Avatar billede unknown_someone Juniormester
12. august 2008 - 11:59 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

netværksharddisk

skal bruge en harddisk jeg kan sætte til mit netværk - den skal primært bruges som ekstra plads til dokumenter. Grunden til at det skal være via netværk og ikke usb er, at flere enheder skal have tilgang til den uden at det skal være nødvendigt at flytte den. Jeg er bare meget i tvivl om hvad det skal være?

Jeg har selvfølgelig hørt og læst lidt om NAS men synes generelt at det lyder som nogle dyre løsninger set i forhold til at det bare skal være ekstra plads delt mellem flere enheder - men er det den rigtige løsning er det selvfølgelig det jeg skal have.

Hvis prisen kommer lidt opad hvilke muligheder vil jeg så ekstra kunne få udover bare pladsen - hvad kræver det fx at kunne tilgå disken udefra, og hvad kræver det hvis jeg ville kunne bruge det som et slags mediecenter?
Avatar billede darrich Novice
12. august 2008 - 12:28 #1
Computercity har et NAS fra SMC til 1499,- kr. eksklusiv diske.
www.computercity.dk
netværk, almindelig, diverse

I forhold til det bare skal være ekstra plads delt mellem flere, så er det nok mere en netværks harddisk du har behov for.

Det har de også under
hardiske, eksterne

sandberg boks til 699,- kr eksklusiv disk

D-link boks til 1499,- kr. eksklusiv diske (plads til 2 og mulighed for raid 0/1)
Indbygget USB-printserver, FTP server og iTunes server.
(denne er nok den mest interessante)

Her er et par modeller fra Amitech
http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=16&Parent=2&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=netv%E6rk&Direction24=2&Sorted24=&Equal6914=44803&Direction27=2&Sorted27=&Direction28=2&Sorted28=&Direction25=0&Sorted25=&Direction578=0&Sorted578=&Direction2353=2&Sorted2353=&Equal193=&True25700=&Trueval25700=97214&True25701=&Trueval25701=97215&True25702=&Trueval25702=97216&Tlist12440-93827=&True25704=&Trueval25704=97219&Submit.x=19&Submit.y=4
Avatar billede unknown_someone Juniormester
12. august 2008 - 13:17 #2
en disk man kan sætte på netværkværk - er det pr definition en NAS?

Nogle erfaringer med Synology eller World Book fra Western Digital?

Er der nogle ting der er mindre støjende end noget andet?
Avatar billede snowball Novice
12. august 2008 - 14:01 #3
Jeg har gode erfaringer med Synology - de virker rigtig godt.

Til gengæld skal du holde dig langt væk fra Western Digital's My Book World Edition da yder meget dårligt!
Avatar billede unknown_someone Juniormester
13. august 2008 - 11:45 #4
Fik læst anmeldelse af World Book på edbpriser og det passer helt med hvad du skriver snowball. Så en mindre i forslagskassen.

Ulempen ved Synologi umiddelbart er, at kabinettet alene koster næsten lige så meget som andre færdige løsninger og ved siden af skal man så købe selve harddisken og formentlig også lave noget setup.

Andre løsninger jeg har set er fra Buffalo og Amitech.

Amitech har jeg lidt et traume over efter selv at have købt en elendig dvd-afspiller af dem engang og min kæreste en dyr og lige så elendig computer men måske er det for en gangs skyld lykkedes dem at lave noget godt?

Buffalo kender jeg ikke men så den som foreslået i et andet forum og det virkede som en ret ligetil og rimelig billig løsning?
Avatar billede darrich Novice
14. august 2008 - 10:43 #5
CITAT: en disk man kan sætte på netværkværk - er det pr definition en NAS?

http://en.wikipedia.org/wiki/Network-attached_storage
Avatar billede unknown_someone Juniormester
09. september 2008 - 09:31 #6
slet ingen kommentarer om buffalo eller amitech? hvis ikke - så læg et svar.
Avatar billede darrich Novice
09. september 2008 - 23:02 #7
har lagt et :o)