Avatar billede alsvik Nybegynder
04. april 2008 - 10:42 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Sortering i visning & sære tegn

Jeg forbinder til min database på alsvik.dk for at få et udtræk af al den tekst som vises i mine flash sider.
Men her på asp-siden viser sære tegn: http://alsvik.dk/test.asp
- og så viser den alle mine ”artikler” sorteret sådan at den ældste vises først. Jeg så gerne den viste nyeste først...

Forbindelsen ser således ud:

<%
Dim my_conn, rs, strSQL
Set my_conn = createobject("ADODB.Connection")
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
my_conn.open = "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver};"_
& "SERVER=localhost;"_
& "DATABASE=alsvik_dk;"_
& "UID=BRUGERNAVN; PWD=PASSWORD; OPTION=35;"
strSQL = "SELECT * FROM blog"
Set rs = my_conn.Execute(strSQL)
Do while not rs.eof
Response.Write "Overskrift: " & rs("name") & "<br>"
Response.Write "Dato: " & rs("time") & "<br>"
Response.Write "Indhold: " & rs("comments") & "<p><a href='http://www.alsvik.dk'>Se alsvik.dk</a></p><br><br><br><br>"
rs.MoveNext
loop
my_conn.close
Set my_conn = nothing
Set rs = nothing
%>

What to do?
Avatar billede w13 Novice
04. april 2008 - 10:46 #1
"SELECT * FROM blog"
skal være:
"SELECT * FROM blog ORDER BY [time] DESC"

Så skulle sorteringen være fikset.

Ang. de mærkelige tegn, så skyldes det nok, at de tekster du henter er i ISO-8859-1 format, hvor dit asp-dokument er i UTF-8.

Eller også mangler du bare at sætte tegnsættet til UTF-8 med et meta-tag:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=utf-8">
Avatar billede alsvik Nybegynder
04. april 2008 - 10:56 #2
Det er 2. gang på 3 dage at du hjælper mig (og så endda lynhurtigt)
1000 tak + point
Avatar billede w13 Novice
04. april 2008 - 10:57 #3
Det var så lidt og tak for point. =) Husk at lukke dit andet spørgsmål også.