Avatar billede dynrambo Nybegynder
18. oktober 2008 - 18:08 Der er 11 kommentarer

Problemer med Linksys WRT54G / QNAP 109 NAS / PS3 / Squeezebox Du

Hej Eksperter,

Jeg har for nylig købt en QNAP TS109 og Squeezebox Duet. Jeg har i forvejen en PS3 som jeg, inden jeg købte ovenstående, kunne streame film til, samt gå på nettet. Men efter jeg har sat det hele til min router (Linksys WRT54g V. 2.2) har jeg problemer med at min bærbare ikke kan komme på nettet. Den kan uden problemer forbinde til linksys router, der står endda at signalstyrken er høj, men jeg kan ikke komme på nettet. Jeg kan sagtens forbinde til Qnap'en og overføre filer til denne over netværket, og ligeledes kan Squeezecenter Duet godt gå ind på Qnap'en og afspille min musik, men hverken computer, PS3 eller Squeezecenter kan komme på nettet - kort fortalt kan de sagtens snakke sammen indbyrdes, men de kan ikke "komme ud af huset". Jeg har forsøgt at tildele computer en fast IP-adresse uden det havde nogen effekt - den kunne stadig snakke med de andre apparater, men ikke komme ud på nettet. PS3'en siger noget om en DNS-fejl når jeg forsøger at bruge dens indbyggede browser... hvad er det, og kan det løse mit problem?
Mit andet problem er at når jeg overfører filer til min Qnap kommer overførslen højst op på 2,5 MB/S! Når jeg sammenligner med diverse tests er det langt under alle andres resultater.

Det var en lang smøre, jeg håber virkelig at der er nogen derude der kan hjælpe mig!

Vh Henrik J
Avatar billede dynrambo Nybegynder
18. oktober 2008 - 18:14 #1
Det skal tilføjes at både PC (bærbar Zepto 6214W), Qnap TS109, Squeezebox Duet og PS3 er forbundet til router via kabel.
Avatar billede larsne Nybegynder
28. oktober 2008 - 13:58 #2
Hvis du tager alle tingene fra routeren, og kun forbinder din bærbare kan du så komme på nettet?
Avatar billede dynrambo Nybegynder
28. oktober 2008 - 16:25 #3
Ja, det kan den godt.
Internettet har virket upåklageligt indtil jeg koblede NAS og Squeezebox på netværket - inden da kunne de forskellige ting godt komme på nettet. Jeg synes det er underligt at de godt kan tale sammen indbyrdes (mediedeling virker eksempelvis imellem NAS og PS3, plus det er muligt for mig at logge på NAS med computer) men de kan ikke komme "ud af huset".
Er det min router der ikke kan håndtere så mange apparater - hvis ja, er der så noget jeg kan gøre ved det?
Avatar billede larsne Nybegynder
28. oktober 2008 - 16:40 #4
Jeg tror bestemt ikke det er antallet af apparater, for de får jo en ip adresse ellers ville de ikke kunne se hinanden. Har du forsøgt at koble apparaterne på én efter én og se om det er enten squeezebox'en eller din nas som gør vrøvl?
Avatar billede dynrambo Nybegynder
28. oktober 2008 - 19:31 #5
Det går oftest først galt når jeg slutter NAS'en til netværket. Jeg lavede lige en test hvor jeg sluttede alle apperaterne til - det var først da jeg tændte for NAS'en at der var udfald, hvorefter forbindelsen til nettet forsvandt...
Avatar billede larsne Nybegynder
28. oktober 2008 - 20:25 #6
Har TS109 DHCP funktionalitet? Prøv at se efter i opsætningen indstillinger? Hvis du har mulighed for at deaktivere dhcp på din NAS så prøv det.
Avatar billede dynrambo Nybegynder
29. oktober 2008 - 09:26 #7
Det tror jeg nok den har, og tror også det er sluttet til.
Jeg prøver og ændre denne indstilling i aften når jeg kommer hjem fra arbejde - håber det virker
Avatar billede larsne Nybegynder
30. oktober 2008 - 19:23 #8
fik du det til at funke?
Avatar billede dynrambo Nybegynder
30. oktober 2008 - 20:03 #9
Desværre - jeg sad og kæmpede med det hele aftenen, men uden held. Jeg prøvede endda at tildele faste IP-adresser til alle andre apparater også, men det hjalp ikke. Jeg tror desværre det er routeren det er galt med, jeg har en kammerat som har næsten det samme setup, og hans linksys router virkede heller ikke da han satte NAS til. Da han så lånte en anden router fra en kammerat virkede det hele uden problemer....Har du nogle gode råd jeg kan forsøge mig med her på falderebet, for ellers tror jeg at jeg giver op og køber en ny router...
Avatar billede larsne Nybegynder
30. oktober 2008 - 20:17 #10
ok jeg kan godt se hvorfor du mistænker routeren. Når du tildeler en fast ip adresse til din NAS kan du så også specificere subnet(undernet) adressen og dns adresserne? for de skal helst svare til f.eks. din bærbare
Avatar billede dynrambo Nybegynder
30. oktober 2008 - 20:26 #11
Ja, jeg har givet NAS'en de samme DNS, subnet og DNS-adresser som min bærbare. No luck....