Avatar billede magger Novice
07. april 2008 - 22:22 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

Vista eller XP?

Jeg skal have mig en ny computer og standard styresystemet er Vista. MEN jeg er noget i tvivl om, om det er klogt for en helt almindelig, ikke særlig "nørdet" pc-bruger som mig at vælge Vista.

Umiddelbart har jeg ikke hørt ret meget godt om Vista, faktisk kun skidt, fx at det skulle være dårligt til spil og at der er en del problemer med sikkerheden.

Jeg hælder nok mest til "bare" at vælge XP, men det er ikke noget særlig kvalificeret valg - så kan I her på Eksperten give nogle anbefalinger for/imod Vista og XP??

Computeren er en bærbar (hvis det betyder noget) og jeg skal bruge den til hjemmekontor (Word, Excel, PP), net/mail, musik og film og muligvis til at spille (WoW).

På forhånd tak :-)

/magger
Avatar billede ejldk Nybegynder
07. april 2008 - 22:29 #1
Det kommer meget an på hvor hurtig din computer er.
Har den fx kun 1GB ram, skal du helt klart vælge XP.
Men har du derimod 2GB vil jeg råde dig til at vælge Vista, da det er mest brugervenligt efter min mening. Især hvis du "kun" skal bruge den til det du siger.
De fleste af grundene til at folk klager over Vista er fordi at de:
1. Aldrig selv har siddet foran en maskine med Vista
2. Har 1GB og prøver at lave opgaver større end at tjekke deres mail
3. Ikke har slået User Account Control (Bruger Konto Styring) fra. Dette er noget af det første man skal gøre :-)

Men alt i alt vil jeg vælge en Vista hvis du har 2GB ram eller derover, og XP hvis du har 1GB ram eller under. Jeg ved godt at det er en meget tør og skrabet anmeldelse, men tror at mange er enige i hvad jeg mener!
Avatar billede magger Novice
07. april 2008 - 22:31 #2
OK, har 4Gb ram, så der skulle ikke være problemer med Vista på den front :-) Og det er nogenlunde ligetil at få slået User Account Control fra??!
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. april 2008 - 22:32 #3
Vista er stadig ikke helt klar endnu og vil i min optik først for alvor være en kandidat når vi taler 64 bit og evt i sammenhæng med Windows server 2008.

Der er ingen tvivl om at tankerne bag vista er gode og at der er rettet mange fejl i forhold til XP, desværre er hardware understøttelsen ikke god og det at finde drivere til vista er et mareridt. Styresystemet er også unødvendigt tungt og kræver rigtig mange ressourcer. Flere at de ganske almindelige rotiner som f.eks. fil kopiering virker rigtig dårligt og langsomt.

Vista skal nok komme efter det, men der vil sikkert kræve et par servicepacks før niveauet er acceptabelt.

Jeg sidder selv på en vista maskine lige nu, og der virker ikke rigtigt. Der er f.eks. ikke noget CD-ROMN drev, så jeg kan kun installerer programmer jeg har fra nettet. Skal jeg lave noget seriøst starter jeg min linux maskine i VMWare og det er jo ikke meningen
Avatar billede kurdo Novice
07. april 2008 - 22:35 #4
hej! :)

jeg er fra min erfaring enig med ejldk.
når du ikke skal bruge den til så meget andet end musik/net osv, så er vista bedst for dig, da den også har federe design end det kedelig xp! :)

men jeg er selvfølgelig også træt af vistas beskeder om windows messenger må blive kørt, da den kan indeholde virus? :)

tja.. dummere kan den vel ikke blive? :b
Avatar billede matcho Nybegynder
08. april 2008 - 00:23 #6
Netop vejmand man må jo godt sætte sig lidt ind i et nyt styresystem,har haft nu haft dualboot i et år,og kommer kun på XP når det skal opdateres og så har jeg et program at printe på CDer med, som ikke vrker i Vista men vender aldrig tilbage til XP.
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2008 - 08:01 #7
som du nu stiller det op må det bare blive et dilemma som mange har.

dilemma 1

win xp stopper salget

http://weblog.infoworld.com/save-xp/

dilemma 2

i går læste jeg at der er en ny windows 7 på vej måske i slutningen af 2009. ikke helt ordret men fra bill gates kom udtalelsen.

så hvad skal du bruge vista til. den er jo et nødvendigt onde fordi xp "fader" ud.

