Avatar billede jakob-munk Nybegynder
06. maj 2008 - 22:11 Der er 4 kommentarer

Har købt en PC jeg samler selv - Men XP eller Vista?

Hej allesammen. Jeg har lige investeret i en ny computer jeg selv samler. Den er okay kraftig (Core 2 Duo E8400 3 GHz, 4X1 GB ram, ASUS EN8800GT/G/HTDP GFX osv..)

Men skal jeg installere Vista eller XP på den? Ifølge bedømmelserne på EDBpriser kører Vista rigtig godt med en kraftig computer. Og prisen på XP og Vista er ifølge EDBpriser den samme:

http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=255981

&

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=157667

Så det virker lidt mærkeligt at købe et ældre styresystem når jeg kan få et nyt til samme pris? Men har hørt at Vista trækker rimelig meget på kræfterne (bruger vist 1 GB ram bare), men kører XP stabilt nok? Er helt på bar bund!

Håber i kan hjælpe mig.

Jakob
Avatar billede leif Seniormester
06. maj 2008 - 22:55 #1
Ja, XP kører stabilt nok ;-)

Umiddelbart ville jeg overveje at skifte til Vista når du nu har købt dig en dejlig kraftig maskine. Så får du også muligheden for DirectX 10 så vidt jeg husker.
Avatar billede jakob-munk Nybegynder
06. maj 2008 - 22:59 #2
Okay :)

Jeg har snakket med en kammerat der siger at jeg burde købe Vista 64 bit siden det kan udnytte min nye maskine mere optimalt, nogle der har nogle kommentarer til dette?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. maj 2008 - 05:40 #3
Kan du låne en maskine med Vista på? Det er nemlig meget en smags sag. Min nye slæde køre Linux fordi jeg ikke bryder mig om Vista!
Avatar billede gnuff Praktikant
07. maj 2008 - 07:10 #4
Vista bruger rigtigt mange ressourcer, det kan du imidlertid selv gøre lidt ved (trods alt)
Umiddelbart ville jeg vælge Vista, da der ikke rigtigt laves flere opdateringer til XP, men ihvertfald ville jeg vælge et 64 bit styresystem.
På den måde kan du senere opgradere dine ram, uden at skulle skifte styresystem igen