Avatar billede tupnordic Nybegynder
09. maj 2008 - 14:24 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Flytte data fra en tabel til en anden (med et twist)

Hej,

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig her. Er ikke sikker på om spg. skal være her eller i php, but here goes!

Jeg har en tabel med 4 rækker.

Række 4 er "INT".

Jeg vil gerne udvælge specifikke indlæg i tabellen såsom alle der har værdien "1052 - Kongeåen" i række 2 og flytte dem til en anden database. Det  er her mit twist kommer ind i billedet.

Fordi alle de med "1052 - Kongeåen" som værdi vil jeg have til at ligge sammen (altså multiply) den værdi der står i række 4 således at der kun kommer til at være en (1) række i den nye tabel med værdien "1052 - Kongeåen" men hvor alle værdierne fra række 4 i tabel 1 bliver lagt sammen og i tabel 2 kun udgør et nummer...

Giver det overhovedet mening?

Det er muligt at det er ret simpelt men jeg er forholdsvist SQL mongol så lidt hjælp ville være skønt...

På forhånd tak!
Johnni
Avatar billede wagner Nybegynder
09. maj 2008 - 22:44 #1
Det lyder som om du blander rækker og kolonner lidt sammen, så jeg ved ikke om jeg har forstået rigtigt.
Men måske sådan her:
insert into tabel2 (col2, col4)
select col2, sum(col4)
from tabel1
where col2 = '1052 - Kongeåen'
group by col2

Jeg arbejder normalt i sql server, så måske er syntaxen ikke helt rigtig. Måske skal select og insert byttes om ala
select ...
into tabel2
.....

Wagner
Avatar billede tupnordic Nybegynder
10. maj 2008 - 09:48 #2
Tusinde tak. Jeg vil afprøve det
Avatar billede tupnordic Nybegynder
13. maj 2008 - 12:33 #3
Hej Wagner,

Det virkede. Jeg brugte:

"SELECT SLAVE , MASTER , SUM( tlrecruit ) FROM recruits GROUP BY SLAVE ORDER BY `sum( tlrecruit )` DESC"

Tusinde tak for din hjælp!
Avatar billede tupnordic Nybegynder
13. maj 2008 - 12:34 #4
Hvordan giver jeg dig pointene?
Avatar billede wagner Nybegynder
13. maj 2008 - 13:05 #5
Det lyder godt.

Jeg lægger et svar, så skal du bare acceptere det.

Wagner
Avatar billede tupnordic Nybegynder
13. maj 2008 - 13:27 #6
Aftale
Avatar billede wagner Nybegynder
13. maj 2008 - 21:49 #7
Her er et svar.

Wagner