Avatar billede morfarfar Nybegynder
05. januar 2008 - 19:15 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

I en talrække må tallet kun bruges en gang

Jeg søger en formel for følgende problemstilling:
Jeg har en liste med 44 værelser, til hvert værelse kan være knyttet et tal som refererer til et skab.
Ikke alle skabe er i brug hele tiden, men der er 44 skabe.
Jeg fører en liste i excel med en celle ud for hvert værelse med plads til angivelse af skabsnummeret.
i et nyt regneark vil jeg gerne have en liste med alle 44 skabsnumre, når jeg så har brugt et nummer, vil jeg gerne have det til at angive "optaget"
Placeringen af det enkelte skabsnummer veksler hele tiden
Hvem kan hjælpe?
Jeg kan evt. maile skemaet
Avatar billede vejmand Juniormester
05. januar 2008 - 19:23 #1
Se 4. kommentar i dette spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/805905

Hvis jeg har forstået spørgsmålet rigtig, er det lige hvad du søger.  :-)
Avatar billede excelent Ekspert
05. januar 2008 - 19:44 #2
=HVIS(TÆL.HVIS(Ark1!$B$2:$B$45;A2)=0;"Fri";"Optaget")
Avatar billede morfarfar Nybegynder
06. januar 2008 - 17:55 #3
Kære vejmand og excelent, jeg kan sgutte få det til at virke, men jeg er nu heller ingen ørn.
Men jeg prøver lige problemstillingen igen:
I ark nr. 1 har jeg et skema med bl.a. flg. kolonner:F2:F13+L2:L16+R2:R16
I ark 2 har jeg kolonner med tallene 1 - 44
Hvis jeg så f.eks. skriver "16" i ark1 kolonne F11, vil jeg gerne have den til at markere "optaget" i ark2 kolonne B6 som er "16"ens plads men hvis 16 er fri skal der ikke ske noget, eller der skal stå fri i en kolonne ved siden af.
Venlig hilsen
morfarfar
Avatar billede excelent Ekspert
06. januar 2008 - 18:23 #4
øhh så må vi nødvendigvis vide hvor alle skabe evt. hører til :-)
Avatar billede morfarfar Nybegynder
06. januar 2008 - 18:42 #5
Værelse 1 har f.eks skab nr. 16
Værelse 2 skab nr. 15
disse to skabe skulle så være markeret som optaget i ark 2
Så bliver værelse 1 tomt og dermed skab 16 ledigt
næste gang bliver værelse 3 udlejet og bliver tildelt skab 16 som jo var blevet ledigt.
Der er altså mulighed for at skabene hele flytter tilhørsforhold
Avatar billede excelent Ekspert
06. januar 2008 - 18:57 #6
forudsætter din talrække 1-44 starter i række 1 (A1) ellers udskift A1 i formel med aktuel
Indsæt i B1 og kopier ned (eller den række du nu er startet i)

=HVIS(TÆL.HVIS(Ark1!$F$2:$F$13;A1)+TÆL.HVIS(Ark1!$L$2:$L$16;A1)+TÆL.HVIS(Ark1!$R$2:$R$16;A1)=0;"Fri";"Optaget")
Avatar billede morfarfar Nybegynder
07. januar 2008 - 00:44 #7
Tusind tak det var en stor hjælp
Venlig hilsen
morfarfar
Avatar billede morfarfar Nybegynder
07. januar 2008 - 01:01 #8
Jeg er jo ny her, men ingen tvivl om at excellent har fortjent de 30 point, men hvordan får jeg dem givet?
Avatar billede vejmand Juniormester
07. januar 2008 - 01:09 #9
Vent til i morgen, så sender excelent sikkert et "Svar" i stedet for en "Kommentar".

Herefter fremkommer der en boks med excelent's navn nederst til venstre. Her markérer du excelent og klikker på "Accepter".
Så er spørgsmålet rigtig lukket, og excelent har fået sine velfortjente point.

Velkommen til Eksperten.  :-)
Avatar billede excelent Ekspert
07. januar 2008 - 09:47 #10
ok tak og velbekom - ja i kan altid regne med mig :-)