Avatar billede copernic Novice
06. februar 2008 - 06:05 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Fjern tomme celler

Hej Alle.

Et måske simpelt spørgsmål. Jeg har lavet et regneark hvor jeg fjernerdubletter fra 2 kololner. De resterende tal altså dem der ikke er dubletter flytter jeg fra ark 1 til ark 2 med en simpel hvis sætning, =HVIS(Udligning!H2<>0;Udligning!H2;""). Problemet er at i ark 2 ligger dataerne som følgende:

D              H
32456
                312345
22213
                33345
Altså forkudt. Hvordan fjerner jeg de tomme celler så tallene ligger efter hinanden. Eller kan man flytte dem fra ark 1 til 2 så de bliver lagt i efter hinanden uden de tomme cceller.
På forhånd tak.

copernic
Avatar billede kabbak Professor
06. februar 2008 - 13:03 #1
Hvis de virkelig er forskudte for hinanden
Kopier H kolonnen
marker D1, vælg indsæt specielt,Sæt flueben i spring over tomme
Avatar billede copernic Novice
06. februar 2008 - 18:00 #2
kabbak

Jeg har prøvet som du skriver, men excel vil ikke rigtigt fjerne de tomme celler.
Det tager bare en almindelig kopi. Det skal siges at jeg har excel 2007
Avatar billede excelent Ekspert
06. februar 2008 - 18:53 #3
Indsæt formel, marker celle, tast F2 og afslut med CTRL+SHIFT+ENTER
kopier ned

=INDEKS(Udligning!$H$1:$H$100;MINDSTE(HVIS(Udligning!$H$1:$H$100<>"";RÆKKE(Udligning!$H$1:$H$100));RÆKKE(1:1)))
Avatar billede copernic Novice
06. februar 2008 - 19:37 #4
exelent.

Din formel virker i celler med tal. MEn hvad skal jeg ændre hvis jeg har celler med tekst og jeg skal gøre det samme her.??

copernic
Avatar billede excelent Ekspert
06. februar 2008 - 22:11 #5
Den virker uanset om det er tal eller tekst
Avatar billede copernic Novice
07. februar 2008 - 05:48 #6
exelent.

Hvis jeg bruger den med tal viser den NUM.
Avatar billede excelent Ekspert
07. februar 2008 - 06:17 #7
jo, men forhåbentlig først når den har listet de værdier der er
Men eller brug denne, den returnerer tomme celler i stedet for #NUM

=HVIS(RÆKKE(1:1)>TÆLV(Udligning!H:H);"";INDEKS(Udligning!$H$1:$H$100;MINDSTE(HVIS(Udligning!$H$1:$H$100<>"";RÆKKE(Udligning!$H$1:$H$100));RÆKKE(1:1))))
Avatar billede copernic Novice
09. februar 2008 - 09:45 #8
excelent

måske jeg ikke helt forstår det men hvis jeg bruger formlen i celler med tekst

Hans
Peter

karl

Ole

så fjerner den de tomme celler. men efter den sidste tekst kommer en række med
#NUM
"NUM
"NUM.

hvordan undgår eg det.
Og kender du ikke nogle bøger jeg kan læse så jeg kan få en bedre forståelsee.
Jeg har "Start på Visual Basic 6.0"

copernic
Avatar billede excelent Ekspert
09. februar 2008 - 13:11 #9
Har du husket at afslutte med CTRL+SHIFT+ENTER ?

Marker celle med min formel
tast F2
hold CTRL og SHIFT tasterne nede imens du taster ENTER

så kan du kopiere formel ned med fyldhåndtag (lille kryds i nederste højre hjørne)
Avatar billede excelent Ekspert
09. februar 2008 - 13:13 #10
obs har du værdier længere nede end række 100 ?
Avatar billede excelent Ekspert
09. februar 2008 - 13:15 #11
i såfald ændrer du alle steder der står 100 til et tal som dækker dit behov
Avatar billede copernic Novice
09. februar 2008 - 14:27 #12
excelent

ups jeg glemte at fortælle at i den række jeg skal fjerne tomme celler i befinder formelen "=HVIS(Udligning!D7<>0;Udligning!B7;"")" sig. måske det har en betydning.

copernic
Avatar billede excelent Ekspert
09. februar 2008 - 14:39 #13
nej det skulle ikke betyde noget
send evt. filen til pm@madsen.tdcadsl.dk
Avatar billede excelent Ekspert
09. februar 2008 - 15:38 #14
i celle D2 indsæt denne og kopier ned :
=HVIS(RÆKKE(1:1)>TÆLV(Udligning!C:C);"";INDEKS(Udligning!$C$1:$C$500;MINDSTE(HVIS(Udligning!$C$1:$C$500<>"";RÆKKE(Udligning!$C$1:$C$500));RÆKKE(1:1))))

i celle H2 indsæt denne og kopier ned :
=HVIS(RÆKKE(1:1)>TÆLV(Udligning!G:G);"";INDEKS(Udligning!$G$1:$G$99;MINDSTE(HVIS(Udligning!$G$1:$G$99<>"";RÆKKE(Udligning!$G$1:$G$99));RÆKKE(1:1))))

HUSK lige at formatere celle H2 til general (er tekst nu) ellers virker formel ikke.

Husk kommentar 09/02-2008 13:11:14
Avatar billede excelent Ekspert
15. februar 2008 - 11:19 #15
virker det ikke ?
Avatar billede copernic Novice
16. februar 2008 - 07:39 #16
e
Avatar billede copernic Novice
16. februar 2008 - 07:41 #17
excelent.
ups havde ski helt glemt at svare. jo det virker og konen er henrykt over hendes nye hjælp til regnskabet.
takker for hjælpen. nu må jeg så se hvad hun efterfølgende skal have igang. GG

copernic
Avatar billede Mikkelmaxus Nybegynder
04. august 2013 - 14:48 #18
Jeg ved godt at dette er en gammel tråd. Men jeg prøvede at læse den, men kan ikke få den til at virke :(

Hvordan ville du skrive formelen, hvis det var dette meget simple eksempel i et regneark, hvis den skulle slette og sortere for tomme i kolonne B?

(Tal eksempel)

A

(Tekst eksempel)
A
Ole

Lars
Henrik

På forhånd tak