Avatar billede pkdkk Nybegynder
23. juni 2008 - 21:17 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Skriv til og læs fra windows reg database access denied?

Hey,

Jeg forsøger at læse/skrive til registreings databasen i windows (Vista)

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Dette kan jeg ikke få lov til får fejlen:
Error occurse in ReadRegistry Adgang til din ønskede registeringsdatabase er ikke tilladt

Jeg bruger koden herfra..
http://support.microsoft.com/kb/816163
Dog har jeg ændret stien til:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

.. Da jeg skal have mit program til at starte med windows.

Håber i kan hjælpe, er der evt. en anden måde man kan gøre det på?, Helst ud over at kopier en genvej til "Start" :)
Avatar billede aaberg Nybegynder
23. juni 2008 - 22:44 #1
For at skrive i registreringsdatabasen skal du have administratorrettigheder, ellers kan det ikke lade sig gøre. Ud fra fejlmeddelelsen kunne det tyde på, at du ikke har administratorrettigheder. Det er af samme grund at man skal have administratorrettigheder for at installere programmer i Windows.

Log på som administrator når programmet skal skrive i registreringsdatabasen. Når dette er gjort, kan du logge på normalt.
Avatar billede pkdkk Nybegynder
23. juni 2008 - 23:50 #2
Det mærkelige er bare at den bruger jeg er logget ind med er Admin, det står i hvert fald under kontrolpanel -> brugerkonti    ...

Er der andet man skal sætte for at være fuld admin??

Men nu tilbage til c# ... Kan det gøres på en anden måde så programmet starter med windows??

Ved det kan laves som en service, men har ingen ide om hvordan man lavet det endnu :D ..
Avatar billede pidgeot Nybegynder
24. juni 2008 - 00:03 #3
Vista har som standard UAC aktiveret, hvilket gør at programmer kun har administratorrettigheder hvis de eksplicit har fået det (enten ved at bede om det, eller ved at brugeren sætter op at det altid skal køres med administratorrettigheder).

Tag et kig på http://blogs.msdn.com/nikhiln/archive/2007/04/19/embed-a-manifest-to-make-an-application-elevate-in-vista.aspx. Det forklarer lidt om hvordan du kan sørge for at programmet beder om det hele.

Der er så den hage at hvis dit program kræver administratorrettigheder ved opstarten, bliver det ikke startet sammen med Vista, selvom du har sat den til at køre automatisk - det kræver en service, eller brug af opgavestyring, og det kræver stadig at du kommer forbi UAC på opsætningstidspunktet.

Det store spørgsmål er nu nok hvorfor du fra et normalt program skal sætte noget op til at starte automatisk for alle brugere. Udover evt. installationsprogrammer (som du jo alligevel skal bruge administratorrettigheder til), så bør du kigge på den aktuelle bruger med HKEY_CURRENT_USER - der skal du heller ikke bruge eleverede rettigheder.
Avatar billede pkdkk Nybegynder
24. juni 2008 - 08:59 #4
pidgeot>> Tak for hjælpen.. Det var faktisk hvad jeg skulle bruge.. Smider du et svar?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
24. juni 2008 - 09:15 #5
S'gerne. :)