Avatar billede plasmon Nybegynder
15. februar 2008 - 21:02 Der er 25 kommentarer

Filserver: NAS, DAS eller Server

Hej

Vi står og skal have en ny form for storage.
vi har ca. 50 workstations, hvor forskellige profiler skal gemme deres dokumenter og projekter centralt. Alle stationerne er placeret på samme lokation.

Spørgsmålet er så hvad er bedst for os? en NAS enhed, eller en server med harddiske i. Jeg tror ikke DAS er egent for os.

Det skal være nemt at administrer. Der komme ofte nye brugere, som skal have oprettet deres områder og tildelt rettigheder.

Størrelsen på Storage løsningen skal være på et par TB.

På forhånd tak
/plasmon
Avatar billede leif Seniormester
15. februar 2008 - 21:49 #1
Min erfaring er at det er lidt anpå budget, valg af raid og behov for fleksebilitet med hensyn til udvidelse.

Jeg har ikke selv haft den fornøjelse at prøve den, men kører I med AD osv ?
Avatar billede leif Seniormester
15. februar 2008 - 21:50 #2
Den sidste linie kom til at lyde dumt:
Jeg har ikke selv haft den fornøjelse at prøve den, men http://www.buffalotech.com/products/network-storage/terastation/terastation-pro-ii/ skulle være et godt bud (Nogen af mine udenlandske kollegaer kører med den og er tilsynelande tilfreds)

Kører I med AD osv ?
Avatar billede plasmon Nybegynder
15. februar 2008 - 22:52 #3
Vi køre med Windows 2k3 med AD, der er også div. forbindelse fra hjemme arbejdespladser via VPN
Avatar billede plasmon Nybegynder
15. februar 2008 - 22:55 #4
Er http://www.buffalotech.com/products/network-storage/terastation/terastation-pro-ii/ kompatibel med AD, samt nem at administerer? Så som oprettelse af mappe, og tildeling af rettigheder mv.
Avatar billede leif Seniormester
15. februar 2008 - 23:05 #5
Som jeg skrev har jeg ikke selv haft æren af at teste den, da sidst vi havde behov for mere plads blev der valgt en Tower server med plads til massere af diske og derfor blev der så lagt en Windows 2003 Server på som så også kunne agere extra AD controller
Avatar billede leif Seniormester
15. februar 2008 - 23:06 #6
De skriver selv: Active Directory Support - Will join an AD domain to utilize AD users and groups

Men hvordan med oprettelse af Rod mapper har jeg ingen idé om,
Avatar billede plasmon Nybegynder
15. februar 2008 - 23:32 #7
ok - Hvar den eneste grund til at I valgte en Tower Server, at i så også kunne benytte den som AD rep.?
Avatar billede leif Seniormester
16. februar 2008 - 10:06 #8
Blandt andet, grunden var kort at vi havde en DC'er som kørte på en ældre sag og den ville vi så også gerne have over på noget andet hardware, så derfor købte vi en Quadcore satan og smide diske i og flytte DC'eren over på og så var det blandt andet fordi vi have prøvet http://www.lacie.com/dk/products/product.htm?pid=10876 som også har AD integration, men som fungerede af helvedes til.
Avatar billede sameaim Nybegynder
16. februar 2008 - 12:33 #9
Hvilke type servere har i nu? (Producent etc)
Hvor mange servere har i?
Hvordan ser jeres server infrastruktur ud?
Hvorfor mener du at DAS ikke er egnet til jer?
Vil i kunne køre RAID?
Hvilke diske er i mest til? PATA? SATA? SCSI? SAS?
Hvor meget vil i ofre? (Penge)

Det kommer an på meget.

Du siger at det skal være nemt at administrere, og at i kører på Windows platform.

