Avatar billede bruger2004 Nybegynder
12. maj 2008 - 16:08 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Cisco 831 Router + 2 offentlige ip-ranges

Hej alle sammen,

Jeg har nu som tillæg fået et nyt ip range til vores linie da vi ikke længere har nok i det gamle, men for nemhedens skyld har vi valgt at bibeholde det gamle og så bare få et mere sådan vi ikke skal ændre dns osv. for de gamle systemer.

Men mit spørgsmål kommer egentlig i at vores Cisco 831 Router som altid har håndteret vores statiske offentlige ip adresser, kan denne håndtere 2 ranges eller skal jeg ud og have fat i en ny som fx 1801, hvor jeg ved denne funktion med 2 ip-tables ligger i...

Jeg syntes også i samme omgang at have et problem, med at kunne få opdateret firmwaren, som mange har forslået for at løse problemet. Men i det hele taget er Cisco jo mærkelig fordi der findes heller ikke noget doc. eller lign. på noget mht. det ene eller andet.

Nogen som kan hjælpe med dette ?
Avatar billede sameaim Nybegynder
13. maj 2008 - 14:57 #1
Så længe TDC router dit nye range til din statiske WAN addresse, så kan du i princippet bruge det.

Men jeg vil forslå dig at investere i en ny router, udelukkende for at få onboard switchport med VLAN og et bedre throughput.
Men det kommer an på hvordan jeres infrastruktur ser ud - hvad der er efter routeren, om dine ranges bliver routed videre til en anden router internt og hvordan jeres systemer er tilsluttet.

At opgradere IOS er der ingen ben i, man skal bare sikre sig at man har flash og memory nok til det nye IOS.
Og så bør det nævnes at en 831 har et max. throughput på ca. 4-5mbit - hvor en 1801 (alternativt 1812) har ca. 35mbit.
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
15. maj 2008 - 12:14 #2
Jamen Cisco 831 routeren har jo ikke en af de nye ip adresser på sin lan side, så kan de vil ikke virke nogle af dem i det nye scoop???

Mht. 1812 hvad kan den så som 1801 ikke kan ?

Vores opbygning er meget simpel, vi har følgende:

Internet
  TDC
    WAN
      *Router* (WAN IP, SCOOP1 IP og SCOOP2 IP) <-- Formoder jeg, efter min viden
        -SCOOP1-
        -SCOOP2-  <-- Ikke funktionelt/Her problemet vel er
          *Eksis. Servere* (SCOOP1 IP)
          *Nye Servere* (SCOOP2 IP)  <-- Ikke funktionelt/Her problemet vel er
          *Router/Proxy* (Netkort1: SCOOP1 IP, Netkort2: 192.x og 10.x)
            *PC'er* (L-net 192.x.x.x)
            *VoIP Phones* (L-net 10.x.x.x)

Altså mener jeg jo at hvis det skal virke, så skal routeren have en ip fra alle scoops, dvs. WAN ip'en, SCOOP1 ip, SCOOP2 ip og så skal gateway'en på vores servernet være hhv. routerens scoop1 eller scoop2 ip, alt efter hvilken ip-adresse den har..
Da subnetmasken ikke tillader de 2 scoops bliver blandet sammen... Hvis det er til at forstå hvad jeg mener.
Eller har jeg forkert fat i noget?
Avatar billede sameaim Nybegynder
15. maj 2008 - 12:44 #3
Du har fat i det rigtige.
Men, for at assigne en IP til dit LAN udfra det nye scope skal du jo bruge et ekstra interface - fysisk eller virtuelt(vlan).

Jeg ved ikke om du kan køre med vlans på en 831, eller disable switchport på de switch baseret porte.
Jeg tvivler.
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
15. maj 2008 - 15:16 #4
Nej det ligger i den pt. på den leverede IOS, men syntes en fra TDC snakkede om den kunne, men det er også lige meget fordi den er jo heller ikke så hurtig mere, det havde jeg jo glemt den kun ligger på de der 5mbit, det er jo slet ikke nok mere.

Samt jeg har også i længere tid tænkt på at skulle have den skiftet til en nyere med flere funktioner.
Men så tilbage til Cisco 1800 serien, hvilken syntes du jeg skal vælge havde selv set lidt på den 1801, fordi den har vist det meste jeg skal bruge og den har vist nok ikke wlan hvilket er en fordel syntes jeg...

Men har du nogle fordele for og imod hhv 1801'eren eller 1812'eren?

TAK.
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
15. maj 2008 - 15:18 #5
PS. ved du så hvad hhv. 1801 og 1812 har, eller har de begge 35mbit.
Avatar billede sameaim Nybegynder
15. maj 2008 - 15:36 #6
1812, har 2x fastEthernet interfaces + indbygget 8ports switch(vlan).
1801, har 1x fastEthernet interfaces + 1x ADSL interface, og indbygget 8ports switch(vlan).
De har begge 1x ISDN(ST/BRI) interface.
De smider begge omkring en 35mbit.

En 1801 er udemærke - fordelen ved 1812, hvis du en dag får fiber eller andet - så har du ikke spildt et interface på ADSL. Ulempen, kræver et eksternt ADSL modem hvis du skal tilslutte en ADSL linie.
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
15. maj 2008 - 22:51 #7
Ja okay, så er det en 1812'er jeg skal have fat i her i den kommende uge.

Mange tak for hjælpen, her smid et svar og så får du points.
Så måske i et nyt spm. jeg vil vende tilbage efter hjælp til den nye router, hvis jeg ikke får det til at spille...
Avatar billede sameaim Nybegynder
15. maj 2008 - 23:05 #8
Du siger bare til :)