Avatar billede thore Nybegynder
31. maj 2008 - 00:09 Der er 39 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til ny computer, der slukker af sig selv

Hej.
Jeg har lige samlet en computer selv, problemet er, at den slukker efter godt og vel et minuts penge. Jeg har købt en strømforsyning på 620W, hvilket burde være nok..
Men den har følgende hardware:

Bundkort: AM2 ASUS CROSSHAIR
Grafikkort: GEFORCE 9800 GTX ASUS GDDR3
RAM: GEIL DDR-II EVO-ONE
CPU: AMD Athlon 64 X2 6400+ 3.2 GHz
Derudover sidder der 1 sata harddisk, en cd-brænder og et DVD drev

Kan det virkelig passe 620W ikke er nok? eller kan der være andre årsager end strømforsyningen?
Avatar billede haverslev Novice
31. maj 2008 - 07:35 #1
Varme ?
Har du kommet den korrekte mængde kølepasta på cpu`en? - for meget har nemlig den modsatte virkning.
Kølepasta skal KUN udfylde de smaå ridser, så der er fyld kontakt - så kølepaste skabes af med f. eks et plastikkort
Tillige er stikket til cpu køler monteret ?
Avatar billede thore Nybegynder
31. maj 2008 - 10:13 #2
Må indrømme jeg ikke selv har kommet noget på cpu'en, da der allerede i forvejen allerede sad noget på bunden af cpu køleren, det er måske ikke godt nok?

Men køleren er monteret, og kører også når computeren er tændt
Avatar billede haverslev Novice
31. maj 2008 - 12:43 #3
Jo, hvis det var på i forvejen, så skulle det gerne være OK
Prøv at gå i bios og find cpu temp og lad den stå på dette "billede" og se hvad temp. er, når den stopper. - hvis den går over 70-80 gr. c så køles cpu
´en ikke nok.

Kommer den ind i windows og får loadet alle drivere, programmer, antivirus osv. ??
Avatar billede thore Nybegynder
31. maj 2008 - 13:03 #4
Den var ikke mere end 43 grader da den gik ud.
Der er også masser af kølning dernede, og alle blæserne kører. Så det tyder på det ikke varme der er problemet.

Men når den lige er gået i stå, kan jeg ikke tænde den igen, så skal jeg vente et par minutter.

Men den har været inde i windows.. Men skal egentlig have formateret den og installeret windows igen. Det forsøgte jeg også, der gik så i stå under windows setup'en
Avatar billede haverslev Novice
31. maj 2008 - 14:16 #5
Det tyder altså på, at det kan være varme, da den ikke kan startes igen - før den er kølet af.
Samt at du siger, at den går i stå ved windows install.
Men har du flere ram blokke install. - hvis ja, så prøv blot at køre med en af gangen
Avatar billede thore Nybegynder
31. maj 2008 - 14:40 #6
Jeg kører med to ram blokke, har lige prøvet og på skift og pille en ud.
Den slukker stadig ved de 45 grader..

Kan det tænkes den som standart er sat til og slukke ved en lav temperatur?
Jeg tænker mere på de 70-80 du skrev, når den nu ikke kommer længere op end 45
Avatar billede haverslev Novice
01. juni 2008 - 08:43 #7
Normalt vil en Intel cpu først lukke ned ved ca. 90 gr. c og en AMD (alt efter model) vil lukke ned ved 80 - 90 gr.c
Om der kan sættes en anden temp. i Bios tvivler jeg på (har endnu aldrig set det)
men prøv at gå i bios og check om der kan ændres på temp - jeg tvivler dog.

Noget andet er, prøv at fjerne alt unødig hardware fra maskinen, dog skal der minimum være en stang ram i ellers fjern resten og start den op og se hvor langt den holder sig kørende - efterhånden som, så smider du et nyt stykke hardware i for hver gang den kører perfekt
Avatar billede thore Nybegynder
01. juni 2008 - 11:41 #8
Nu har jeg lige prøvet med kun mit grafikkort og en ram blok.
Den slukker stadig omkring de 45 grader, men den holdte sig kørende noget længere.

