Avatar billede mal Nybegynder
24. november 2008 - 17:57 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

UNION med NULL - fungere ikke med tal

Jeg har tidligere idag skrevet et spørgsmål om hvordan man kobler 2 databaser sammen ...

En måde at få det til at virke er at skrive det som følgende:

SELECT a.CPR, a.[11], a.[12], Null, Null, Null, Null, Null, Null, Null, Null, Null, Null FROM a
UNION
SELECT b.CPR, Null, Null, b.[1], b.[2] ..... b.[10] FROM b

http://www.eksperten.dk/spm/853990

Alle Null efter a.[12] ligner godt nok japanske tegn, men hvis man laver en forespørgsel på forespørgslen ... så er det tal, problemet er bare at det ikke er rigtige tal, hvis jeg skriver

SELECT Sum([F.[11]), Sum([F.[12]),Sum([F.[1])
FROM F
GROUP BY F.CPR;

Så får jeg at vide at "Datatyperne stemmer ikke overens i kriterieudtrykket."

Mit spørgsmål er: hvad skal jeg skrive i stedet for "Null" for at få Access til at forstå at det er et tal.
Avatar billede mal Nybegynder
24. november 2008 - 17:59 #1
GROUP BY F.CPR; (er en fejl)
Avatar billede mal Nybegynder
24. november 2008 - 18:03 #2
Jeg fik lige en ide, og det virker sådan set ... dog ikke helt, hvis man i stedet for Null skriver Value og så bare trykker når man spørger om hvad Value er, så forstår Access godt at det er tal.
Avatar billede mugs Novice
24. november 2008 - 18:10 #3
Null og 0 er 2 forskellige ting.

Null > En tom streng
0 > Tallet 0
Avatar billede mal Nybegynder
24. november 2008 - 18:11 #4
Ok, men betyder det så at jeg skal skrive 0 i stedet for Null?
Avatar billede mugs Novice
24. november 2008 - 18:28 #5
Prøv
Avatar billede mal Nybegynder
24. november 2008 - 18:59 #6
Hvor logisk/ulogisk den end er, så virker det. :)

Tak for hjælpen ...

Hvis du vil være så flink at lave et svar, så vi kan få lukket spørgsmålet.
Avatar billede mugs Novice
24. november 2008 - 19:08 #7
Tak :o)
Avatar billede terry Ekspert
24. november 2008 - 19:30 #8
If the fields are text then you cant sum!

So instead of selecting NULL or "" in the empty columns you should select 0
Avatar billede mal Nybegynder
24. november 2008 - 19:36 #9
Terry endnu engang tak for hjælpen - det er ikke tekst ... jeg glemte nok at formulere det i det oprindelige spørgsmål, men det virker 100% perfekt nu, og jeg var aldrig kommet hertil uden din hjælp.

mugs
Tak for hjælpen