Avatar billede fumbler10 Nybegynder
29. maj 2008 - 09:24 Der er 8 kommentarer

Liste filtreret for dobbeltgængere

Hej

Jeg har en liste over firmaer i excel hvor der er mange gengangere (det skal der være).

Jeg kunne dog godt tænke mig at kunne lave en "filtreret" liste, så hvert firma kun står en gang på listen, så det er nemmere at tælle op hvor mange firmaer der reelt står på den mv....

Det kan excel garanteret, men hvad hedder funktionen?
Avatar billede knirkeline Nybegynder
29. maj 2008 - 09:27 #1
Du kan bruge menuen Data, Filter, Avanceret filter.

Stå i listen og vælg menupunktet - afkryds feltet med unikke poster nederst i dialogboksen og OK - så bliver dubletter sorteret fra (men kun hvis rækkerne er nøjagtig ens!)
Avatar billede sleeper Nybegynder
29. maj 2008 - 09:29 #2
det kan gøre på to måder

I excel 2007 har du mulighed for at fjerne dubletter i en tabel
> Indsæt tabel > fjern dubletter

I Excel 2003 og tidligere findes dette ikke, men det samme kan gøre via en Pivottabel

Du skal have en overskrift i arket som du kan sortere efter.
indsæt så en pivottabel, og vælg den pågældende overskrift
Avatar billede fumbler10 Nybegynder
29. maj 2008 - 09:29 #3
Hm... ja men så ens er de jo nok ikke..
Det er kun kolonnen firmanavn der er ens, og jeg vil gerne kunne lave en kopi af listen der er renset for dubletter.
Avatar billede fumbler10 Nybegynder
29. maj 2008 - 09:30 #4
57 relaterer til 53
Avatar billede knirkeline Nybegynder
29. maj 2008 - 09:38 #5
Så kan du indsætte tomme kolonner før og efter kolonnen med firmanavn og derefter filtrere som ovenstående, med markøren placeret i firmanavn-kolonnen.
Avatar billede fumbler10 Nybegynder
29. maj 2008 - 09:49 #6
Jamen jeg har fået det til at lykkes med begge forslag, så hvis I smider et svar, vil jeg dele kagen mellem jer...tak!
Avatar billede sleeper Nybegynder
29. maj 2008 - 10:05 #7
Hvilken virkede? du brugte vel ikke begge metoder?
Avatar billede knirkeline Nybegynder
29. maj 2008 - 11:06 #8
her er så også et svar fra mig