Avatar billede tos Praktikant
17. juni 2008 - 16:08 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Rettigheder med snabel-a?

hey
jeg har kopieret nogle filer og nu har de pludselig et @ i rettighder, hvilket gør at jeg fx ikke kan rename filen eller slette den:
-rwxr-xr-x@ 2 tos  staff  91097 12 Jan  2007 Faktura.pdf

Hvad betyder og hvordan får jeg det fjernet?

/Torben
Avatar billede egonspock Seniormester
17. juni 2008 - 16:49 #1
@ betyder at der er extended attributes på filen. Prøv at skriv
xattr Faktura.pdf
for at se hvad det går ud på. Eller prøv med man xattr for at komme videre.
Avatar billede egonspock Seniormester
17. juni 2008 - 16:51 #2
Har du prøvet med sudo, som i
sudo chmod 777 Faktura.pdf
Avatar billede tos Praktikant
17. juni 2008 - 16:59 #3
xattr giver:
com.apple.FinderInfo
Avatar billede tos Praktikant
17. juni 2008 - 16:59 #4
sudo... jeps :(
Avatar billede egonspock Seniormester
17. juni 2008 - 18:24 #5
ok, så prøver vi med
xattr -l Faktura
for at liste de ekstra attributter og
xattr -d Faktura.pdf
burde fjerne dem. Hvis det ikke hjælper mht. at slette/navngive, så er der nok noget andet galt
Se evt. http://www.macfixit.com/article.php?story=20080602100629270
Avatar billede tos Praktikant
17. juni 2008 - 19:24 #6
Jeg kan godt fjerne attributterne, men jeg kan stadig ikke rename eller slette filen!
Hvis jeg kigger i "Vis Info" om filen, findes der en "everyone" med rettigheden "Special"... kan det være det?
Avatar billede egonspock Seniormester
17. juni 2008 - 19:47 #7
hmm, så tror jeg at der er gået noget galt i filsystemet. Kan du lave en
sudo chmod 777 Faktura.pdf
og
ls -la Faktura.pdf
Hvis ikke den er blevet til -rwxrwxrwx er der noget helt galt med filen. Så ville jeg nok boote med æble-s og lave en fsck -fy eller blot starte fra en start-DVD og køre diskværktøj på disken derfra.