Avatar billede kentn Nybegynder
12. november 2008 - 19:36 Der er 26 kommentarer

/30 net fra TDC

Hej,

Jeg har et spørgsmål vedr. ekstra wan adresser.

Idag laver TDC kun /30 net hvis man ønsker flere IP adresser.

Er der nogle der har løsninger på at få routet alle ip, så man kan tilgå dem ude fra.

Altså så de kan bruges som de gode gamle /29 net ?

Jeg tror der er mange løsninger på dette, men er modtagelig for alle løsninger om det er router eller via server.
Avatar billede leif Seniormester
12. november 2008 - 19:46 #1
Jeg er ikke med på hvad du mener skulle være forskellen andet end antallet af ipadresser ?
Avatar billede riversen Nybegynder
12. november 2008 - 19:50 #2
en /30 adresse giver ikke flere IP'er... det giver kun 1 til dig og 1 til deres gateway. Hvis du får et /29 subnet bliver pakkerne ikke routet via din router men TDC's kant router. Hvis du absolut vil stå for at route nogle offentlige IP'er skal du have tildelt et subnet som såkaldte LAN adresser.
Avatar billede riversen Nybegynder
12. november 2008 - 19:50 #3
et /30 subnet mener jeg selvfølgelig.
Avatar billede leif Seniormester
12. november 2008 - 19:51 #4
riversen -> TDC er begyndt at kun tildele LAN adresser (Jeg kunne ikke presse igennem at få dem routet direkte i deres kantrouter)
Avatar billede riversen Nybegynder
12. november 2008 - 19:52 #5
jeg har da lige fået leveret 2 linier... en med og en uden. Hvorfor de absolut skal levere med har jeg aldrig forstået, da det ofte er spild af ip'er.
Avatar billede leif Seniormester
12. november 2008 - 20:00 #6
riversen -> Skriver du at du har fået dem til at levere WAN adresser i fx. et /27 og IKKE som LAN adresser ? Hvis de har gjort det så skal jeg da have brokket mig højlydt da jeg fik den besked at det kunne de ikke lave mere..., da jeg synes det er pain in the ass at jeg selv skal ligge og route som jeg er nød til idag. (Jeg skiftede endda fra en forbindelse hvor det var tildelt som WAN og ved skiftet nægtede de at lave det sådan igen)
Avatar billede riversen Nybegynder
12. november 2008 - 20:00 #7
leif: eller mener du de ikke vil tildele fx et /29 net som WAN adresser?
Avatar billede riversen Nybegynder
12. november 2008 - 20:01 #8
ok, det var det du mente. Kan godt være de ikke laver det mere, men de har i hvert fald gjort det. Uanset hvad så er det da en gang hø, at det KAN de ikke lave mere. Det må være et spørgsmål om VIL. Hvis det så ikke vil, så er det da også tosset, da det fra deres side ikke gør den store forskel som jeg ser det.
Avatar billede riversen Nybegynder
12. november 2008 - 20:03 #9
jeg har 2 /28 subnets som WAN adresser pt. De før omtalte er /30 WAN adresser hvor den ene har et /30 lan subnet
Avatar billede kentn Nybegynder
12. november 2008 - 20:08 #10
Hej Igen,

Da jeg fik mine første ekstra IP adresser fil jeg 6 stk. /29 på en netmask 255.255.255.248.

Hvis man skal have det idag får man hvis jeg nu regner rigtigt. 3 Net som /30 på en netmask 255.255.255.252.

Alle mine /30 IP adresser kan jeg bruge direkte fra ADSL modem. uden router.

Men får jeg nu /29 må de skal routes igennem. da kun en IP er offenlig.

Ja i må rette mig hvis jeg tager fejl. sådan forstod jeg det da jeg talte med TDC.
Avatar billede kentn Nybegynder
12. november 2008 - 20:10 #11
Hov nu har jeg byttet om på dem.

