Avatar billede kenw Nybegynder
30. januar 2008 - 19:17 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Mit DVD-drev er væk efter installation af Grafik-kort!?

Hej eksperter!

Jeg har netop sat mit nye Geforce 8800GT grafik-kort i computeren. Dog var kortet så meget større - rent fysisk - end det gamle kort at jeg var nødt til at flytte mit CD/DVD drev fra en IDE port til en anden på mit bundkort.

Dette har så bevirket at jeg nu ikke kan se mit drev under Denne Computer - burde det ikke være ligegyldigt hvilken port drevet er tilsluttet?

Mine data:

Bundkort: Asus A8NE-FM - http://www.fujitsu-siemens.co.uk/rl/servicesupport/techsupport/Boards/Motherboards/Asus/A8NE-FM/Man_A8NE-FM_uk.pdf

DVD-drev: Philips DVD8631 ATA Device
Styresystem: Windows Vista 32-bit
Processor: AMD Athlon(tm) 64 Processor 3700+, 2.2 GHz
RAM: 2048 MB

Tjek linket på bundkortet, side 12 - Har flyttet CD/DVD-drevet fra IDE2 porten til IDE1.

Hvad skal jeg gøre for at få mit drev igen?

Mvh. Ken
Avatar billede haverslev Novice
30. januar 2008 - 19:25 #1
Har du checket at det er korret monteret med kablet.
Sidder det nu sidst på kablet eller er det midt på kablet ?
Sidst på kablet = jumpet som master
Midt på kablet = jumpet som slave

Men kan også være dette:
Prøv følgende. Klik på Start – Klik på Kør > Skriv: Regedit  - OK
Gå ned til HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}  ( findes kun en mappe der begynder med: 4D36E965 )
Hvis 'Upperfilters' eller 'Lowerfilters' står der, så slet dem.  –  Genstart Pc`en.
Avatar billede off-line Nybegynder
30. januar 2008 - 22:38 #2
haverslevs løsning vil sikkert hjælpe, men hvis du synes, det lyder indviklet,
så prøv dette fix:
http://www.sitecenter.dk/jasveg/nss-folder/programmappe/
Avatar billede kenw Nybegynder
31. januar 2008 - 11:36 #3
CD-drevet sidder sidst på kablet.

Har nu slettet "Upperfilters" og "Lowerfilters" og prøver at genstarte...
Avatar billede kenw Nybegynder
31. januar 2008 - 11:59 #4
Det har desværre ikke hjulpet hverken at slette de filer i Regedit manuelt eller bruge det der fix-program, der mangler stadig et CD/DVD-drev i Denne Computer... :o/

Har det noget at gøre med at jeg skal sætte noget Master/Slave ude i BIOS'en?

/kenw
Avatar billede kenw Nybegynder
31. januar 2008 - 12:08 #5
Mit CD-drev står allerede jumpet som Master... Jeg skal ikke fortælle nogen steder at IDE1 porten nu skal styres som Master?

/kenw
Avatar billede kenw Nybegynder
31. januar 2008 - 12:20 #6
I BIOS'en star det rigtigt nok vil jeg mene...

Primary IDE Master er sat til min Philips DVD.
Primary Slave samt Secondary Master/Slave er alle sat til None og First og Second SATA Master er sat til mine harddiske... Third og Fourth er sat til None...

/kenw
Avatar billede off-line Nybegynder
31. januar 2008 - 12:31 #7
Hvad mener du med "None" På Ide drev er der mater/slave/cable select.
Og uanset hvad det er for et ide drev, bør der være 1. master og 1. slave
på hvert kabel. Aldrig to ens.
Kan du se dit Cd drev i diskhåndtering? hvis du kan, så se om det har et drev bogstav.
Avatar billede kenw Nybegynder
31. januar 2008 - 12:44 #8
Jamen der stod bare "None" ud for de punkter i BIOS'ens Main Menu som jeg omtaler...

