Avatar billede lasserasch Juniormester
01. april 2008 - 12:12 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

UDDI - Er det at skyde gråspurve med kanoner?

Hejsa.

Vi er et team på 9 mand på udvikler forskellige systemer.

Alle er baseret på .NET platformen...

For ikke at opfinde den dybe tallerken mange gange benytter vi os meget af webservices, så når vi engang har lavet et kald ind i f.eks. oracle eller vores Active Directory, så kan vi genbruge dette i flere sammenhænge.

Men vi mangler et værktøj til at dokumentere og kategorisere vores webservices.

Derfor har jeg installeret en UDDI på en Windows 2003 server, men må ærligt indrømme at jeg synes dens opbygning virker meget ulogisk, og ret ufleksibel.

Findes der ikke andre standard løsninger som kan det samme, og som måske var bedre for os at bruge?

En UDDI har en masse ting, som jeg slet ikke kan se vi har brug og benytter udtryk, som jeg synes virker ret ulogiske.

Er jeg ene om den holdning eller hvad har i af oplevelser omkring dette?

/Lasse
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2008 - 14:49 #1
Som public service var UDDI en dundrende fiasko og de store har nu pillet deres
public UDDI servere ned.

Jeg har heller ikke hoert om nogle interne UDDI successer, men det kan jo bare skyldes
at de ikke er noget man snakker saa meget om.

MS har et proprietaert modstykke til UDDI i DISCO, men den har jeg heller ikke hoert
nogen bruge og jeg kender meget lidt til den.
Avatar billede lasserasch Juniormester
02. april 2008 - 12:31 #2
Ja, det havde jeg lidt på fornemmelsen.

Disco? Er det et produkt man kan downloade eller?

Hvis UDDI ikke er det folk bruger, hvad bruger man så til at holde styr på sine webservices? Der må da findes nogle værktøjer til at indeksere og give overblik over de forskellige webservices i en orgination?

/Lasse
Avatar billede arne_v Ekspert
03. april 2008 - 02:03 #4
Der er et par grunde til at UDDI ikke blev en succes.

En grund er at web services i høj grad blev et intranet fænomen og ikke et internet
fænonmen.

En anden grund er at den typiske web service client er statisk "linket" med
web servicen d.v.s. at der er genereret en stub udfra WSDL og den er compilet
og linket ind i app. Det er sjældent at læse WSDL på runtime og generere client
kode on the fly.

Jeg tror at de fleste steder med mange web services har lavet deres eget katalog
i et eller andet format HTML/Word/UML/whatever.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. maj 2008 - 05:42 #5
all set ?