Avatar billede carlaemilie Nybegynder
29. januar 2008 - 01:19 Der er 7 kommentarer

hjælp læsehoved defekt

Hej

Min bærbare er gået ned. Vi har fået en til at se på den og siger at det muligvis er læsehovedet på harddisken der er gået i stykker. Vi har alle billeder fra vores datters fødsel og indtil nu, som vi er meget interesseret i at fremskaffe, er det noget I vil kunne hjælpe med, eller ved I evt hvem der kan hjælpe. Har talt med østjyllands politi som siger at de nogen gange sender det til Canada, hvis det er noget med læsehovedet, eller hvis folk når at slette alle filer før de konfiskerer en pc. Men det koster mellem 50.000 og 100.000, kan det være rigtigt?

Håber I kan hjælpe, eller ved hvem jeg kan kontakte.

Med venlig hilsen Marlene Ostenfeldt
Avatar billede Jensen DK Novice
29. januar 2008 - 07:20 #1
Prøv at lave en live cd og følg vejledningen  http://www.helgec.dk/livecd.html
Avatar billede Jensen DK Novice
29. januar 2008 - 07:30 #2
mail@helgec.dk <mail@helgec.dk> I kan henvende jer til helgec på mail adressen hvis det kikser med den live cd, han kan muligvis også redde jeres ting på HD mod et rimeligt beløb.
Avatar billede powerpunk Nybegynder
29. januar 2008 - 08:35 #3
Hvis disken er død tvivler jeg på at en livecd er nogen hjælp.

Prøv evt. IBAS.dk. eller www.dkcdata.dk

De beskæftiger sig også med data-recovery fra døde diske.
Prisniveau ligger efter sigende omkring 5.000-10.000,- (dkcdata er vist billigst)

IBAS har i hvertfald en 24 timers kundeservice, som må kunne oplyse et mere præcist prisniveau.
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2008 - 10:32 #4
Foreløbig har vi jo ikke hørt noget der indikerer at harddisken er ødelagt udover, at en eller anden mener at læsehovedet er defekt. Lidt flere oplysninger kunne måske spare rigtig mange penge
Avatar billede carlaemilie Nybegynder
30. januar 2008 - 13:45 #5
Tak forhjælpen indtil nu. Jeg må indrømme at jeg ikke har ret meget forstand på it. Men jeg prøver alligevel at beskrive hvad der er sket. ores bærbare begyndte at opføre sig underligt (programmer frøs, startede påny, pc'en startede op påny osv) En dag gik det hele i sort og vi kunne ikke starte den op igen. Så så en "it-mand" på den. Han prøvede med div. programmer og fik en anden pc koplet på, eller hvad det nu hedder. Det fik vores pc op at køre igen midlertidigt, men vores brænder virkede ikke, da vi ville tage sikkerhedskopier. En måneds tid efter gik den helt ned igen og der er ingen der indtil nu har kunne få nogen kontakt til HD. Derfor mener dem der har set på den at det er nødvendigt aflæse "magneterne" ????
Avatar billede powerpunk Nybegynder
30. januar 2008 - 14:27 #6
Hvis der er prøvet med diverse recovery software uden at få kontakt til disken lyder det unægtelig som om den er død og skal ind til nogen der har forstand på 'mekanisk' data recovery.

Hvis man har mod og forstand på den slags findes der en række forskellige sidste-udvejs tricks (Se også http://www.eksperten.dk/spm/816842) men det er ikke noget jeg vil anbefale, hvis man ikke føler at man har fuld kontrol, da man risikerer at skade disken endnu mere hvis de udføres forkert...

Såfremt der rent faktisk er tale om mekaniske problemer på disken er den sikreste, men desværre også dyreste måde at forsøge at redde data på, at sende disken til professionel recovery. F.eks et af de steder nævnt tidligere i tråden.

I hvert fald forestiller jeg mig ikke at det koster noget at kontakte et af disse firmaer og spørge hvad prisniveaute rent faktisk er...
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2008 - 17:43 #7
Hvad siger du til at vi forsøger at komme videre eller hvad var din hensigt med tråden