Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2008 - 22:27 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Open source (læs gratis) enterprise firewall

Kender i nogle gode firewalls ?

Skulle gerne kunne bruges til VPN osv...
Avatar billede tiger_dk Mester
07. oktober 2008 - 22:42 #1
Gratis sikkerhedsprodukter / firewalls

Online Armor ****

Produkt: Firewall
Sprog: Engelsk
Platform: W2000/XP
Licensperiode: Ubegrænset
Antal computere: Ubegrænset
Manualer: Tall Emu
Hyppige spørgsmål: Tall Emu
Download

Konklusion

Online Armor er i skrivende stund ikke til Vista. Vores test gav rigtig gode resultater. Kombineret med en stor brugervenlighed finder vi, at Online Armor er en af de bedste gratis firewalls på markedet, måske den bedste.

Comodo ****

Produkt: Firewall
Sprog: Engelsk
Platform: XP/Vista 32 og 64 bits
Licensperiode: Ubegrænset
Antal computere: Ubegrænset
Manualer: Comodo
Hyppige spørgsmål: Comodo
Download
Forum

Konklusion

Vi mener ikke, Comodo firewall er for den absolutte begynder på computer-området. Man skal vide, hvordan en firewall opfører sig. Er du ude over begynderstadiet, så mener vi, at du får rigtig meget firewall i Comodo. Absolut et bekendtskab værd.

Sunbelt firewall (tidl. Kerio) ***

Produkt: Firewall
Sprog: Engelsk
Platform: W2000/XP/Vista 32 bit
Licensperiode: Ubegrænset
Antal computere: Ubegrænset
Manualer: Sunbelt - Spywarefri
Hyppige spørgsmål: Sunbelt
Download
Forum: Castlecops

Konklusion

Sunbelt er også i freewareversionen en god firewall. Den har ikke helt samme kvaliteter som Sunbelt firewall i købeversion. Kan ikke så meget som Comodo, men er lidt lettere at konfigurere. Ligesom Comodo er den også til Vista, dog kun 32-bit. Vore tests gav ikke anledning til bemærkninger.

Kilde: http://www.spywarefri.dk/traditionel_sikkerhed.html#firewalls
Avatar billede khs1a Nybegynder
08. oktober 2008 - 09:04 #2
Prøv med:
http://www.untangle.com/
God firewall
Avatar billede ejvindh Ekspert
08. oktober 2008 - 09:12 #3
Uden at have undersøgt det, så vil det godt nok undre mig meget, hvis de firewalls der listes i første svar her også er freeware, hvis man skal bruge dem til enterprise. Gratis sikkerhedssoftware er som regel kun til privat brug. Spywarefri's informationer er således rettet mod private.

Nu mener jeg, at der er meget stor forskel på om noget er open source og gratis. Men her er nogle open source firewalls. Jeg har ikke testet dem:

http://www.programmerworld.net/personal/firewall.htm
http://www.smoothwall.org/
http://sourceforge.net/projects/firewallpapi/
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2008 - 11:14 #4
Ejvindh er inde på det rigtige.

Det er ikke firewall programmer til computere jeg søger, men en front-end firewall til en server, hvor man også kan lave VPN tunnel osv.
Lidt ala trustix firewall, men den er det desværre umuligt for mig at finde en licens til.
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2008 - 11:41 #5
Umiddelbart er jeg vild med hvad utangle.com siger at deres firewall kan.
Det virker som et seriøs project, så jeg downloader den nu... så får vi se.
Avatar billede langbein Nybegynder
08. oktober 2008 - 16:36 #6
Har ikke helt klart for meg om firewallen skal være på en egen boks eller om den skal være integrert inn i selve serveren. (Hvis det er en Linux server så har jo kernelen som default allerede fireewalling egenskaper.)

Hvis det er snakk om å kjøre firewallen på sin egen PC så synes jeg personlig at Smoothwall er selve kongen innefor dette området: http://www.smoothwall.org/

En annen variant av dette som jeg har eksperimentert litt med, det er å kjøre Smoothwallen som viruell gateway under Vmware, slik at det har vært Linux + Vmware i bunnen som host system og så en virtual Smoothwall som gateway og en virtual Linux installasjon som server. Som hjemmeserver så har det fungert supert.

Smoothwallen på egen fysisk boks, skulle vel ellers være til alle typer bruk. (Med mindre lisensen sier noe annet, den bør vel leses.)
Avatar billede langbein Nybegynder
08. oktober 2008 - 16:47 #7
Tror ikke det er noen lisensmessige forhindringer i å bruek Smoothwall Express kommersielt:

http://www.smoothwall.org/about/faqs.php
Avatar billede langbein Nybegynder
08. oktober 2008 - 16:51 #8
Hvis det er snakk om å kjøre en egen dedikert firewall boks så bør Smoothwall være tingen. (Og hvis det er snakk om å konfigurere den innebygde Linux firewallen så vil det egentlig ikke kreves en "firewall" men et egnet konfigureringverktøy for dette.)
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2008 - 20:51 #9
Efter at have testet untangle må jeg sige at jeg er rimlig godt tilfreds med resultatet.
Den er let at konfigurer, og har mange funktioner som man ellers skal købe sig til i kommercielle firewall´s.

Eneste minus, er at openvpn tilsyneladende ikke virker på min vista maskine, men det overlever jeg.

khs1a smid et svar !
Avatar billede khs1a Nybegynder
08. oktober 2008 - 22:04 #10
den virker også med vista der skal bare lige en anden klient til:
http://forums.untangle.com/showthread.php?t=636