Avatar billede laguna2 Nybegynder
07. juli 2008 - 00:00 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Computer langsom efter Bios opdatering.

Hejsa.

Jeg har lige købt ny computer. Jeg har bla. købt et Asus P5k3-Deluxe MB og en Intel core 2 Quad processor.

Da jeg først startede copmuteren sagde den under opstart, at den ikke kunne genkende min CPU og at det anbefales at jeg opdaterede BIOS. Fint. Det gør jeg så, og efter det er Windows 4-5 gange så lang tid om at loade og det samme når jeg lukker ned.

Nogen forslag? :s  (Jeg kan ikke huske hvilken BIOS version der oprindelig var installeret)
Avatar billede Jensen DK Novice
07. juli 2008 - 08:31 #1
Der er muligvis en jumper på bundkortet som flyttes en pind til den ene side og så er du tilbage til den gamle bios.
Avatar billede off-line Nybegynder
07. juli 2008 - 14:18 #2
Her er en illustration, som måske kan hjælpe dig. Læs det med rødt!
http://www.sitecenter.dk/jasveg/billeder/
Avatar billede off-line Nybegynder
08. juli 2008 - 19:48 #3
Fandt du ud af noget?
Avatar billede laguna2 Nybegynder
09. juli 2008 - 01:38 #4
Nej, men jeg fik i mellem tiden andre problemer...
Bl.a. kunne jeg ikke komme ind i windows og forsøgte med en formatering. Computeren frøs dog hver gang under installationen, men det var pga. for mange RAM. (Den kunne i hvert fald installere da jeg pillede den ene blok ud)

Jeg forsøgte med jumperen, men den opretter ikke den originalt installerede BIOS. Men det er ikke mit største problem mere... Så jeg vil gerne lukke den her. (Bare lav et svar, så accepterer jeg den.)
Avatar billede off-line Nybegynder
09. juli 2008 - 02:04 #5
Jeg skal i altfald ikke have point.
For mange ram. Nej det kan ikke være rigtig. Enten har rammene ikke passet sammem, eller den ene ramblok har været syg. På en ny computer skulle du aldrig have
opdateret bios. Det skal man kun hvis det er absolut nødvendigt. Du har formodenlig
installeret en forkert opdatering. Du er heldig, at det i det hele taget kører, det
kunne have kostet bubdkortet. Få hjælp til at installere den rigtige version.
Avatar billede Jensen DK Novice
09. juli 2008 - 06:34 #6
Der er som jasveg skriver sikkert fejl på den ramblok som du pillede ud.
du skriver at du ikke fik noget ud af at flytte jumperenmen den slal flyttes tilbage tiludgangspunktet, når du ved næste opstart har konstateret at du har fået din gamle bios igen, og er du sikker på at det er den rigtige jumper?
Avatar billede Jensen DK Novice
09. juli 2008 - 06:46 #7
Jeg fandt denne i mit arkiv.http://www.gratisupload.dk/show.php?fileId=13851
Det er den nederste du skal kikke på.
Avatar billede off-line Nybegynder
09. juli 2008 - 12:13 #8
silbidor - Fin lille artikkel med billede. Det har jeg "hugget" *G*
Avatar billede laguna2 Nybegynder
09. juli 2008 - 12:24 #9
Jeg læste i manualen til bundkortet: "Sådan reset'er du CMOS". Sluk og tag stik ud. Pil batteri ud. Flyt jumper og lad den sidde i 5-10 sec. Flyt tilbage. Installer batteri. Sæt strøm til. Tænd.

Jo, det var den rigtige BIOS. Hvis ikke, er det ASUS' fejl, for man kan ikke rigtig gå forkert inde på deres driver side, når man vælger: Motherboard, P5k3-deluxe, drivers, BIOS.

I folderen der var med til RAM'ene stod der, at det ikke anbefales at installere 4gb RAM hvis du kører med 32bit operativ system, hvilet var det jeg gjorde. Windows XP understøtter jo kun op til 3gb RAM, og det virkede 100% da jeg kun havde 2gb i.

Det andet problem jeg fik var med lydkortet, der begyndte at pive helt vildt efter man genstarter et par gange og det var ubrugeligt. Det har jeg måske klaret ved at opdatere driveren, men nu må vi se om den begynder igen idag eller imorgen.
Avatar billede Jensen DK Novice
09. juli 2008 - 12:42 #10
Hvis den bliver ved med at lave ballade kan du så ikke gå hen hvor du har købt bundkortet og få det byttet, du kan godt have 4 GB ram i,det er kun de 3,2 GB der bliver vist, men den bruger faktisk alle rammene.
Avatar billede off-line Nybegynder
09. juli 2008 - 12:52 #11
Hvad med at prøve uden at pille det lille batteri ud? Hverken silbidors eller min
illustration taler om, at tage det ud. I øvrigt mener jeg, at det at tage batteriet
ud, er en anden metode, hvor man har batteriet ude i en halv time.
Jeg har desuden læst den påstand på nettet, at man kan resette bios hvis man under
boot konstant holder den knap nede, som hedder Insert. Men det tvivler jeg på.
Avatar billede laguna2 Nybegynder
09. juli 2008 - 13:59 #12
Bios blev resat. Jeg skulle indtaste tid og dato inde i BIOS, men det var vidst nok den nye version jeg havde installeret. (kan ikke huske om det originalt var 8010 eller 9010. Installerede først 10010 og så ned på 9010)

Jeg snakkede med en af mine venner, og han fortalte også om samme problem han havde med en anden computer. Da de pillede nogle af RAM'ene ud, virkede den.
Det kan være at nogle bundkort har det problem, hvad ved jeg... Så meget nørd er jeg ikke... endnu :P
Avatar billede Jensen DK Novice
09. juli 2008 - 14:02 #13
Fjernelse af batteriet ændre ikke på opdateringen men 0 stiller selve bios menyen.
Avatar billede laguna2 Nybegynder
09. juli 2008 - 14:03 #14
Ham min ven satte forresten resten af RAM'ene i igen da de fik computeren op og køre.
Avatar billede off-line Nybegynder
09. juli 2008 - 16:51 #15
Det lyder ikke som en god ide, men kør en test af dine ram. Den fil du downloader,
giver dig både mulighed for at lave floppy eller CD bootfil. S å du booter simpelhen
op på en af delene, følger instruksen og kører den lille test. Hvis den ikke viser
noget, så prøv at køre den store test, som tager lang tid, men som også er mere sikker.
http://www.softpedia.com/get/Tweak/Memory-Tweak/Microsoft-Windows-Memory-Diagnostic.shtml
Avatar billede laguna2 Nybegynder
10. juli 2008 - 12:25 #16
Ja, det tror jeg at jeg vil gøre.

Tak for jeres kommentarer! Jeg vil gerne giver jer point for jeres deltagelse. Man kan godt give point til flere, ikke? :)
Avatar billede off-line Nybegynder
10. juli 2008 - 12:35 #17
Jo det kan man godt, men som jeg skrev, skal jeg ikke have point, og silbidor har
lagt et svar. Du markerer bare hans navn med musen og trykker på accepter:)