det her blev du ikke meget klogere af men det problem har vi andre også.
du kan gøre som de fleste hop på vognen og køb skidtet og brok dig over deres himmelråbende dårlige programører.

man kan jo undre sig over at der kan sælges ufærdige styresystemer. drag sammenligningen med en bil. hvor mange vil finde finde sig i ridser i forruden eller start problemer hvor du skal ringe eller på net der ikke virker for at få dyret til at køre.

sådan er livet men der står ingen steder det skal være let.

se det fra den positive side og glæd dig over de teknologiske fremskridt der trods alt kommer hele tiden.
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2008 - 14:56 #8
Avatar billede ejldk Nybegynder
11. april 2008 - 17:08 #9
User Account Control kan slås fra med en 4-5 klik.
Ja, vista har en del fejl, men de bliver højst sandsynligt rettet eftr SP1.
Og med hensyn til at kurdo siger at man skal give MSN tilladelse til at køre, dette stopper når man slår User Account Control fra.
Avatar billede ejldk Nybegynder
11. april 2008 - 17:11 #10
og kurdo ->
Det "kedelige" xp design kan da hurtigt pimpes lidt op med nogle themes?
Fx en theme som får XP til at ligne Vista, rent visuelt.
Avatar billede benneharli Juniormester
13. april 2008 - 07:58 #11
Skal være helt ærlig og sige at min forkørlighed for XP nok har meget med "vanen" at gøre. I XP ved jeg hvor tingene ligger, i Vista skal jeg nogen gange lede efter det. Det er egentlig min fornemmelse at styresystemet som sådan er mere brugervenligt hvis man ikke er "teknisk" bruger, men bare skal bruge det på bruger niveau. Der er stadig børnesygdommme såsom at programmappen hedder Programmer, og så ikke alligevel. For mig er det en irritation at der er mange ting Vista bestemmer for mig, men for en bruger der bare skal have det til at køre tænker jeg det er lettere. F.eks. har jeg endnu ikke fundet ud af at lægge Vista på andre drev end C: - uandset hvilken partition jeg bruger... De fleste vil nok sige, og? Min holdning med andre ord:

1: Kontorbrug/brugerniveau = Vista
2: Gaming/teknisk bruger = XP

/Benji
Avatar billede ur_med_persille Nybegynder
16. april 2008 - 17:23 #12
Jeg har også selv Vista.. Egentligt er der ikke nogen synderlige problemer, andet end at jeg engang imellem støder ind i nogle programmer der ikke virker sammen med vista - endnu.
Jeg har i en del år siddet ved en Xp, der var det utrolig sjældent alt gik i hak, og simpelthen frøs, så jeg blev nødt til at slukke direkte på kontakten - dette sker temmelgi ofte i vista, minimum en gang om dagen...

Meen på mange områder synes jeg vista virker mere overskueligt, selvfølgelig kræver det en lille smule vanebrydning at gå fra xp til vista, men vista er efter min mening det nemmeste af de to, at finde rundt i.

Jeg ville derfor nok vælge vista, eftersom vista kommer nok til at dominere en del tid fremover =) - så det er da godt at være med fra starten...
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2008 - 21:12 #13
servicepack 1 til vista kan hentes på www.microsoft.dk

den ligger til 32 bit og 64 bit i flersproget version
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2008 - 21:15 #14
Avatar billede magger Novice
24. december 2008 - 00:21 #16
Har stadig ikke købt ny computer og dermed heller ikke bestemt mig til Vista eller XP. Går ud fra, at Vista hele tiden bliver bedre, og at der nok er sket meget på de knapt 8 mdr. siden jeg oprettede spørgsmålet.

Tak for oplysende svar - vil I lægge svar, så jeg kan dele nogen point ud?
Avatar billede Slettet bruger
24. december 2008 - 08:43 #17
der er kun 1/2 år til windows 7
Avatar billede matcho Nybegynder
24. december 2008 - 11:32 #18
Vil lige sige at for et halvt år siden,byggede jeg ny pc til min kone som kun har haft XP,købte Vista og lavevede for en sikkerhedsskyld dualboot med XP.
(Hun har ikke en eneste gang været på XP siden (hun spiller mest)tvært imod synes hun at Vista er meget bedre og flottere.
Avatar billede magger Novice
26. december 2008 - 15:13 #19
Takker for svar, alle tre :-)

/magger