Avatar billede zlapes Nybegynder
06. oktober 2008 - 19:11 Der er 9 kommentarer

Hvordan formatere man sin pc fuldstændig.

hej folkens. jeg har windows vista og jeg vil godt formatere min pc fuldstændig . altså lige som når man åbner en helt ny computer som aldrig har været brugt altdå en hel ren computer, jeg har IKKE cden til vista, men hvordan formatere jeg den???
Avatar billede haverslev Novice
06. oktober 2008 - 19:43 #1
Hvis du blot vil have en harddisk der er fuldt formateret og uden data af nogen art.
http://www.helgec.dk/killdisk.html
Avatar billede zlapes Nybegynder
06. oktober 2008 - 19:44 #2
hmm je´g vil have det sådan at ALT er slettet på min computer. sådan helt som ny
Avatar billede zlapes Nybegynder
06. oktober 2008 - 19:45 #3
og er det ikke noget med at når man formatere så kan man lægge sine to harddiskdrev sammen så man for alle gigabit på en harddisk
Avatar billede haverslev Novice
06. oktober 2008 - 19:46 #4
Hvis du mener at den skal geninstalleres "som den var, da du fik den" så er der muligvis en recovery partition på den OG du MÅ IKKE bruge KILLDISK

Acer f.eks - Tryk på ALT + F10 samtidig under opstart og du vil blive guidet
Avatar billede zlapes Nybegynder
06. oktober 2008 - 19:47 #5
ja jeg har en acer jeg prøver lige
Avatar billede zlapes Nybegynder
06. oktober 2008 - 19:51 #6
inden jeg gør det er det så rigtig at man kan lægge sine to harddiskdrev sammen til en så man har alle gigabit på en harddiskdrev
Avatar billede haverslev Novice
06. oktober 2008 - 19:58 #7
Det kan du ikke på den måde Acers partitioner er delt op på, lige så snart du kører den gendannelses procedure, så genskabes det.

Hvis du skal bruge alle dine GB i en STOR partition, så kræver det, at du har din egen XP eller Vista cd/dvd og sletter/formatere de partitioner der er hele harddisken og ved nyinstallation kun opretter en partition på disken
Men herved har du IKKE din recovery partition mere, da den også forsvinder ved den manøvre.
Avatar billede zlapes Nybegynder
06. oktober 2008 - 19:59 #8
ok mange tak jeg prøver det
Avatar billede drgonzo Praktikant
07. oktober 2008 - 15:40 #9
Du kan evt installere med Recovery disken, så efterfølgende bruge eks Paragon HDD suite til at lave partitionerne som du vil.. http://www.paragon-software.com/home/hdm-personal//

Du kan også ændre partitions størrelsen i Vista under disk håndtering. Slet alle partitioner, undtaget din OS partition. Derefter højreclick på OS partitionen og udvid partition. Ved dog ikke om det kun er Vista Ultimate der kan dette. Dog kan producent installationen have lavet en "låst" partition du ikke kan fjerne sådan. Der vil Paragon HDD suite være bedre