Avatar billede kentn Nybegynder
22. november 2008 - 12:15 Der er 12 kommentarer

Vmware eller Hyper-V

Jeg har et spørgsmål vedr virtualisering. Hvad bruger i ?

Jeg kører idag en Windows Server 2003 x64 Ent. Hvor jeg har lagt en Vmware Server version 2.

Jeg syntes ikke det kører for mig, jeg har problemer med at oprette nye maskiner. og kan ikke kører x64 på maskinerne.

Nu vil jeg gerne høre nogle indput, fra jer. Inden jeg skrotter 2003 til fordel for en 2008 Hyper-V
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
22. november 2008 - 12:44 #1
jeg har ikke haft nogen problemer med vmware server, ej heller køre 64 bit systemer som gæstesystem.
den eneste forskel er dog at jeg benytter linux som host system men det skulle ikke have noget at sige i dit tilfælde.

just my 2 cents...
./psycosoft-funware
Avatar billede jokkejensen Novice
22. november 2008 - 14:20 #2
Jeg har lige sat en hyper-v op, 2008, det var ikke server core, men den man kan hente til formålet.

Jeg kører 6 virtuelle servere der på, uden nogle problemer. Serverne benyttes dog kun til test, så jeg kan ikke lige snakke med, når vi taler performance.

Men ellers er alt super lækkert, og let at gå til.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. november 2008 - 14:51 #3
Du kan godt køre 64 bit guest OS på VMWare. Jeg har endda fået at vide at man kan køre
64 bit guest OS på et 32 bit host OS (forudsat at det er en 64 bit CPU).

VMWare er et modent produkt som bruges mange steder - også i produktion. Umiddelbart
har jeg svært ved at tro på, at det ikke kan bringes til at virke hos dig også.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
22. november 2008 - 15:04 #4
>>arne_v: i mit tilfælde er det en 32 bit linux host hvor vmware server kører på, og nogle af mine guestes kører 64 bit uden problemer, så det fungere fint :)
Avatar billede kentn Nybegynder
22. november 2008 - 18:54 #5
Når jeg opretter en ny maskine i version 2, kommer jeg ikke længere når jeg kommer til.

Properties:
In ordre to access the media, a disc must be in the drive specified below, and the drive must be connected to your virtual machine.

Image file:

Her står jeg fast, hvad er det der menes med det, er det en image fil af installerings cden?
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
22. november 2008 - 22:29 #6
da du skriver vmware og ikke esx, vil jeg vælge hyper-v
køre det selv
husk at enable Intel Virtualization Technology (VT) i bios
Avatar billede kentn Nybegynder
23. november 2008 - 00:31 #7
Mange tak ! jeg har nu aktiveret Intel Virtualization Technology (VT) i bios. Det var lige hvad jeg manglede.

Kører vmware server ikke okay? er der flere fordele ved Hyper-V ?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
23. november 2008 - 13:26 #8
jeg ville nok satse på vmware hvis jeg var dig... hvis du ser, så er hyper-v forholdsvis ny spiller på banen, og nu er microsoft jo kendt for ikke at lave verdenens bedst og mest stabile software...

vmware har tros alt været længere på markedt og har et mere stabilt og gennemtestet produkt.

just my 2 cents

./psycosoft-funware :)
Avatar billede kentn Nybegynder
23. november 2008 - 13:36 #9
Okay tak.

Jeg sidder lige nu med Vmware server 2, installeret på en Server 2003 x64.

Mit hardware er en HP ML350 G5 med 1 stk Intel Xeon 4 kernet.

Nu er mit spørgsmål så. Når jeg laver en vm maskine og kan vælge 2 CPUer er det 2 kerner eller fysisk 2 CPUer. Da jeg senere har mulighed for at installere 1 ekstra CPU.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
23. november 2008 - 14:29 #10
det er de to kerner i processoren du kan vælge.

vælger du så at installere endnu en Xeon 4 kernet processor (så du har 8 kerner til rådighed) så vil for hvert system der er sat til at benytte 2 kerner blive mappet ud på processorenes kerner
dog anbefales det at have en kerne til rådighed til host systemet.

./psycosoft-funware :)
Avatar billede kentn Nybegynder
24. november 2008 - 20:29 #11
Er der nogle der har prøvet at køre vmware og hyper-v på samme maskine ?
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
10. august 2010 - 22:17 #12
nej, hvorfor det