Kan det være grafikkortet der er problemer med? Der er to stik på det til strøm, men har kun sat et stik i, da jeg umildbart kun har et fri stik til det.
Kan ikke finde noget om det i manualen, da det dækker en lang række kort.
Avatar billede thore Nybegynder
01. juni 2008 - 21:50 #9
Nu har jeg fundet problemet.. min strømforsyning på 620W er simpelthen for lille.. nu har jeg lånt en vens på 1kW og nu kører det uden problemer.

Men tak for hjælpen Haverslev, smid da lige et svar så du kan få de points for svaret.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
01. juni 2008 - 21:53 #10
Hvilken psu er der tale om?

For er det af en hæderlig standard burde en 620W være alt rigeligt, hvorfor den så er defekt.
Avatar billede thore Nybegynder
02. juni 2008 - 02:50 #11
Det er en Ace Raw Deal 620W
Avatar billede thesheriff Nybegynder
02. juni 2008 - 06:32 #12
Et hurtigt kig på Ace's hjemmeside, afslører at det nok ikke lige er den producent, du bør vælge til psu. De viser ingen relevante specs, hvilket er et meget dårligt tegn.

Jeg vil anbefale dig Corsair i stedet:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=395078&searchArea=&Soegeord=
Avatar billede haverslev Novice
02. juni 2008 - 09:05 #13
Hvis ikke den psu du har (ACE) kan trække det du skriver:
Så vil jeg mene at der er et eller andet helt galt med den psu og den skal byttes
En psu på 620W skal nemtkunne trække dette og meget mere til :-)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
02. juni 2008 - 09:06 #14
@Haverslev: Er der et ekko herinde :)
Avatar billede haverslev Novice
02. juni 2008 - 10:15 #15
Nææhh, jeg kommentere blot på, hvad han skrev 01/06-2008 11:41:07 - direkte afledt af det jeg bad ham om at prøve tidligere., er det da ikke OK ?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
02. juni 2008 - 10:33 #16
Jo da.

Bare sjovt, at du skriver præcis det jeg har skrevet 01/06-2008 21:53:36 :)
Avatar billede thore Nybegynder
02. juni 2008 - 11:09 #17
Jeg ved ikke helt med den der på 550W, hvad jeg har fundet frem til, så kræver den mindst 600W
Man kunne tage sådan en "test" på asus hjemme side, hvor man skriver hvilket hardware der er i computeren, og den sagde mindst 600W.
Avatar billede haverslev Novice
02. juni 2008 - 11:10 #18
LOL - "Bare sjovt, at du skriver præcis det jeg har skrevet 01/06-2008 21:53:36 :)"
Hvis ikke du kan "tåle" at man skriver lidt, som kan betegnes som "dit defekt", så skal du da vist holde deg fra spørgsmål - hvor sørgeligt
Avatar billede haverslev Novice
02. juni 2008 - 11:12 #19
thore > Du skal regne med at et grafikkort i sig selv, kræver de 380W
Avatar billede thesheriff Nybegynder
02. juni 2008 - 11:14 #20
Du kan desværre ikke regne med de test.

Du skal kigge på amperene på 12V linjen og her levere VX550W rigeligt til din opsætning.

Og den har ovenikøbet kun 1 12V linje, hvilket samtidig giver større udnyttelse af amperene.

@haverslev: Det passer jo ikke, at et 9800gtx bruger 380W! Hvor har du det fra??
Avatar billede haverslev Novice
02. juni 2008 - 11:26 #21
Nu skriver jeg ET, for at tage et mere generelt billede af hvad det skal tastes ind på de test sider.
Et 9800GTX vil vel i load ligge på et sted mellem 280 - 310Wat - kender ikke det korretkte tal pt.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
02. juni 2008 - 11:28 #22
Jamen det gør jeg: 108W!
Avatar billede thesheriff Nybegynder
02. juni 2008 - 11:34 #24
Ja, det er jo for hele opsætningen - siger jo ligesom ikke noget om kortet.

