Avatar billede sodamnsweet Nybegynder
06. august 2008 - 09:41 Der er 6 kommentarer

Kan jeg gemme indstillinger - og hente dem ind et andet sted

Kan man, når man har gemt sin printerindstillinger - åbne en fil og hente dem ind på en anden computer...
Ved ikke lige hvordan jeg skal stille spørgsmålet grundigere - besvarer gerne spørgsmål...
Avatar billede sodamnsweet Nybegynder
06. august 2008 - 09:42 #1
troede egentlig man kunne sætte et billede ind, der forklarer hvad jeg mener...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. august 2008 - 10:09 #2
Hvis det gælder en enkelt eller tre printere, så kender jeg ikke noget der er let tilgængeligt. Så er det lige så let at oprette printeren på ny.

Enkelte drivere har det indbygget - men det er altså driver/printermodel specifikt, så der kan jeg kun henvise dig til selv at kigge rundt i driveren.

Endelig - hvis det drejer sig om større printsystemer (en printserver i en virksomhed), har Microsoft et værktøj til at gemme printerindstillingerne, og overføre dem til en ny server (eller restore installinger efter et nedbrud). Det kunne muligvis også bruges (jeg har aldrig prøvet på et klientoperativsystem): http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=D6915F13-EDE4-4708-83C1-0091EEADE293
Avatar billede sodamnsweet Nybegynder
06. august 2008 - 12:57 #3
Ej så har eg ikke forklaret det helt ordenligt. Lad os sige jeg har et pdf dokument, hvor at den skal printes ud som en folder - altså falses og hæftes... Man kan så lave og gemme en indstilling, som man så kan loade igen når man skal printe folderen ud næste gang - så behøver man ikke sidde og sætte alle indstillinger op igen...

Hvis vi så nu er 5 forskellige medarbejder der sidder med hver sin computer, kunne det være en hurtigere måde at overføre indstillingerne til hinanden på hvis de lå i en fil - i stedet for at skulle sidde og lægge 70 forskellige indstillinger ind på 5 forskellige computere...

Håber dette var lidt bedre forklaret...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. august 2008 - 13:34 #4
Noget tyder så på, I kører lokalt til printeren fra den enkelte PC. Og det er jo netop her man ville have fordelen af at bruge en printerserver - for så sætter man det hele op på serveren (evt. i flere kopier af den enkelte printer, hvis der er specielle indstillinger der ofte bruges), som så bliver replikeret ud til de enkelte klienter.

Men det du efterspørger kan kun klares, hvis I har en lidt større printer (med en ordentlig driver). Så er der som nævnt ofte indbygget en funktion til forskellige "hurtigindstillinger". Disse hurtigindstillinger plejer at kunne gemmes som en fil, og vil således kunne overføres som du ønsker.

Har i en mindre printer uden denne driverfunktionalitet, findes der mig bekendt ikke et alternativ.
Avatar billede sodamnsweet Nybegynder
06. august 2008 - 14:15 #5
Hej Ole
Vi har en kæmpeprinter og det er en netværksprinter...
jeg har ingen mulighed for at gemme som en fil - gemmer den kun som en indstilling...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. august 2008 - 14:39 #6
Hvis du ingen mulighed har for at eksportere den indstilling, duer det jo ikke.

Så er din eneste mulighed en printerserver... - men hvis I kun er 5 PC´ere, er det nok en lidt voldsom løsning...