Alle mine /30 IP adresser kan jeg bruge direkte fra ADSL modem. uden router. "Skulle være /29"

Men får jeg nu /29 må de skal routes igennem. da kun en IP er offenlig. "Skulle være /30"
Avatar billede leif Seniormester
12. november 2008 - 20:12 #12
kentn -> Hvis du sidder med et IPbrev fra TDC, er vi så enige om at du har fået et /30 som IP-net og et /29 som Ekstra IP-net (LAN-adresser) ?
Avatar billede kentn Nybegynder
12. november 2008 - 20:22 #13
Jeg har kun 1 IP-net med 6 IP adresser

1 til gateway
5 til f.eks servere.

Det er jo et /29

Idag hvis man bestiller ekstra IP adresser,

Får man bare flere IP-net som /30 så det passer men de ønskede IP adresser.

Jeg tør så ikke sige om TDC har mange modeller. men det er kun den løsning jeg har set.
Avatar billede leif Seniormester
12. november 2008 - 20:38 #14
Du vil sandsynligvis få et /30 som WAN og et /29 som LAN net

Forskellen er at et LAN net routes hos TDC direkte ned til din /30 WAN adresse og du skal derfor så route dem videre som du nu ønsker
Avatar billede leif Seniormester
12. november 2008 - 20:52 #15
Prøv at se http://ljnet.dk/exp/852598/Tegning1.jpg

Det er sådan som jeg ser forskellen og har mærket det på egne forbindelser
Avatar billede kentn Nybegynder
12. november 2008 - 21:05 #16
Jeg har her et ip brev men et IP-net og et ekstra IP-net

IP-adresse 80.xx.xx.3
Gateway    80.xx.xx.2
Netmaske  255.255.255.252
IP-net    80.xx.xx.1/30

Ekstra IP-net ( LAN adresser)

IP-net    83.xx.xx.1/30
Netmaske  255.255.255.252
IP adresser til rådighed 83.xx.xx.2 - 83.xx.xx.3

Det er som jeg ser det 2 IP-net med 3 IP adresser til rådighed. hvor hvis du spør på 83.xx.xx.2 eller 83.xx.xx.3 så vil du få svar fra 80.xx.xx.3 ip adressen. og alle de 3 IP adresser skal bruge 80.xx.xx.2 til gateway

Det er så de 83.xx.xx.xx jeg skal have routet i min router.
Avatar billede riversen Nybegynder
12. november 2008 - 21:09 #17
på et /30 net får du kun 2 ip-adresser.... og det vil sige så reelt kun 1 du kan bruge, da den ene vil gå til gateway'en.

83.x.x.1/30 kan ikke være et subnet. Hvis det virkelig er det der står, så har de lavet en fejl.
Avatar billede riversen Nybegynder
12. november 2008 - 21:10 #18
80.x.x.3/30 må også være en broadcast adresse og ikke en gyldig ip-adresse.
Avatar billede kentn Nybegynder
12. november 2008 - 21:22 #19
80.x.x.3 ( Din wan ip adresse )
Avatar billede riversen Nybegynder
12. november 2008 - 21:33 #20
det må være en fejl.
På et /30 net er:
80.x.x.0 er subnettet
80.x.x.1 og 2 er hostadresser
80.x.x.3 er broadcast adresse
Avatar billede kentn Nybegynder
12. november 2008 - 21:45 #21
Nu tror jeg det er kørt af sporet.

Mit spørgsmål var hvordan man router et ekstra ip-net ( lan ) så kan kan sætte servere på de 2 adresser.
Avatar billede riversen Nybegynder
12. november 2008 - 21:49 #22
og så siger jeg igen. Hvis du får et /30 subnet har du kun 1 ip adresse at gøre godt med i sidste ende.

hvordan routeren sættes op afhænger af din router.
Avatar billede riversen Nybegynder
12. november 2008 - 21:55 #23
det bør dog være nok at give din router en IP på LAN subnettet.
Avatar billede leif Seniormester
12. november 2008 - 22:20 #24
Du kan jo kigge på mit billede igen, der bør du kunne få en idé
Avatar billede kentn Nybegynder
12. november 2008 - 22:25 #25
Ja jeg har set billedet, men er det noget NAT routing ?
Avatar billede leif Seniormester
12. november 2008 - 22:39 #26
Ikke nødvendigvis.

Det er jo anpå hvad dit udstyr understøtter