Sådan her:

Primary IDE Master:  Philips DVD8631
Primary IDE Slave:    None
Secondary IDE Master: None
Secondary IDE Slave:  None
First SATA Master:    Et eller andet nummer for den ene harddisk
Second SATA Master:  Samme nummer
Third SATA Master:    None
Fourth SATA Master:  None

Jeg kan ikke se mit drev i diskhåndtering...
Avatar billede kenw Nybegynder
31. januar 2008 - 12:56 #9
I enhedshåndtering står der under DVD/CD-ROM Devices et EK3720W SOR565Q SCSI CDRom Device, men der under Other devices står Philips DVD8631 ATA Device. Hvis jeg kigger på sidstnævnte så har den ingen driver og kan heller ikke finde nogen hvis jeg trykker på Update Driver...
Avatar billede kenw Nybegynder
31. januar 2008 - 12:57 #10
men = mens
Avatar billede off-line Nybegynder
31. januar 2008 - 13:00 #11
Nå sådan, ja ok. Du har altså en primær Ide HD på det ene kabel. På det andet kabel
har du så 2 Sata HD. None betyder så bare, at der ikke er fundet noget at tilslutte.
Det betyder, at bios ikke har fundet dit DVD. Hvordan er det sat til på kablet.
Avatar billede off-line Nybegynder
31. januar 2008 - 13:08 #12
Rettelse Sata sidder selvfølgelig på hvert sit smalle kabel.
Avatar billede kenw Nybegynder
31. januar 2008 - 13:10 #13
Hov, det drev som står under DVD/CD-ROM Devices er bare fra DAEMON Tools... :oP

BIOS har da fundet min DVD som Primary Master? Hvilket jo også passer med at drevet er jumpet som Master.

Drevet er sat på bundkortet med stikket sidst på kablet.
Avatar billede kenw Nybegynder
31. januar 2008 - 13:12 #14
Mit grafik-kort fungerer tilsyneladende fint nok... Det er bare som om at computeren ikke kan finde nogen driver til mit DVD-drev efter at jeg har skiftet det fra den ene IDE port til en anden. Det er da lidt mærkeligt...? :oP
Avatar billede off-line Nybegynder
31. januar 2008 - 13:26 #15
Primary IDE Master:  Philips DVD8631 er altså et DVD drev? troede det var en HD.
Hvis så, ja så er det da fundet i bios. DVD kræver ikke driver.
Det kan være kablet som er i uorden. Du kan også prøve at sætte stikket i en
anden port på bundkortet. Husk det blå (eller grønne) stik skal i bundkortet.
Du kan også prøve, i enhedshåndtering, at slette dit DVD drev, og derefter genstarte.
Avatar billede kenw Nybegynder
31. januar 2008 - 13:31 #16
Hehe, ja det er mit DVD-drev... Læs evt. min indledning igen! ;o)

Kablet fungerer fint, det virkede jo inden jeg skiftede IDE port. Der er to porte på bundkortet som jeg kan sætte DVD-drevet i, men pga. at mit nye grafik-kort er så fysisk stort, så kunne jeg ikke lade mit drev blive siddende i IDE2 porten, men blev nødt til at skifte til den port som sidder længst ude til højre, for at det hele kunne være der... :o)
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2008 - 13:41 #17
"til den port som sidder længst ude til højre" Du mener vel IDE1 porten - det længst til højre er jo FLOPPY og ja jeg ved godt det kommer an på hvordan du ser det
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2008 - 13:43 #18
Har du prøvet med både et 40 og et 80 ledet kabel
Avatar billede kenw Nybegynder
31. januar 2008 - 13:43 #19
Hvis jeg sletter drevet fra enhedshåndtering og genstarter så kommer den op med guiden "Found New Hardware" og siger at "Windows needs to install driver software for your PHILIPS DVD8631 ATA Device. Jeg kan så vælge at windows skal "Locate and install driver software", den finder dog intet og beder mig om at stoppe den CD-ROM som fulgte med til drevet i, men den har jeg ikke da jeg bare har købt min computer samlet!

Til sidst står der så bare at "Windows was unable to install your PHILIPS DVD8631 ATA Device." og at jeg evt. kan tjekke producentens hjemmeside for drivere...
Avatar billede kenw Nybegynder
31. januar 2008 - 13:44 #20
Jo, jeg mener IDE1 porten... ;o) Nej, har ikke prøvet andre kabler, ved ikke engang hvad det er for et kabel som sidder i, det er det eneste jeg har...
Avatar billede off-line Nybegynder
31. januar 2008 - 14:04 #21
Nej ok, når du får den besked, så fungerer kablet vel også godt nok.
Men jeg har aldrig hørt om en DVD, som kræver driver. Tænk på, at man skal kunne
boote op på en winCD, og installere på en helt tom harddisk.
Der må være noget galt et sted, kan ikke lige se hvad.
Jeg må gå nu, men vender gerne tilbage senere.
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2008 - 14:10 #22
Og jeg har altså flere gange oplevet at det hjalp at skifte kabel
Avatar billede kenw Nybegynder
31. januar 2008 - 14:10 #23
Det er i orden... Tak for hjælpen i første omgang, håber du kan finde på noget senere! :o) Kan måske også sætte det hele tilbage som det var med det gamle grafik-kort og DVD-drevet i IDE2 porten og se om det så virker...
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2008 - 14:13 #24
Prøv at stik drevet en installations cd f.eks. WinXP og se om den vil boote på den
Avatar billede kenw Nybegynder
31. januar 2008 - 14:30 #25
Det prøvede jeg tidligere, da den gik i stå under opstart og det ville den gerne!