Jeg syntes, i skal tage et kig på Dell PowerVault MD1000 med 8x 500GB SATA-2 diske.
Denne løsning giver jer ca. 4TB, eller ca. 2TB hvis i kører med RAID-1.
Avatar billede plasmon Nybegynder
17. februar 2008 - 15:36 #10
Lige nu har vi nogle ældre selv sammensatte servere med IDE HD vi har 3stk, hvor den ene fungere som DC, og de to andre bare er medlemer i AD. Af de to er den ene filserver og den anden er en speciel mediestorage til streaming af video.

Jeg tror at en DAS løsning vil blive for dyr.

Vi vil gerne have muligheden for at kunne køre RAID 1, da vi ikke har den mulighed nu. og jeg regnede med at det ville være SATA diske vi skulle bruge.

Mht prisen, så er det nemt så billigt som muligt, men nok ikke over 10.000 kr.
Så det er ikke nemt at finde en super løsning.
Avatar billede sameaim Nybegynder
17. februar 2008 - 16:20 #11
http://www.lacie.com/dk/products/product.htm?pid=10950
http://www.lacie.com/dk/products/product.htm?pid=10458
http://www.lacie.com/dk/products/product.htm?pid=10784

Som du kan se, så går det hen og bliver ret dyrt, da du er på udkig efter en løsning der kan holde op mod 4TB - og samtidig har mulighed for RAID.

Men har jeres nuværende filserver 6x 5.25" pladser?, og et PCI-X eller et PCI slot ledigt?

2x RaidSonic ICY Dock MB-454SPF.
Pris, ca. 1730,- DKK ex. moms.

HighPoint RocketRAID 1820A.
Pris, ca. 1447,- DKK ex. moms.

8x 500GB SATA-II.
Pris, ca. 4096,- DKK ex. moms.

Så har i ca. 2500,- DKK tilbage - hvis der skal gøres lidt opgraderinger, iforhold til kabinet eller andet.

Ellers skal du nok ud i den løsning leif også forslår, Buffalo TeraStation Pro II TS-H4.0TGL/R5 eller evt. Synology CubeStation CS407.
Avatar billede justrace Novice
17. februar 2008 - 16:45 #12
Jo, eller RS407 som er lidt mere beregnet til det her brug.
17. februar 2008 - 17:04 #13
bare lige en kommentar for at få begrebene på plads.

NAS = Network Attached Storage.
NAS, er en filserver. Det kan være en lille kasse, med et par harddiske i, som mange bruge hjemme i dag. Eller en server, enten med nogle interne diske, eller nogle externe diske. De eksterne diske kan enten være DAS eller SAN.

DAS = Dirrekt Attached Storage.
Dvs. en harddisk kasse der er forbundet direkte til din filserver. Du kan have din RAID controller i serveren, eller den kan sidde i kassen. Hvis den sidder i kassen, begynder det at nærme sig SAN.

SAN = Storage Area Network.
Det vil sige du har en central storage kasse, med controllere i, som så deler plads ud til flere filservere. Hidtil har SAN haft sit eget netværk, og brugt fiber. Nu begynder iSCSI at vinde mere frem. iSCSI er SCSI over TCP/IP, altså over LAN.

Husk nu, at i skal tage backup af skidtet !!!!!!!!!!!!!!
Avatar billede snabeljan Nybegynder
18. februar 2008 - 22:42 #14
Kære Plasmon!

De nævnte forslag her på tråden er i min verden egentlig gode nok (bruger selv Synology CS407e hjemme i privaten), MEN det er alle SOHO løsninger, som ikke har de (i mine øjne) fornødne udvidelsesmuligheder og med op til 50 brugere tror jeg ikke de vil kunne yde nok i forhold til det behov, som I har.

Derudover - tror jeg at hvis I udelukkende har brug for storage til at servicere jeres workstations som en central filserver vil RAID-5 være godt nok rent ydelsesmæssigt. Det er formentlig kun hvis I har databaser at RAID-10 vil være nødvendigt. Og jeg er ikke sikker på at du kan blande RAID-10 og -5 i de ovennævnte 'kasser'

Jeres budget er selvfølgelig også en udfordring :( for jeg ville anbefale jer en EMC eller en NetApp løsning - de har desuden skalerbarheden og en masse andre features, som f.eks. SnapShot og NDMP (til at lave backup med)... men der er rigtig mange ting at tage hensyn til...

