Avatar billede mettecarsten Nybegynder
12. september 2008 - 09:46 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tjekke indhold i en tekst

Hej eksperter

Med:

SQL = "Select * from xxxx where xxx LIKE '%test%'"

er det jo muligt at tjekke, om "test" findes et givent sted i en database, men hvordan gøres det, hvis der blot er tale om en tekst, som ikke skal findes i en database, men "blot" er tekst

Tekst = "Dette er en test for at tjekke et eller andet"

if Tekst like '%test%' then
Response.Write "OK"
else
Response.Write "Tom"
end if

Ovenstående if-sætning er helt hen i vejret, men hvordan kan det gøres?

På forhånd tak.
Avatar billede fennec Nybegynder
12. september 2008 - 09:57 #1
tænker du på inStr() funktionen??

Tekst = "Dette er en test for at tjekke et eller andet"
if inStr(Tekst, "test") then
  'Eksistere
else
  'Eksistere ikke
end if
Avatar billede fennec Nybegynder
12. september 2008 - 09:58 #2
Den er casesentisive (Test<>test), men kan sættes caseinsentesive (Test=test)

Tekst = "Dette er en test for at tjekke et eller andet"
if inStr(Tekst, "test", 1) then
  'Eksistere
else
  'Eksistere ikke
end if

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/wybb344c(VS.85).aspx
Avatar billede mettecarsten Nybegynder
12. september 2008 - 14:44 #3
fennec, det var lige, hvad jeg søgte, takker :-)

Lige en formentlig lille ting (giver gerne flere point). Hvis jeg har sætningen:

"Langevej 11" kan jeg med split-funktionen:

xxx = Split("" & xxxx & "", " ") (0)
xxx = Split("" & xxxx & "", " ") (1)

dele teksten op, men der opstår et problem, hvis vejnavnet er 2-delt, f.eks. Lange Vej - kan splitfunktionen laves sådan, at den tager værdien til venstre for "første tal", så resultatet altid vil være ens, om vejnavnet er Langevej eller Lange Vej - håber du er med.

På forhånd tak.

Husk at smide svar
Avatar billede mettecarsten Nybegynder
18. september 2008 - 06:48 #4
fennec, smid et svar, så du kan få dine fortjente point. Glem alt om det andet spg., det burde ikke være blandet ind i dette.
Avatar billede fennec Nybegynder
18. september 2008 - 08:15 #5
Jeg havde slet ikke set din tidligere kommentar. Men du får et svar.
.o) <-- One Eyed Jack

En split er nok ikke helt dårlig. Ved at tjekke længden af den sidste værdi og om den indeholder th/tv kan du vurdere hvad der er hvad. F.eks disse:
Langevej 2
Lange vej 2
Langevej 2 1th
Langevej 2 1.th
Langevej 2 1 th

Så snart du har fundet alt hvad der er th/tv ved du at det sidste er hus nummeret og alt før er vejen.
Avatar billede mettecarsten Nybegynder
18. september 2008 - 09:40 #6
Tak for dit svar :-)