Avatar billede mrkkrm Nybegynder
10. april 2008 - 03:09 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Program til at styre bruger-"beføjelser"?

Hej Eksperten!

På en arbejdscomputer, som er tilgængelig for mange forskellige brugere, med mere eller mindre forstand på computere, og med mere eller mindre trang til at installere programmer og pille ved indstillingerne, kunne jeg godt tænke mig at begrænse, hvad disse brugere har beføjelser til at gøre på denne computer.

Jeg kunne godt tænke mig f.eks. at spærre muligheden for at de kan installere programmer og få adgang til Kontrolpanel.

Så kan man sige, at det kunne jeg selvfølgelig bare gøre via XP Professionals egen styring af beføjelser, men det er ikke så ligetil ... Det bliver åbenbart lidt for omfattende en spærring, da der dermed også bliver blokeret for en database, som noget af vores software udveksler data med.

Derfor søger jeg et stykke software, eller en anden måde, hvorpå man mere detaljeret kan begrænse de enkelte brugeres beføjelser.
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2008 - 08:58 #1
måske du skulle kikke i retning af "group policy" http://www.theeldergeek.com/group_policy_for_windows_xp_prof.htm
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2008 - 09:28 #2
Avatar billede mrkkrm Nybegynder
19. april 2008 - 14:02 #3
@treatmenice Jeg accepterer dit svar, det virker som en god måde.

Jeg har dog ikke fået det til at virke endnu ... har sat det op i Administrator-profilen, men selvom jeg f.eks. har blokeret Kontrolpanel, så kan man stadig gå ind i Kontrolpanel hos den pågældende bruger.
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2008 - 17:00 #4
ok god vind