Avatar billede bgo Nybegynder
21. maj 2008 - 15:19 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

LAN-to-LAN routing

Jeg er interesseret i at vide om eks. http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=3CR858%2D91%2DME&mode=Std&GroupGuid=55&SelectedGroup=5540 kan bruges som LAN-to-LAN router?
Avatar billede riversen Nybegynder
21. maj 2008 - 21:11 #1
ja, det kan den, men spørgsmålet er vel nærmere om du kan deaktivere NAT/PAT i den? Og uden at vide det, vil jeg helt sikkert mene det er muligt.
Avatar billede bgo Nybegynder
22. maj 2008 - 09:04 #2
Aha, så det vil sige, at hvis NAT/PAT deaktiveres, og routeren får en fast IP på "ydersiden" så skulle det fungere?
Avatar billede bgo Nybegynder
22. maj 2008 - 09:14 #3
Maunuallen siger:

"If you have a single IP address and you turn NAT off,
the computers on your network will not be able to access the Internet.
Other problems may also occur"

Med dette tænker de i situationen hvor routeren ikke benyttes til LAN-to-LAN routing, korrekt?
Avatar billede riversen Nybegynder
22. maj 2008 - 19:10 #4
Hvis man skal være firkantet, så nej, de tænker på hvis du kun har 1 IP adresse... lan-to-lan eller til internet er underordnet... har du kun en ip, så kan kun en host få routet trafik.

Men du vil ikke få problemer. Du skal blot huske at styre routningen enten via en routnings protokol eller statiske routes
Avatar billede bgo Nybegynder
23. maj 2008 - 08:02 #5
Hmm. Det lyder lidt underligt på mig. Men det vil altså sige at det er lige meget med switches/hubs på indersiden af routeren, så er de kun én host der kan få routet traffik?
Avatar billede tdanoe Nybegynder
26. maj 2008 - 20:08 #6
Når du siger LAN-to-LAN mener du dermed at du vil route (husk at når man taler om at route er det altid noget med ip-adresser :) mellem 2 private ip-net?

Altså eksempelvis fra et 10.10.0.0 net til et 192.168.0.0 net?

Det andet du skriver om, at få dine interne klienter/hosts til at komme på internettet - kræver en route mellem LAN og dit WAN stik (se beskrivelsen på dit produkt).

Da der typisk kun er en (brugbar) ip-adresse på WAN siden (ydersiden om man vil) og man har flere hosts på indersiden - er de nødt til at 'dele' den ydre ip-adresse. Det kaldes typisk nat.

Derved vil flere hosts/klienter på LAN siden (som typisk har private/interne ipserier såsom 192.168.1 el. 172.20 el. 10.0 el 10.10 m.fl. m.v.) blive 'oversat' til den samme ydre ipadresse.

Routeren sørger for at holde adskilt hvem der skal have hvilke pakker frem og tilbage.

M.a.o. hvis du deaktivere NAT/PAT - vil dine klienter på LAN siden/interne side IKKE kunne komme på nettet.
Avatar billede bgo Nybegynder
26. maj 2008 - 21:17 #7
hehe, for at præcisere lidt ;)

Der er allerede en router mellem WAN og LAN - bag dén skal der være to net, og det er mellem dem der skal være en LAN-to-LAN router :) Således at der er en router til internet, bag den en server og arbejdsstationer til det ene net, en LAN-to-LAN router bag hvilken der er en server og arbejdsstationer til det andet net - så de to net kan kommunikere med hinanden, og begge net kan gå på internettet.

Det er noget med at den ene server er flyttet fysisk, og desvære harsamme navn som den server der allerede står der (så ekstra netkort i den flyttede server, så dén kunne fungere som router er udelukket). At demote servere er også udelukket (i forbindelse med navneskift).

Anyway, hvis den nævnte router benyttes som LAN-to-LAN router i dette setup, så skulle der egentligt ikke være noget i vejen for at begge net har adgang til WAN, korrekt?
Avatar billede riversen Nybegynder
27. maj 2008 - 06:32 #8
nemlig, det er hele idéen med en router... at route trafik ´til andre subnets, herunder internettet
Avatar billede bgo Nybegynder
11. august 2009 - 12:59 #9
lukker