Men kan du skrive lidt om hvor fast jeres budget er, skal jeg prøve at lave en oversigt over lidt 'større' løsninger. Jeg ville være bange for at I i løbet af relativt kort tid vil vokse ud af de nævnte løsninger, som ingen udvidelsesmuligheder har.

/snabeljan
Avatar billede plasmon Nybegynder
19. februar 2008 - 10:37 #15
Ja det er noget ganske gode forslag og jeg tror nok det skal blive godt, det her.
Vores budget er ikke fast, men du kender vel ledelser, de vil gerne have det så billigt som muligt. Men jeg kan da ydre mere fortælle at der er ialt ca. 250 brugere, som deles om de ca. 50 arbejdsstationer. - Det er en privat skole. Men det ændre vel ikke på hvad kvalitet er. Vi har ikke nogle databaser, Men du ville anbefale RAID 5 frem for RAID 1?

MVH
Avatar billede justrace Novice
19. februar 2008 - 10:58 #16
Raid1 er jo en halvering af diskene, og raid5 med 4 diske kun er degraderet til 25% til genskabelse.
Avatar billede justrace Novice
19. februar 2008 - 11:01 #17
>degraderet til 25% til genskabelse.

degraderet MED 25% til genskabelse.
Avatar billede justrace Novice
19. februar 2008 - 11:06 #18
Avatar billede snabeljan Nybegynder
19. februar 2008 - 11:53 #20
Justrace -> hvad mener du? Med RAID-5 kan du tåle at miste en disk uden at miste data!!! RAID-5 giver en ganske god læseperformance, men du får noget penalty ved skrivninger, så det ikke er så hurtigt som RAID-10... MEN med vore dages hurtige diske er det min erfaring at det kun er virkelig heftige databaser der virkelig har brug for RAID-10...

Plasmon -> Ja - jeg ville anbefale RAID-5 OG så vil jeg sikre mig at det er et system der ikke stopper som følge af en diskfejl (f.eks. Synology gør dette), hvor du så er nødt til at gendanne dit RAID-sæt inden du får adgang til data igen ;)

/snabeljan
Avatar billede justrace Novice
19. februar 2008 - 12:08 #21
>>Justrace -> hvad mener du? Med RAID-5 kan du tåle at miste en disk uden at miste data!!!

En ud af 4 er vel 25% plads til genskabelse fra de andre diske. 4x500gb = 2TB = 1,5 TB plads til rådighed. Eller har jeg misset et eller andet?

Med synology vil jeg sige at mange er glade for dem, men det er private. Min svoger som bruger et par stykker i proff. øjemed, (reklamefotograf) har lidt erfaring med at diskene ikke holder til 24/7/365. I det års tid han har brugt dem, er 3 diske stået af.
Avatar billede snabeljan Nybegynder
19. februar 2008 - 13:11 #22
Justrace> Ja - korrekt - Ved RAID-5 bliver data spredt over diskene og der bliver skrevet en paritet på den sidste... Se en fin graf over RAID levels her:

http://www.acnc.com/04_01_05.html

Enig mht. Synology - jeg har 4 stk. 400 GB Samsung diske i og der er stået 2 af nu... på 3 mdr. Ved ikke om temperaturen er for høj - ligger på omkring 30-31 grader?
Avatar billede justrace Novice
19. februar 2008 - 14:54 #23
Det kan godt være temp. da min svogers står lidt "lunt". Men har bare selv erfaring med andre NAS, og de lukker ned ved overophedning.
Avatar billede plasmon Nybegynder
19. februar 2008 - 16:14 #24
Nu har jeg aldrig brugt NAS før, men vil lige høre om det er generalt nemt at administrer dem i et AD miljø?
Avatar billede snabeljan Nybegynder
19. februar 2008 - 18:03 #25
JA!