Avatar billede mostcrazy Nybegynder
13. december 2008 - 18:47 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Samle to forespørgsler

Hej,

Jeg har to forespørgsler som basalt set laver samme beregning på en nogenlunde de samme produkter.

Nu ønsker jeg, at sammenkøre disse 2 forespørgsler vha. en tredje forespørgsel. Er der nogen som har forslag til hvordan dette skal gribes an?

Et simplificeret eksempel på strukturen af de to forespørgsler er

Query1: Varenummer, Varenavn, Beregning
Query2: Varenummer, Varenavn, Beregning

Det skal siges, at alle varenumre eksistere i begge forespørgsler, men hvis der er fremkommet et beregnet resultat i Q1, så er der ikke noget resultat i Q2 og omvendt.

Jeg håber mit spørgsmål er nogenlunde klart, ellers må I hellere end gerne stille uddybende spørgsmål :-)

På forhånd tak!
Avatar billede mugs Novice
13. december 2008 - 18:52 #1
Jf. din forklaring er det vel blot at lave en 3. query og joine dem ved Varenummer.

Men jeg er lidt utryk ved din forklaring "Et simplificeret eksempel". Der plejer at være mere gemt i problemet end som så.
Avatar billede mostcrazy Nybegynder
13. december 2008 - 18:59 #2
Simplificeret dækker såment bare over, at den henter andre data vedr. hver vare på ligefod med f.eks. varenavn. Jeg var bare for doven til, at liste samtlige felter ;-)

Men hvis jeg bruger en join hvordan finder den så ud af, at den ikke skal bruge f.eks. en tom værdi fra Q1 men den beregnede værdi fra Q2 og omvendt?
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2008 - 00:57 #3
SELECT bla. bla. Query1
UNION SELECT bla. bla. Query2

er også en løsning, men så får du hele query1 og så hele query2... Du kunne evt. lave  nogle Not Is Null kriterier eller lign. i dine query's så vil et varenummer kun optræde i den ene af forespørgslerne.

Du skal bare huske at de to forespørgsler skal have de samme felter som resultat og så sætter du en evt. sortering i den første forespørgsel!~)
Avatar billede mostcrazy Nybegynder
14. december 2008 - 01:15 #4
Bingo :-) en lille if-sætning med is not null og vupti :-D

Takker
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2008 - 02:34 #5
!~)