Avatar billede cdzbnn Nybegynder
16. maj 2008 - 14:08 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

RAM til IBM ThinkPad T20

Hej, jeg har netop modtaget en blok ram med posten jeg købte her den anden dag. Problemet er at min computer ikke starter når jeg har sat den i. Desuden opdaterer den ikke BIOS med den nye mængde ram. Jeg har før haft 256+128 mb i computeren, og har så købt endnu en 256 til at udskifte 128 blokken, det er altså ikke computeren - men har jeg købt de rigtige ram?

Jeg har erhveret mig disse http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=132859&SamleMenuID=&gruppe=911&Extended=&SiteID=1&Show_description=0&serie=&producent=KingstonTechnolog , en side jeg fandt på det tidspunkt fortalte mig de passede, men andre siger (jeg har søgt lidt rundt nu) at det skal være pc133.. Har jeg jokket i det? Eller er der en fejl ved rammene?
Avatar billede haverslev Novice
16. maj 2008 - 15:14 #1
Ifølge denne, så er det PC100 ram i maskinen og max. 512Mb ialt i de 2 sokler - så den skulle være god nok:
http://www.memoryx.net/thinkpadt.html

Prøv at resette din Bios, normalt kan du i bios trykke på F9 for at sætte default setting og derefter trykke på F10 for at gemme ændringen med at taste på Y.
Avatar billede cdzbnn Nybegynder
16. maj 2008 - 17:34 #2
For det ikke skal være løgn har jeg allerede prøvet at loade default setting i min bios. Men ok, jeg tror det er rammene der er et problem, så. Da jeg satte ramme i, startede computeren også op med IBM billedet, skiftede så til sort skærm og stoppede med at loade. Jeg byttede så de to klodser om, og der kom ikke engang opstartsbillede. Fjernede den nye blok, og lod den gamle sidde i slot 2. Så startede den uden problemer. Det tyder på det er rammene der er problemet, selve klodsen er bare lidt mindre end den anden, så det tyder på rammene er problemet.
Avatar billede cdzbnn Nybegynder
17. maj 2008 - 16:58 #3
Ok, har lige lørt memtest, og den brokkede sig gevaldigt over de nye ram, så det må være dér fejlen ligger.
Avatar billede haverslev Novice
17. maj 2008 - 17:25 #4
Når MemTest er startet, så lad den køre, til den har kørt min. 2-3 fejlfrie gennemløb, så skulle dine RAM være ok.
Hvis der er fejl, så er dine RAM ikke ok og du skal have fat i nogle nye.
Du kan se antallet af gennemløb, dér hvor der står: "Pass".
Testen stopper først når du trykker på "Esc"
Avatar billede cdzbnn Nybegynder
21. maj 2008 - 16:29 #5
Den melder fejl allerede ved første pass, omkring 60 % inde i testen, jeg har ladet den køre til den har fundet over 200k bad sectors, hvorefter jeg stoppede testen.
Det jeg undrede mig over var at rammene ikke er ligeså 'høje' som dem jeg havde siddende i, i forvejen.
Avatar billede haverslev Novice
21. maj 2008 - 18:41 #6
Det med højden på rammene, behøver nødvendigvis ikke og være en indikation på, at de er "forkerte" i forhold til dem man har i forvejen.
Det kan være at fabrikat "kingston" er en højde og fabrikat "Corsair" er en anden højde.
Men det tyder da på, at der er fejl på dem og du skal have dem byttet
Avatar billede cdzbnn Nybegynder
22. maj 2008 - 01:31 #7
Ok, tusind tak! Jeg har netop i dag modtaget et fragtbrev, så jeg kan returnere dem. Er der ikke fejl på, hæfter jeg bare for porto og undersøgelsestid - hvilket jeg ikke har lyst til at bruge mange penge på :) De ryger tilbage i morgen! Tak for hjælpen!