Avatar billede kryger Nybegynder
04. februar 2008 - 23:03 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

1 Gbit netværk med 100 Mbit router?

Hej,

Hvis jeg har en 1 Gbit switch med 8 porte, og tilslutter to computere hertil, som begge har 1 Gbit netkort og samtidig tilslutter en Linksys router til switch'en (max 100 Mbit), som tildeler IP-adresser (DHCP-server) til de to computere - kan jeg så overføre data mellem de to computere og gigabit netværket eller vil routeren sænke hastigheden?

Mvh
Kenneth
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. februar 2008 - 23:05 #1
Du vil (teoretisk) have 1 Gbit mellem de 'putere, der har 1 Gbit netkort. Det er kun ved en gammeldags hub, at den laveste hastighed gælder.
Avatar billede kryger Nybegynder
04. februar 2008 - 23:17 #2
Okay - er det sådan generelt, at hvis man blander 1 Gbit og 100 Mbit switche/routere, så benyttes max hastighed altid mellem endepunkterne - dvs. hvis den direkte vej er uden om en langsom switch/router, så sænker dette ikke trafikken?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. februar 2008 - 23:24 #3
Generelt, ja.
Avatar billede kryger Nybegynder
04. februar 2008 - 23:30 #4
Takker - smider du lige et svar, så du kan få dine point...
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
04. februar 2008 - 23:47 #5
Du skal bare være opmærksom på at man sjældent opnår en hastighed i nærheden af 1Gbit, men nok nærmere det halve eller en trediedel. Dine harddiske vil helt sikkert sætte begrænsningen.
Avatar billede kryger Nybegynder
05. februar 2008 - 08:41 #6
> akyhne: Okay - takker. Men ca. 33-50 MB/sek er jo også bedre end (teoretiske) 12,5 MB/sek for en 100 Mbit forbindelse...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. februar 2008 - 08:42 #7
Jeg samler slet ikke på point, tak.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. februar 2008 - 15:46 #8
Personligt har jeg opnået ca. dobb. til 3-dobb. ydelse ved at gå fra 100Mbit til 1Gbit.
Med 100Mbit kørte den på ca. 70-80%, med 1Gbit ca. 15-20%

Men det afhænger meget af fra hvilket PC og til hvilken PC jeg kører.
Avatar billede kryger Nybegynder
18. august 2010 - 14:09 #9
Lukker spørgsmål