Avatar billede charley78 Novice
20. november 2008 - 10:43 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

hvordan skriver arabisk i word med andre tegn?

Word har med "sprog" under funktioner et væld af muligheder for at vælge et specifikt sprog. Dette må være med henblik på at kunne benytte stavekontrol og tegnsætningsfejl tænker jeg.
Men det efetrlader stadig det store spørgsmål. Hvordan gør man med et sprog der har helt andre tegn, og måske endda ikke skrives fra venstra til højre ovenfra og ned?

Jeg er i tvivl om hvad man gør, men gætter.
1) man anskaffer formodentlig et andet tastatur
2) installerer stave- og grammatikværktøjerne for det pågældende sprog
3) ???
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2008 - 11:00 #1
Nr. 2 er i hvert fald korrekt.
Word har som standard herhjemme engelsk og dansk (og vist nok også tysk) i sin stavekontrol. Andre sprog til stavekontrollen skal indstalleres derudover.

Mht. skriveretningen fra højre mod venstre, så er det vel egentlig ikke noget problem - man højrejusterer blot teksten og skriver.

  // Steeven
Avatar billede vejmand Juniormester
20. november 2008 - 11:58 #2
"Mht. skriveretningen fra højre mod venstre, så er det vel egentlig ikke noget problem - man højrejusterer blot teksten og skriver."

Den holder da vist ikke helt.....  :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
20. november 2008 - 12:00 #3
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2008 - 12:16 #4
Hmm... Det med skriveretningen var også bare et forslag (/ gæt).
Hvorfor holder det da ikke helt? Når man skriver fra højre mod venstre, så er det vel lige modsat af venstre mod højre - eller hvordan?

  // Steeven
Avatar billede charley78 Novice
20. november 2008 - 12:39 #5
hvis der ikke samtidigt findes en liniebredde (der modsat det normale opadskydende linieryk) sørger for at skyde næste linie nedad, så skulle man altså selv kunne vurdere hvornår en linie er færdigskrevet.
Det vil helt sikkert give problemer, hvis margen, fontvalg og størrelse ikke foretages med det samme. Og ofte er det jio rart at vente lidt med at finjustere layout.
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2008 - 12:43 #6
Hmm... Det forstår jeg ikke helt.
Prøv engang at højrejustere tekstretningen og så prøv at skrive en tekst. Alle linjeskift sker ligesom de plejer måde automatisk, når linjen slutter, og alt er fuldstændig identisk med normalt - blot er det i modsatte retning.

Men det var jo heller ikke mig, der stillede spørgsmålet, så lad være at tænke mere over det :)

  // Steeven
Avatar billede charley78 Novice
20. november 2008 - 13:15 #7
- der er ikke kun fra venstre til højre at tage hensyn til. Hvis man også skriver nedefra og op, så skal linjierne jo også "flytte sig" i modsat retning!
Avatar billede charley78 Novice
20. november 2008 - 13:15 #8
- tak til jer begge! Hvem vil have points?
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2008 - 13:24 #9
Vil det sige, at man på arabisk starter i bunden af siden og skriver opad fra højre mod venstre?! Det var jeg ikke klar over. Ja, så er det selvfølgelig ikke helt så enkelt som at sætte højrejustering til.

Lad os dele point'ene :)

  // Steeven
Avatar billede charley78 Novice
20. november 2008 - 14:28 #10
- lige når det gælder arabisk eller urdu fx, skriver man oppefra og ned, som vi gør. Østasistiske er til gengæld helt omvendt!

Vejmand, skal du ikke også have points?
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2008 - 14:42 #11
Jamen !! Hvis I skriver oppefra og ned, samtidig med fra højre mod venstre... Hvorfor kan højrejustering af teksten så ikke bruges?

  // Steeven
Avatar billede charley78 Novice
20. november 2008 - 15:26 #12
det er rigtigt at den i det tilfælde kan bruges, jeg ønskede bare at vide hvordan man gør i begge tilfælde, mht tastatur også, for at kende til hvad man kan komme ud for.

Stadig har jeg lidt svært ved at se det for mig, hvis man ikek skifter tastaturet ud, for så må det jo være noget med at se i en manual hvad p henholdsvis ctrl+p osv, svarer til..!
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2008 - 16:04 #13
Okay, så er jeg med.

Men ja, du er nok også nød til at skifte tastaturet ud. Det kan godt være, at hver tast svarer til et tilsvarende tegn på arabisk, urdu, og hvad du ellers ønsker, men når der er tale om helt andre alfabeter og systemer, så skal man nok erhverve sig et passende tastatur, før det kan bruges ordentligt.

  // Steeven
Avatar billede vejmand Juniormester
20. november 2008 - 18:44 #14
:-)
Avatar billede charley78 Novice
20. november 2008 - 19:01 #15
tak :o)
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2008 - 19:38 #16
Tak for point.

  // Steeven