Avatar billede stenskrog Nybegynder
28. januar 2008 - 21:00 Der er 6 kommentarer

GPS signal udebliver pludselig på navigationssoftware

Hejsa

Jeg har et problem jeg håber I kan hjælpe med at løse.

Min far købte i 2005 en Fujitsu-Siemens Pocket Loox PDA i Føtex med X-ROAD 3 navigationssoftware på. Altså en PDA med tilhørende billade-sæt og en GPS antenne. Dette har fungeret fint, ligeledes efter vi opgradede den til TomTom software. Ingen problemer overhovedet - Før i går altså. Jeg skulle bruge den, men nu blev den bare ved og ved med at skrive "0 satelitter" i hovedvinduet, og trykkede man en ønsket adresse ind så blev den også ved med at skrive at den søger efter et "gyldigt signal" eller noget i den duer... BUT WHY? Sidst den blev pakket i min fars taske (Han er chauffør og har den altid med, men ikke så tit han bruger den) virkede den fint.

Jeg har selv (forgæves) forsøgt at afhjælpe problemet, med følgende:
Tænde/slukke den
"Re-sætte" den
Tage SD kortet ud og ind og genstarte.
Tjekket at alle kabler sidder godt sammen
Haft GPS antennen til at ligge forskellige steder på instrumentbordet.

Har haft den til at søge efter signal på en strækning over 20 km uden resultat - normalvis har den problemer når man starter op i vores carport, men finder signalet inden for kort tid når man begynder at køre..

I dag har jeg så forsøgt mig med at fjerne TomTom og installere X-Road 3 igen.

Når monteret i bilen sker der ingen ting.
Der ER strøm på GPS antennen, og alligevel siger den at den ikke kan finde den.

Går jeg ind i selve oversigten over GPS signal og skiller kablet af ved den der PS/2 samledims, og sætter den sammen igen, så skriver den "Søger efter satelitter" og så går der nogle sekunder, hvorefter den kommer til den konklusion at "GPS-modtager ikke fundet".

Er det med andre ord den medfølgende Vicsat Gps modtager der er defekt?

Og hvad skal man i givet fald være obs på, hvis vi skal ud og købe en ny?
Har fundet et par stykker
http://www.hardware-store.dk/gps-udstyr/gps-modtager/globalsat-gps-modtager/prod_502.html?ccSID=a7d235b4474f6ef70d14ba8baee49445
http://www.mobiludsalg.dk/pi/MainNav_MG_550_G_Mouse_PS_2_GPS_modtager_8191_2285.aspx

What to do?
Avatar billede fxj Juniormester
28. januar 2008 - 23:58 #1
Har du prøvet at gå ind og se hvilken GPS-enhed der er tilsluttet.
Min skal stå til TomTom kabel enhed (også selv om GPS´en ikke er fra TomTom(
Avatar billede stenskrog Nybegynder
29. januar 2008 - 12:04 #2
Yes yes, den er korrekt forbundet. Har prøvet alt. Både da TomTom var installeret (- Der var da heller ikke ændret i indstillingerne fra sidste gang den  blev brugt (hvor det virkede!) til gangen hvor jeg skulle bruge den og den så ikke virkede) og nu hvor X-Road 3 er geninstalleret.
Avatar billede fxj Juniormester
29. januar 2008 - 13:56 #3
Jeg tror jeg ville prøve, at geninstallere TomTom og så prøve at opdatere softwaren. Når GPS´en virker er det enten indstillingerne eller softwaren det er galt med.

Af een eller anden mærkelig grund oplever jeg selv nogle gange, at TT har ændret i indstillingerne på GPS-enheden.
Avatar billede stenskrog Nybegynder
29. januar 2008 - 17:54 #4
Umiddelbart så burde det vel ikke have indflydelse på om hvorvidt X-road 3 virker, eller ej? Altså når jeg har fjernet TomTom HELT inden jeg geninstallerede X-road?

Har snakket med min far (hans PDA) og han siger at den det sidste stykke tid er begyndt at være længe om at finde satelitter... 10 mins nogle gange..
Avatar billede fxj Juniormester
29. januar 2008 - 19:35 #5
Hvis alle løsninger er udtømte mht softwaren kan det næsten kun være GPS´en. Den kan jo godt rasle i stykker når den sidder monteret i bilen eller ligger i forruden.

Hvis du kigger efter en ny kunne du også overveje en Bluetooth-GPS. Fordele og ulemper er:
- Der skal være Bluetooth på din PDA
- Det bruger mere strøm, så du skal huske at holde PDA´en opladet
- GPS´en skal også have strøm
- Fordelen er at du kan tage din PDA med ud af bilen, hvis du f.eks. er i en storby.
- GPS´en kan også bruges til aflere PDA´ere, hvis man f.eks. har en telefon med navigation.

Jeg kender ikke de to forhandlere du henviser til. Jeg plejer at handle ved www.danskdatasalg.dk og har aldrig haft problemer der.
De har et udvalg af enheder fra omkring et par hundrede. Hvis du køber een og det ikke afhjælper problemet kunne du jo benytte dig af din 14 dages returret.
Avatar billede stenskrog Nybegynder
29. januar 2008 - 22:42 #6
Har testet med min onkels GPS magen til. Det er modtageren der er stået af. Har just bestilt en ny af samme mærke som den oprindelige hos Midtdata til 404 kr inkl. porto.
- Har faktisk lige fundet den samme til 499 plus porto hos den du henviser til :)

Men tak for svarene!