Avatar billede koppelgaard Praktikant
08. april 2008 - 18:00 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Add-in til Excel der kan overfører tallet 2 til den aktive celle

Det er naturligvis ikke tallet 2, jeg vil overføre på længere sigt, men jeg vil bare gerne se, hvordan man laver en add-in, som kan overføre et tal.
Avatar billede ladyhawke Novice
08. april 2008 - 20:23 #1
hvordan/hvorfra får du dit tal? fra en anden celle, en indtastningsboks eller noget helt 3.?
Avatar billede koppelgaard Praktikant
09. april 2008 - 09:23 #2
Jeg vil læse serielporten (data fra instrument).
Og det kan jeg godt finde ud.
Så der, hvor du evt. skulle starte er blot med et tal som findes i memory.

Michael
Avatar billede aaberg Nybegynder
10. april 2008 - 08:20 #3
en nem måde at overføre værdier til Excel, er ved at skrive ned i en .csv (Comma Seperated Values) fil. Denne kan åbnes af Excel.
Avatar billede ladyhawke Novice
10. april 2008 - 09:21 #4
enig med aaberg80... jeg ved ikke lige hvor i memory dine tal svæver rundt, så jeg ville også gå efter en fil, lidt afhængigt af hvad instrumentet er og hvilket interface du har til det (SW mæssigt altså)
Avatar billede koppelgaard Praktikant
10. april 2008 - 15:56 #5
Mjaa.. de metoder kender jeg godt.
I kender altså ikke noget til Add-ins ?
Avatar billede ladyhawke Novice
10. april 2008 - 17:59 #6
ikke umiddelbart, men hvordan vil du have vi skal kende til det, når vi ikke ved noget som helst om hvordan din måledims overfører data til computeren?
Avatar billede aaberg Nybegynder
10. april 2008 - 21:16 #7
Du kan godt begynde med noget Office automation, men det er noget besværligt og ustabilt bøvl, i hvert fald i Office 2003 (Har ikke prøvet i Office 2007). Den nemmeste måde er ved hjælp av en csv fil. Alternativt kan du bruge Jet ADO.NET provideren, denne giver mulighed for at eksportere data til flere sider.
Avatar billede koppelgaard Praktikant
10. april 2008 - 22:26 #8
Det var ikke for at være uforskammet.
Jeg troede blot men kunne lave et add-in som overførte en konstant (f.eks. 2) til en aktive celle.(resten at få 2 udskriftet med en læsning af serielporten ville jeg så selv ordne)
Et add-in kan køres ved tryk på en knap i en værktøjslinie - ikke ?

Ja jeg er uvidende om emnet så måske jeg spørge dumt.

Michael

NB jeg kan sagtens skrive til både til csv og xls filer. Der er ikke det, jeg spørge om. Det er add-in jeg gerne vil bruge.
Avatar billede koppelgaard Praktikant
10. april 2008 - 22:45 #9
...............fortsat :
Men jeg kan da godt lige lægge koden der læser serielporten. Men der lægger på mit arbejde så det bliver i morgen.

Michael:-)
Avatar billede aaberg Nybegynder
10. april 2008 - 23:18 #10
Jeg har en gang lavet en add-in til Word (Ikke Excel). Det kan virke! Jeg kan desværre ikke huske hvordan jeg gjorde det, da det er flere år siden. Jeg vil dog stadig råde dig til at finde en anden løsning, da det er meget besværligt at debugge kode som bliver kørt af Word eller Excel. Når der sker fejl, bliver der ikke kastet nogen exceptions, der sker bare ingenting. Jeg oplevede også, at selvom jeg lavede den simplest mulige add-in, så ville den af og til bare ikke virke. Det virker lidt som om at Office ikke helt klarer og køre .NET assemblies på en stabil måde!? Men som sagt, det var Office 2003. Microsoft påstår de har gjort det bedre i Office 2007.
Avatar billede ladyhawke Novice
11. april 2008 - 05:59 #11
Nu ved jeg ikke hvilken version af office du bruger og om du har adgang til udviklingsværktøjer... Hvis du har Excel 2003 uden udviklingsværktøjer, så skal du lave en makro som reagerer på din knap og sætter værdien for din aktive celle.

http://mars.wnec.edu/~jerzy/XL/CellManip/CellAccessAndManipulation.html
Linket viser et lille eksempel på hvordan du læser værdien i den aktive celle, så er det ikke så svært at sætte den også
Avatar billede koppelgaard Praktikant
12. april 2008 - 21:09 #12
Så fik jeg endelig tid til at komme på eksperten.

1000 tak skal I have for de gode råd
aaberg80 - det var tankevækkende at der ikke kastes Exceptions ved add-ins !!
Tror du, stadig det er gældende ?

Og Ladyhawke :
Ja makroer er en god ide.
Jeg har faktisk i flere år brugt makroer til at læse comporten og programmeret meget i VBA.
Og hvorfor vil jeg så pludselig gøre det med en add-in?
En af grundene er nok: bare for at prøve ....
Ja det lyder skørt ikke !

Michael
Avatar billede koppelgaard Praktikant
18. april 2008 - 07:24 #13
lukker