Avatar billede janbn Nybegynder
24. august 2008 - 13:26 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Skifte ord - interaktivt

Hej

Er der mon nogen der har et forslag eller en henvisning til en lignende løsning på denne udfordring:

Jeg kunne godt tænke mig en side (lavet i Flash MX 2004) hvor der er er en række ord (f.eks. 20). Brugeren kan klikke på hvert enkelt ord og erstatte det med et andet ord (lad os sige at hvert ord har 5 forskellige muligheder). Ordsammensætningen skal være random første gang siden loades. Når brugeren skifter et enkelt ord bevares alle andre ord som de er, det er kun et ord ad gangen der skiftes.

Er det muligt i Flash?

Vil være meget taknemmelig for et forslag fra en af Jer ....
Avatar billede w13 Novice
24. august 2008 - 13:36 #1
Ja, det er da muligt. Har du arbejdet med comboboksene i Flash?
Avatar billede janbn Nybegynder
24. august 2008 - 13:39 #2
Hej w13

Nej, jeg er ikke lige med...?
Avatar billede w13 Novice
24. august 2008 - 13:48 #3
Gå op i menuen Window og vælg Components. Så får du en Components-boks frem og i den skal du finde elementet "ComboBox". Dette element kan du så trække ud i din scene.

Så kan du markere elementet og gå ned i Properties-vinduet og vælge fanen "Parameters". Her kan du indsætte "data" i elementet, dvs. de forskellige valgmuligheder, som skal være i boksen.

Dette kan du gentage for alle 20 bokse.

Når du har fundet ud af dette, kan vi se på den tilfældighedsfunktion, som fra start skal vælge et tilfældigt ord i hver boks.
Avatar billede janbn Nybegynder
24. august 2008 - 13:55 #4
Hej igen
Nu er jeg med. Godt forslag - tak for det, men jeg havde forestillet mig at hvert ord var et link, så man ikke skulle se på alle de combobokse. Desuden ville jeg gerne at brugeren får et nyt ord (random fra listen) ved hvert klik og i udgangspunktet ikke ved hvilket ord der kommer næste gang.

Men okay, det er da bestemt en mulighed det her....
Avatar billede w13 Novice
24. august 2008 - 14:04 #5
Ja, den anden fremgangsmåde kan jeg ikke hjælpe med.
Avatar billede janbn Nybegynder
24. august 2008 - 14:08 #6
Ok, men tak for indsatsen....
Avatar billede janbn Nybegynder
24. august 2008 - 16:03 #7
Kunne man lade hvert ord være et MC som indeholder 5 ord, men kun viser et ad gangen i tilfældig rækkefølge? Når man så klikker på MC´et reloades det?
Jeg er desværre ikke så hård til AS at jeg selv kan kode det.
Avatar billede w13 Novice
24. august 2008 - 16:04 #8
Ja, det kunne man nok. Så skal der en onrelease på hvert MC, som kører en randomfunktion.
Avatar billede w13 Novice
24. august 2008 - 16:06 #9
F.eks. (hvis der er 5 frames):

on(release){
  this.gotoAndStop(random(5));
}
Avatar billede w13 Novice
24. august 2008 - 16:06 #10
Jeg er ikke 100% sikker på den der "this", som alternativt skal være MC'ets navn.
Avatar billede janbn Nybegynder
24. august 2008 - 17:15 #11
Jo, det virker!! Det er godt gået, super flot!
Det er dog som om museklikket ikke rigtigt virker hver gang, kan det være fordi den tilfældigvis vælger samme ord 2 gange i træk? Kan det evt. forhindres, tror du?
Avatar billede w13 Novice
24. august 2008 - 17:50 #12
Jeg tror, det er derfor. Ja, det kan da godt forhindres.

Så skal du gøre nogenlunde sådan her:

var iRnd=random(5);
on(release){
  var iRndTmp=iRnd;
  while(iRndTmp==iRnd)iRndTmp=random(5);
  iRnd=iRndTmp;
  this.gotoAndStop(iRnd);
}
Avatar billede janbn Nybegynder
24. august 2008 - 19:05 #13
Det giver desværre denne fejlm.:
**Error** Scene=Scene 1, layer=Layer 1, frame=1:Line 1: Statement must appear within on/onClipEvent handler
    var iRnd=random(5);
Avatar billede w13 Novice
24. august 2008 - 19:38 #14
Så skal:

var iRnd=random(5);

ikke skrives på MC'et men bare på framet.
Avatar billede janbn Nybegynder
24. august 2008 - 20:28 #15
Hej w13
Du er en troldmand! Det funker. Eneste resterende ønske: er det muligt at få en random ind i MC´et således at det er tilfældigt hvilken frame hver MC starter på. Lige nu starter hver MC på frame 1.
Smid et svar=point.
Avatar billede w13 Novice
24. august 2008 - 20:41 #16
Ja, så lægger du bare samme kode ind i en on enterframe eller hvad det nu er, det hedder. =) Lang tid siden, jeg rigtig har brugt Flash sidst, så har lidt svært ved lige at huske det.
Avatar billede w13 Novice
24. august 2008 - 20:41 #17
:)
Avatar billede janbn Nybegynder
24. august 2008 - 21:25 #18
1000 tak for hjælpen.

Jeg har flere lignende ideer/småprojekter, så skulle du få lyst til at sysle lidt med det igen er jeg meget taknemmelig.
Avatar billede w13 Novice
24. august 2008 - 21:58 #19
Tak for point! :)