Her er det reele forbrug på et 9800gtx:

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/geforce9800gtx_7.html
Avatar billede thore Nybegynder
02. juni 2008 - 11:35 #25
Er i begge to enig om, at den som Thesheriff linker til, burde kunne kører den?
Avatar billede haverslev Novice
02. juni 2008 - 11:41 #26
Ja, men holder stadig fast ved, at den du har skulle også kunne trække det.
For som hele denne gang ævle startede med, så er den IKKE iorden udfra at den ikke kan trække den maskine med blot gGFX og en ram blok
Avatar billede thesheriff Nybegynder
02. juni 2008 - 11:44 #27
Helt enig med haverslev.

Men som jeg skrev tidligere, så er ACE ikke lige det mærke, du bør vælge til din psu, hvorfor du bør få den ombyttet til fx Corsair.
Avatar billede thore Nybegynder
02. juni 2008 - 11:55 #28
Ja okay.. Men tror i bare den simpelthen er for dårlig, eller er den muligvis defekt? Det er vel ikke rigtig nogen måde og teste det på..
Avatar billede thesheriff Nybegynder
02. juni 2008 - 12:03 #29
At din pc slukker i utide, sammenholdt med at den kører udmærket med en anden psu, er vel en udmærket test :)
Avatar billede thore Nybegynder
02. juni 2008 - 12:06 #30
Kan det ikk skyldes at den bare er for dårlig?

I øvrigt er det pt sådan en her jeg kører med:
http://www.computermail.dk/items/Antec-1000W-TruePower-Quattro_3340090.aspx
Den er jo så også ret stor må man sige. Men den har også to PCI stik til grafikkortet, som det rent faktisk kræver. Fandt jeg først ud af i går aftes, at det egentlig havde brug for to, hvis det skal kører optimalt
Avatar billede thesheriff Nybegynder
02. juni 2008 - 12:10 #31
Ja og nej.

Selv en bambuspsu på 620W burde kunne trække din opsætning.

Men det er meget muligt, at den er ustabil på spændingerne, hvilket efter min mening gør den defekt.

Og, ja gfx skal naturligvis have det strøm, som er nødvendigt.
Avatar billede thore Nybegynder
02. juni 2008 - 12:16 #32
Så må jeg lige prøve og kører reklamation på den strømforsyning.
Så får jeg nok højest sandsynlig en anden Ace udleveret (syntes nemlig ikke rigtig SHG gider og teste de ting man aflevere som reklamation), og den så stadig ikke kører ordenlig, så må den simpelthen være for dårlig.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
02. juni 2008 - 12:21 #33
Hvis du spørger pænt, kan det godt være, at de går med til at du bytter til anden psu mod at betale differencen.
Avatar billede thore Nybegynder
02. juni 2008 - 12:36 #34
Det kan jeg selvfølgelig prøvet..
Hvad med sådan en her:
http://www.shg.dk/p/2099296

Nu kan jeg godt nok ikke se om der er til to PCI-E stik
Avatar billede thesheriff Nybegynder
02. juni 2008 - 12:57 #35
Er også en god psu, men i overkanten af dit behov.

Og den har faktisk 4 x PCI-E 6+2 pin stik :)
Avatar billede thore Nybegynder
02. juni 2008 - 18:23 #36
Okay super. Jeg vil bare gerne være sikker på den kan trække det, nu har jeg allerede lavet et fejlkøb :)

Men nu har i begge hjulpet mig rigtig meget, så kan jeg dele pointene mellem jer?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
02. juni 2008 - 18:25 #37
Jeg springer over, så giv du dem bare til haverslev :)
Avatar billede thore Nybegynder
02. juni 2008 - 19:22 #38
Okay bare i orden, men tak for hjælpen i hvert falde :)
Avatar billede haverslev Novice
02. juni 2008 - 21:16 #39
thesheriff > sikker på at du ikke vil have nogle points ?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
03. juni 2008 - 07:14 #40
Nej ellers tak.

Jeg hoppede sådan set blot ind og forstyrrede, så du har fortjent dem :)