Men nu er det altså lidt fucked... Pludselig er der dukket et CD drive op i denne computer! Har netop installeret det spil der fulgte med grafik-kortet - Ghost Recon 2...! :oP

Jeg har ikke ændret en hat! Men det er selvfølgelig kun et CD drive... Prøver at genstarte og se om "Fundet ny hardware" kommer op igen og ser om den vil æde en DVD film...

Mit Philips dvd drev står nu lige så fint under DVD/CD-ROM devices i enhedshåndtering, dog står der godt nok ingen driver når jeg kigger på egenskaber for drevet!
Avatar billede kenw Nybegynder
31. januar 2008 - 14:41 #26
Den kommer op med "Found new hardware" igen når jeg genstarter computeren...Denne gang bad jeg bare om "Ask me again later" for hvis jeg trykker på "Don't show me this message again for this device" så er det at drevet forsvinder fra Denne Computer...

Den vil fint spille en DVD film og det ser også ok ud i Enhedshåndtering..
Hvordan får jeg den så til ikke at komme op med guiden "Found new hardware" hver gang jeg starter min computer op!?
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2008 - 14:48 #27
Har du prøvet at stikke den din XP-skive når den beder om producentens CD - har du prøvet at køre "Windows Update"
Avatar billede off-line Nybegynder
31. januar 2008 - 15:01 #28
Man kan ikke regne med "Found new hardware" Da jeg installerede mit nye nVidia
grafikkort, samt den medfølgende driver og alt kørte korrekt, kom Found new
hardware frem. jeg annulerede den, men efter genstart kom den igen. Jeg lod den
så søge efter driver, og den skrev derefter, at det nu var i orden. Derefter så
jeg ikke mere til den. Så bare lad den lede, så bliver du vel af med den.
Når du har fået et CD drev i denne computer, så er det vel i orden.
Avatar billede kenw Nybegynder
31. januar 2008 - 15:18 #29
Jamen hvis jeg lader den lede så finder den ikke noget... :o/ Heller ikke ved en online search...
Avatar billede kenw Nybegynder
31. januar 2008 - 15:24 #30
Kan heller ikke finde nogen driver på Philips' hjemmeside...

Ellers må jeg bare leve med at den kommer frem under hver opstart... :oP Det hele fungerer jo fint nu! Med mindre I har nogen fifs til at komme af med den? :o)
Avatar billede off-line Nybegynder
31. januar 2008 - 16:35 #31
DVD skal ikke have driver. Hvis du lader Fnh. søge og den ikke finder noget,
holder den så ikke op?
Avatar billede off-line Nybegynder
31. januar 2008 - 16:39 #32
Ellers prøv i kontrolpanet, at gå ind i tilføj ny hardware, og lad den søge.
Sæt flueben i "ja jeg har allerede tilsluttet hardwaren" og se så hvad det
skøre system finder på. Forhåbentlig vil det så opgive.
Avatar billede kenw Nybegynder
31. januar 2008 - 16:48 #33
Problemet er løst! Det var overhovedet ikke så avanceret som vi troede...

Da den kom op med "Found new hardware" satte jeg bare manuelt at den skulle søge på C:\ inkl. undermapper... og så kunne den godt finde en driver!! :oD

Tror måske det er fordi jeg har skiftet fra XP til Vista tidligere... Automatisk søgning efter driver leder så kun et bestemt sted, mens jeg tror at de gamle XP-drivere ligger et andet sted på C-drevet! Eller noget... Nu virker det i hvert fald! :oD

Mange tak for hjælpen til jer alle - især jasveq! Vil gerne give pointene til dig alligevel som tak for din indsats... Smider du et svar?

/kenw
Avatar billede off-line Nybegynder
31. januar 2008 - 17:01 #34
Takker og til lykke med det gode resultat:)