Avatar billede stendys Nybegynder
15. december 2008 - 13:00 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Hvilke filer skal brændes med når man producerer en cd-rom?

Jeg står og skal aflevere projekt her den 17, hvor et af elementerne er produktionen af en interaktiv cd-rom, den skal laves i director, hvilket jeg har gjort, samt brugt elementer fra flash, jg har så været igang med at teste min CD-ROM, men jeg har lidt problemer med at brænde den.

Jeg er i tvivl om hvilke filer der skal på cd'en for at den fungerer optimalt, om det er både .EXE, .dir og wmv filerne, og samtidig få til at fungere.

Jeg har to director filer, en "Home" hvor interface og alle knapper er, og så har jeg en "Video" hvori videon afspilles.

På min computer fungerer det jo selvfølgelig perfekt når jeg trykker publish, eller hvis jeg blot bruger home.exe filen, men når jeg brændeer cd'en og tester den på min mands computer får jeg følgende problemer:

1. Hvis jeg kun brænder Exe filerne ned sammen med autorun og et icon, så afspiller den automatisk som den skal, og alt fungerer i interfacen, ind til jeg så skal åbne videoen, som jo så er linket, den siger at den mangler! Kan man lave en fejl i lingo så den ikke kan nøjes med exe filen? Altså jeg skal brænde .dir filerne med? Jeg har navngivet .dir filen "Video" og har på første frame indsat en marker "Video",  og mit lingo i "Home" på video knappen lyder:

on mouseUp me
window().new("Video")
window("Video").open()
end

2. hvis jeg brænder cd-rommen hvor directorfilerne er brændt med fungerer det fint med at åbne videodelen, den siger bare der ingen video er, at den mangler "Averhoff" som er navnet på den wmv fil jeg har indlagt i .dir filen "video". Hvis jeg lægger den i samme mappe som de andre fungerer cd-rommen ikke som den skal, alle filer er der, men den kører ikke og windows fortæller mig blot at jeg har en cd med forskellige type filer og hvilket program jeg ønsker at bruge til at åbne dem med!

Kan det have noget at gøre med den måde jeg brænder filen på, eller skal man pakke videoen, eller uploade den på en bestemt måde i director? Jeg synes ikke rigtig at kunne finde det endegyldige svar i director manualen, så håber virkelig du kan hjælpe!
Jeg står og skal aflevere her den 17 og har været igang med at teste min CD-ROM, men jeg har lidt problemer med at brænde den, jeg håber du har fem minutter til at hjælpe mig.

Jeg har problemer når jeg skal brænde den, jeg kan ikke huske hvilke filer der skal på cd'en for at den fungerer optimalt, om det er både .EXE, .dir og wmv filerne, og samtidig få til at fungere.

Jeg har to director filer, en "Home" hvor interface og alle knapper er, og så har jeg en "Video" hvori videon afspilles.

På min computer fungerer det jo selvfølgelig perfekt når jeg trykker publish, eller hvis jeg blot bruger home.exe filen, men når jeg brændeer cd'en og tester den på min mands computer får jeg følgende problemer:

1. Hvis jeg kun brænder Exe filerne ned sammen med autorun og et icon, så afspiller den automatisk som den skal, og alt fungerer i interfacen, ind til jeg så skal åbne videoen, som jo så er linket, den siger at den mangler! Kan man lave en fejl i lingo så den ikke kan nøjes med exe filen? Altså jeg skal brænde .dir filerne med? Jeg har navngivet .dir filen "Video" og har på første frame indsat en marker "Video",  og mit lingo i "Home" på video knappen lyder:

on mouseUp me
window().new("Video")
window("Video").open()
end

2. hvis jeg brænder cd-rommen hvor directorfilerne er brændt med fungerer det fint med at åbne videodelen, den siger bare der ingen video er, at den mangler "Averhoff" som er navnet på den wmv fil jeg har indlagt i .dir filen "video". Hvis jeg lægger den i samme mappe som de andre fungerer cd-rommen ikke som den skal, alle filer er der, men den kører ikke og windows fortæller mig blot at jeg har en cd med forskellige type filer og hvilket program jeg ønsker at bruge til at åbne dem med!

Kan det have noget at gøre med den måde jeg brænder filen på, eller skal man pakke videoen, eller uploade den på en bestemt måde i director? Jeg synes ikke rigtig at kunne finde det endegyldige svar i director manualen?

Håber der er nogen der kan hjælpe

Mvh. Katharina
Avatar billede simongc Nybegynder
15. december 2008 - 15:37 #1
Hej Katharina

Jeg har selv lavet to CDROM-produkter, men jeg har ikke arbejdet med video.

Jeg har 2 forslag der måske kan hjælpe.

1. Director kan ikke finde filen, fordi den kigger i den forkerte mappe. Brug funktionen "the moviePath". Se i dokumentationen om hvordan funktionen bruges.

2. Director kan ikke afspille filen fordi den mangler "Xtras"-mappen. Kopier "Xtras"-mappen fra director over på CD'en. "Xtras"-mappen vil typisk ligge:
C:\Program Files\Macromedia\Director\Xtras

PS. Det er bedst at konvertere eventuelle ".dir"-filer til ".dcr"-filer.

Mvh. Simon Gjerløv
Avatar billede stendys Nybegynder
15. december 2008 - 16:09 #2
Tak for dit hurtige svar!

Jeg har fået det til at fungere nu, jeg var inde og hente filerne inde i publishsettings så de er tilføjet hovedsiden, ved ikke om det var det der fik det til at fungere! Har brændt selve videon med på cd-rommen og det fungerer ski på alle computere!

Tak for dit råd mht. konvertering af filerne! tror ikke lige jeg tør springe ud i det nu, hvor det fungerer, men jeg vil holde det i mente hvis jeg engang skulle blive udsat for director igen!