Avatar billede buttersi Nybegynder
29. oktober 2008 - 19:40 Der er 6 kommentarer

Hjælp med div/css boks

Hej,

Jeg prøver at droppe tabellerne og joine css/div klubben. Men at lave en simpel boks som denne (http://img360.imageshack.us/img360/8894/divfn7.jpg) giver mig allerede problemer.

Ummidelbart ville jeg gøre noget alá det her for at lave selve boksen:

#boks {
width: 500px;
border: 1px solid #000;
background-color: #EEE;
paddin:10;
}

Men mit problem er at få placeret indholdet ordenligt. Lige nu kan jeg kun finde ud af at få det til at se således ud:

<div id="boks">
<h1>Create user</h1>
<label for="username">Username:</label>
<input type="text" ........>
</div>

men hvordan går jeg ind og laver et bestemt mellemrum mellem username teksten og <input> så det ligner http://img360.imageshack.us/img360/8894/divfn7.jpg

På forhånd tak!
Avatar billede jansoz Nybegynder
29. oktober 2008 - 20:14 #1
Jeg kommer ikke med en løsning, men med et link til et tilsvarende problem jeg har. Det kan måske hjælpe dig at løse opgaven på den måde, men også se at det ikke altid er lige til:
http://www.eksperten.dk/spm/848595
Avatar billede zips Juniormester
29. oktober 2008 - 22:25 #2
Er det noget i denne stil du søger ud fra dit billed?

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
  "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<title>Text userbox</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

<style type="text/css">
<!--
body {
    margin:50px;
}
#boks {
    width: 500px;
    border: 1px solid #000;
    background-color: #EEE;
    padding:10px;
}

label {
    width:195px;
    margin:5px 5px 20px 5px;
    float:left;
}
input {
    width:200px;
    margin:5px 5px 20px 5px;
    border: 1px solid #000;
    float:right;
}
#clear {
    clear:both;
}
-->
</style>

</head>
<body>

<div id="boks">
<form action="#">
<h1>Create user</h1>
<label>username:</label><input type="text" name="username">
<label>password:</label><input type="password" name="password">
<div id="clear"></div>
</form>
</div>

</body>
</html>
Avatar billede roenving Novice
29. oktober 2008 - 22:45 #3
-- hvad er paddin, og hvad er værdien 10 (millimeter, kilometer eller lysår ?-)

-- og labels er præcis en metode til at opstille formularer, men brugen af floats i dette tilfælde støder mit øje voldsomt, da left- og right-floats i samme 'linje' for mig ser ud til at være det samme som at vende græsslåmaskinen på hovedet, når man skal slå den ene side af bedet ...
Avatar billede zips Juniormester
29. oktober 2008 - 23:25 #4
Er denne så bedre uden græsslåmaskine på hovedet :)
dog ikke testet i IE6

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
  "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<title>Text userbox</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

<style type="text/css">
<!--
body {
    margin:50px;
}
#boks {
    width: 500px;
    border: 1px solid #000;
    background-color: #EEE;
    padding:10px;
}

label,input {
    display: block;
    width: 230px;
    float: left;
    margin-bottom: 10px;
}

label {
    text-align: left;
    width: 230px;
    padding-right: 20px;
}
#clear {
    clear:both;
}
br {
    clear: left;
}
-->
</style>

</head>
<body>

<div id="boks">
<form action="#">
<h1>Create user</h1>
<label>username:</label><input type="text" name="username"><br>
<label>password:</label><input type="password" name="password">
<div id="clear"></div>
</form>
</div>

</body>
</html>
Avatar billede roenving Novice
29. oktober 2008 - 23:42 #5
Tjoh, det var nok en model, jeg selv ville gå efter ...

-- og den virker også i IE6 !-)
Avatar billede olebole Juniormester
31. oktober 2008 - 15:05 #6
<ole>

- men nok ikke det bedste eksempel på, hvad man bør undlade at bruge tabeller til. Det ville være helt udmærket kodestil at bruge en tabel til at layoute en form i søjler og rækker med.

Som oftest er en formular i allerhøjeste grad tabulære data  ;o)

/mvh
</bole>