfor bruger man i DK ; som seperator i CSV filer.
(I US er decimalseperatoren . men tusind seperator er , )
Hvorfor man har valgt at kunne bruge et tegn der kan skabe så meget forvirring overgår min forstand.
Jeg skal være helt ærlig og indrømme at når jeg selv laver den slags, så er det 'the hard way' via VBA kode der læser fra en tabel og skriver til en fil. Så er det mig der bestemmer:-)
Avatar billede terry Ekspert
19. december 2008 - 09:58 #16
Try taking a look at this link
http://www.blueclaw-db.com/transfertext-docmd.htm
Under the section (Specification Name) you will find another link which explains how to create a export specification. This gives you more control over your export. At one stage you can choose the File Format (Delimited or Fixed).

You can then save the specification for later use.

http://www.blueclaw-db.com/export-specifications.htm
Avatar billede terry Ekspert
19. december 2008 - 10:00 #17
Using the specification wizard also allows you to choose another delimiter other than ,
Avatar billede terry Ekspert
19. december 2008 - 17:57 #18
The reason why you get the error ""Too few parameters. Expected 1." Is because you have a criteria in the query ([CVR]) so Access is unable to continue. If you enter a CVR number directly into the criteria field then you will be able to export and also make a Export specification.
Avatar billede terry Ekspert
19. december 2008 - 17:58 #19
And once the export spec is made (tahts if you want to use one) you can again use [CVR] and the export using code.
Avatar billede idani Praktikant
22. december 2008 - 09:09 #20
hi Terry

tks. for ansver - I'll look into it