Avatar billede hugopedersen Nybegynder
11. marts 2008 - 07:16 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Finde en del af et tidsstempel

Jeg har et felt i en tabel der hedder Tidspunkt som er et Datetime felt.
Af praktiske grunde vil jeg gerne have dette delt i 2 felter med dato i et og tiden i et andet.
Hvordan vil SQL kommandoen for dette se ud?
Avatar billede showsource Seniormester
11. marts 2008 - 10:08 #1
Du kan hente dato alene og tiden alene hvis du vil.
Det er vel ikke praktisk at ha' to felter? ( hvad ved jeg :O] )

SELECT DATE(`Tidspunkt`) as `dag`, TIME(`Tidspunkt`) as `tid` FROM `tabel`
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
11. marts 2008 - 12:29 #2
Det er måske ikke praktisk, men da jeg har >8 millioner records i tabellen ser det absolut ud til at være hurtigst at søge hvis feltet er delt.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. marts 2008 - 00:47 #3
Hvis du skal søge meget på en dag uden at tage hensyn til tid eller gruppere efter samme,
så kan du have nytte af den opsplitning.

Men overvej lige om det nu rent faktisk giver mening, fordi hvis du lige pludselig skal
til at have tiden med ind, så er det langsommere med den opslitning.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
12. marts 2008 - 06:48 #4
Det er en 'logfil' så det er grupperinger og udvælgelse på dage hele tiden.
Desværre har jeg ikke mulighed for at få splittet feltet fra start (anden leverandør) så jeg er nødt til at gøre det selv.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
24. marts 2008 - 14:15 #5
Jeg har fået ekstern hjælp til opgaven og lukker her.