Avatar billede gummimand Nybegynder
03. september 2008 - 10:55 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Trådløstnetværk - sikret eller er jeg naiv

Jeg har sat et trådløst netværk op i vores virksomhed. For at forhindre uvedkomne i at få adgang til vores netværk har jeg sat følgende op:

- MAC adresse filtrering
- WPA2 AES kryptering
- Laaaangt password med tilfældige karakterer

jeg har på nettet studeret hvorledes trådløsenetværk forsøges hacket. Det ser ud til at der er to måder; enten bruger man en ordbog over kendte/almindelige passwords, og prøver dem alle. Eller ved hjælp af "brute force" hvor man prøver alle kombinationer igennem fra en ende.

Jeg er klar over at det er muligt (ret let), at omgå MAC adresse filtreringen, men at det kræver både "ond vilje" og et vis niveau af viden.

Min konklution er, at vores overstående opsætning, burde være meget robuste overfor disse forsøg på at hacke sig ind.

Eller er jeg bare for naiv?
Avatar billede nva Praktikant
03. september 2008 - 11:03 #1
Der skal vist en professionel hacker til for lige at komme ind hos jer - ellers er jeg også naiv ;)
Avatar billede nva Praktikant
03. september 2008 - 12:48 #2
Avatar billede nva Praktikant
04. september 2008 - 13:50 #3
Lægger et svar, som du bare afviser, hvis du ikke kunne bruge mit input.
Avatar billede gummimand Nybegynder
04. september 2008 - 14:15 #4
Nej nej - jeg vil ike afvise noget. Det er et rigtig godt link. Der er et punkt i dokumentet du linker til, der er interessant. Nemlig omkring at radiopunkter ikke skal udsende sit SSID. Det er min erfaring, at uanset hvordan man sætter sin PC's trådløse net op, så feljer den uacceptabelt ofte, hvis SSID'en skjult.

Lige meget hvad, så viser et program som NetStumbler SSID'et. Hvilket nok er det første program en nysgerrig vil bruge, til at kikke efter hvilke netværk der er aktive i ens område.
Avatar billede nva Praktikant
04. september 2008 - 14:22 #5
Ja Netstumbler er vist ret kendt for at blive brugt til at finde sårbare trådløse net.
Avatar billede gummimand Nybegynder
05. september 2008 - 13:04 #6
Her sker vist ikke meget mere ...

Lukker!