Avatar billede hansine Nybegynder
25. oktober 2008 - 00:30 Der er 7 kommentarer og
4 løsninger

c5 fejl efter geninstallation efter HD chrash

Hvordan kan jeg få prog. til at køre igen? Jeg har slized, men får stadig fejl: (c:\c5win\c5direct.sys under læsning i record = 400/1 Fejlkode: 109 = checkfejl. Checkciffer i læst dat er illegalt. Jeg har haft programmet hos et firma for at de måske kunne hjælpe, men de vidste ikke hvad de skulle gøre. De har prøvet at lægge det ind på maskiner med v.1.80 + v2.10 + v3.0 + v4.0 uden at det hjalp. Så måske der er nogen her inde som har en løsning. Kan man hente data fra dat-filen direkte og over i excel eller andet læsbart format??
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2008 - 14:19 #1
Prøv lige at beskrive C5'eren lidt nærmere:

Hvilken version, har I en backup og fra hvornår, er der rettet i databasestrukturen (nye felter m.v.) eller er det en standard C5 osv.
Avatar billede mariaf Juniormester
25. oktober 2008 - 18:47 #2
Nok nærmere "indlæs backup". Fejlkode 109 kræver en del fingersnilde at få ind igen, og det kan ikke altid lade sig gøre.

Har du det hele på en cd, så beslut hvad du vil give for at forsøge - det kan være rigtig tidskrævende, og dermed dyrt.
Avatar billede hansine Nybegynder
26. oktober 2008 - 12:46 #3
Hej mcregn.

Så er jeg tilbage på min pind!!

Hvilken version, har I en backup og fra hvornår, er der rettet i databasestrukturen (nye felter m.v.) eller er det en standard C5 osv.

Det er v1.80, jeg har en backup der er 8 dg. gammel som kan inlæses på en ny version. Det med strukturen er der ikke rettet på i - hmm 5-6 år!!!
Avatar billede hansine Nybegynder
26. oktober 2008 - 12:56 #4
Hej mariaf.

Som jeg skrev i min indledning har jeg haft et firma til at kigge på mit program uden held.

"Nok nærmere "indlæs backup". Fejlkode 109 kræver en del fingersnilde at få ind igen, og det kan ikke altid lade sig gøre.
Har du det hele på en cd, så beslut hvad du vil give for at forsøge - det kan være rigtig tidskrævende, og dermed dyrt."

Mener du, om jeg har hele prog. som en Backup? Så er svaret nej det ligger på et andet drev, men det er vel muligt at brænde ud på en CD/DVD!!!

Jeg har hørt at der er et firma i Norge som kan hente stort set alt ud meeennn, de ta'r ved (dyrt).
Avatar billede mariaf Juniormester
26. oktober 2008 - 14:41 #5
De kan kun tage det ud, der findes. Med fejlkode 109 er risikoen at det slet ikke findes mere.

Jeg vil anbefale at bruge den 8 dage gamle backup, og så få tastet ind derfra.

Det vigtigste for at hindre gentagelser er: Backup dagligt. Køb noget eksternt backup, så I er sikre på at det bliver gjort.

Næste punkt er at 1.80 er 10 år gammel, så det var måske på tide at få den opdateret. Det er med software som med biler. De bliver gamle, og der skal mere og mere service på for at holde dem ordentligt kørende.
Avatar billede hansine Nybegynder
26. oktober 2008 - 15:16 #6
Jeg har en backup som er 2 dg. gl. men der var fejl på sagde de fra firmaet som havde det til service.

Ekstern backup? Mener du et flytbart drev?!

Ja jeg ved godt at det er en gl. version. Havde tidligere en serviceaftale, men det er hunde dyrt, og selv om man ringede for, at få noget support, så skulle de have 800 kr. pr. påbegyndt kvarter, og så meget kan jeg s.. ikke bonge mine kunder, så det blev sagt af. Jeg stoppede aftalen efter ver.2.10. Har prøvet at opgradere fra 1.80 til 2.10, men det gav ikke andet end problemer, så jeg blev rådet til at beholde 1.80. Har flere gange overvejet at springe tilbage til Navision som jeg har en del erfaring med før C5, men nu er det vel et fedt!!!!!!
Skulle jeg opdatere til 4.0.....så koster det vel spidsen, da jeg har spec.tilretninger + overbygning.
Avatar billede mariaf Juniormester
26. oktober 2008 - 16:11 #7
Ekstern backup er en leverandør, der hver nat sørger for at tage backup af din C5. Herefer får du og/eller kunden en mail, hvor der står at det er gået godt/skidt.

