Avatar billede sobr Nybegynder
06. januar 2008 - 22:25 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan sættes indholdet øverst på siden

Jeg har indtil nu, altid brugt tabeller til at holde styr på top, links, indhold og bund.

Nu kunne godt tænke mig, at prøve med divs for at få indholdet allerøverst på siden og jeg kan da også godt finde ud af at placere det...

men er der noget jeg skal passe på og er der en god "standard-opstilling", som altid funker?
Avatar billede madx Nybegynder
07. januar 2008 - 07:47 #1
Nej, ikke specielt - blot at sitet er velorganiseret og ikke lugter af rendyrket SEO, skjulte lag, lag udenfor skærmen ect.

Jeg har selv meget fine erfaringer med en kombi af div og tables.
divs til at styre de store blokke såsom top, links, indhold og bund.
tables til at detailstyre i den enkelte blokke

nogen gange har jeg lagt f.eks. top og bund i includes

For mig har det performet til toplevel og aldrig givet problemer

Generelt set er søgemaskinerne og særligt Google blevet meget kvikke til at læse det unikke content på en side, så værdien af det har over tid været faldende.

Da jeg udviklede det første gang i 2001 var effekten dramatisk. Det er det ikke længere.

Det vil have større værdi at have fokus på contentratio, altså at holde mængde af kode i ave ift. content, og på contentsiden, at have et markant plus ift. unik content ift. total content.
Avatar billede sobr Nybegynder
08. januar 2008 - 22:44 #2
Undskyld, at jeg har været lidt fraværende...

"nogen gange har jeg lagt f.eks. top og bund i includes"

"Det vil have større værdi at have fokus på contentratio, altså at holde mængde af kode i ave ift. content, og på contentsiden, at have et markant plus ift. unik content ift. total content"

Det er sort snak for mig - jeg følger måske for lidt med herinde eller i det nye ;D

Vil du være sød at skære ud i pap?

Det jeg specielt tænkte på med divs, var når man sætter position til absolute, feks. i bunden, så flytter den ikke automatisk med nedad. Hvordan gør du der?
Avatar billede madx Nybegynder
09. januar 2008 - 07:44 #3
Ok, skal prøve at skille det ad

top og bund i includes:
hvis du har et delvist håndhold website (der findes værktøjer, som virker som et cms, men som arbejder med templates, f.eks. dreamweaver)

håndholdt - dine sider findes som html/asp/php sider - så kan det være en stor fordel ikke at skulle uploade f.eks. 100 sider hver gang der er en rettelse i top eller bund, men kun rette i include-filen.

indcludes - er blot en kodestumt, som serveren indlæser et sted hvor den bliver kaldet serverside, det er basisteknologi, som du kan læse om masser af steder på Nettet

contentratio: koden på en side vejer 100 kb, content-delen - altså teksten på siden, som det fylder i koden - vejer 15 kb, contentratio er 5kb/100 kb dvs 5. 5 er lavt.

følgende side forklarer det kort og du kan foretage en måling
http://www.holovaty.com/tools/getcontentsize/

men content er jo ikke blot content, for hvor megen af de 5 kb. er unikt og hvor meget er en del af websitets basiskommunikation, f.eks. menu, top og bund

du kan passende tale om unique contentratio: den del at siden indhold som er menu, top og bund er dødvægt ift. søgemaksinernes beregninger - det er den unikke tekst på sidenb som tæller

det er måske overkill at beregne forholdet - det tjener blot til at du kan forstår hvad der gælder

nogle webbutikker har store problemer på disse punkter fordi de anvender 3-4-5 ord til at beskrive et produkt og så et billede. det vil give en ekstrem lav unique contentratio omend det er centrale nøgleord. Men hvad nu hvis det er 10 kaffemaskiner af mærket phillips på 10 sider.... der er ikke meget unik tekst for en søgemaskine

mht. positionering af lag, så har www.html.dk en glimrende pædagoisk tutorial her
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion14.asp

så det er bare at klø på ;-)
Avatar billede sobr Nybegynder
14. januar 2008 - 21:55 #4
Tak for hjælp - lidt forsinket :D
Avatar billede madx Nybegynder
14. januar 2008 - 22:04 #5
better late than never ;o) thanks