En serviceaftale kan dække meget. Hos os dækker den opdateringsabb. til microsoft samt opdatering af din C5 med servicepack, hotfix og nye versioner.

Hotline er også et abb. hvor man for en fast pris pr. år kan ringe og få hjælp uden ekstra omkostninger. Det har alle forhandlere.

4.0 er også ved atvære gammel. Der er for et år siden kommet en version 2008. Min erfiang er at en del kunder på gamle versioner kan skrotte deres tilretninger, da den nye version kan alt det, de tidligere betalte for at få lavet speceilt - eller at bogholderen er en, der godt vil prøve at gøre tingene på en anden måde for at spare på tilretningerne. Overbygningen kan du få hos den oprindelige leverandør medmindre han ikke eksisterer mere - vi holder normalt vores overbygninger opdateret, da det plejer at være en fornuftig forretning.

Ja, det koster at få ny "bil". Spørgsmålet er dog om det ikke er billigere end at lappe på den gamle - især set i lyset af de problemer, du har lige nu.
Avatar billede hansine Nybegynder
26. oktober 2008 - 17:08 #8
well, well!

Hvad koster det typisk at have sådan en mulighed (ekstern backup), og hvordan er sikkerheden, - har ikke haft meget fidus til det at være online altid.

Har du så en idé om hvad det ville koste at opdatere til 2008, eller der er måske en ny på vej!?
Det får mig til at tænke, - kan det så lade sig gøre at exportere data fra v1.80 til 2008 eller nyere uden at man så skal have en programmør til at tilrette.
Avatar billede leif Seniormester
26. oktober 2008 - 17:12 #9
Ekstern Backup: http://www.wannafind.dk/remote-backup-priser.htm

Wannafind er blot en af de mange som tilbyder det.
Avatar billede mariaf Juniormester
26. oktober 2008 - 17:42 #10
Ekstern backup er relativt billigt, og vi har gode erfaringer med det.

Først skal I beslutte om i overhovedet vil overveje at opdatere. Hvis ja, så skal det undersøges hvad jeres reelle behov er, hvilke af jeres tilretninger bruger I, og hvad er dækket af den nye version - enten helt ellers så meget, at det er en fordel at starte på standard og så se om det kan fungere til hverdag inden man gøre mere.

Det kan godt lade sig gøre at løfte data op gennem versionerne, men det kan ikke lade sig gøre bare at eksportere/importere. Det vil gå galt. Dels pga nye felter og dels fordi version 2008 har engelske kartoteksnavne og felter. Min vurdering er at det sjældent kan betale sig. Det er bedre at overføre stamdata, indtaste primotal i regnskabet og så bare bruge den gamle version til opslag, når det er nødvendigt. Det giver også mulighed for at få ryddet op i gamle kreditorer, debitorer og udgåede finanskonti. Nogle benytter så også lejligheden til at lave en helt ny kontoplan, og få kigget lidt på forretningsgangene. Det sker at ting er som de er pga en medarbejder, der ikke har været der i flere år.

En hvilken som helst forhandler vil hellere end gerne hjælpe jer. Det svære er at få det styret økonomisk medmindre I starter med en forundersøgelse, så det ligger helt klart hvad der skal laves. Det kan I så få et fast tilbud på - det kan I formentlig også på forundersøgelsen selv om vi normalt nøjes med et estimat og en max-pris.
Avatar billede hansine Nybegynder
26. oktober 2008 - 18:16 #11
Tak for svarene!

Da jeg i sin tid købte c5, fik jeg at vide at c5light var rigeligt til mit behov men da det kom til stykket skulle jeg have c5 + ekstra tilretninger + ekstra rapporttilretninger + noget der skulle programmeres (som vi aldrig har kunne bruge), vi endte op med at bruge lidt over 44.000 kr. for noget klamp (heldigvis eksistere det firma hvor jeg købte det ikke mere). De havde lavet et estimat men ikke en max-pris, og de havde jo os i deres hule hånd, for hvis vi ikke ville betale mere, så kom det ikke til at virke. Vi stoppede alt alt for sent med at betale. Det kommer ike til at ske igen. Vi har ca. 3000 bilag om året, så det er ikke nogen stor virksomhed vi har. Har kørt consol version siden. Jeg må jo nok krybe til korset, og få noget nyt.
Jeg skulle nok have fortsat i Navision den gang, som jeg kunne programmere i DEN GANG!

Du få pointene! Jeg lukker og du slukker.