Avatar billede keldolsen Nybegynder
04. januar 2008 - 21:46 Der er 13 kommentarer

Hjælp til opsætning af trådløs 300Mbps forbindelse.

Hej

Jeg er den lykkelige ejer af en bærbar computer med et Intel Wireless WiFi Link 4965 AGN netkort. ( 300Mbps ) Styresystemet er Windows Vista.
Derfor købte jeg igår en router af mærket N-One som skulle kunne klare 300Mbps og er bagud kompatibel med standarden 802.11b og g.
Computeren fandt nu et nyt netværk, men desværre kun et 802.11g, og jeg kan kun udnytte 54Mbps.
Jeg kan ikke gennemskue hvor fejlen ligger.
Er det mon computeren som kun søger efter b og g netværk? Eller ligger fejlen mon i routeren?
Avatar billede sleeper Nybegynder
04. januar 2008 - 22:21 #1
Hvilket mærke er din router?

N-One er det den navn??
Avatar billede keldolsen Nybegynder
04. januar 2008 - 22:44 #2
Hej sleeper

Mærket er LevelOne, routeren kaldes N_One
Avatar billede keldolsen Nybegynder
04. januar 2008 - 22:49 #3
Typen er WBR-6000
Avatar billede sleeper Nybegynder
04. januar 2008 - 23:00 #4
Hej

Jeg kan se at de d. 11-12 lige har udsendt en ny firmware til denne router.
Prøv at starte med at indstallere denne firmware
http://global.level1.com/technical.php?Id=897&Type=All&SearchName=WBR-6000
Avatar billede keldolsen Nybegynder
04. januar 2008 - 23:29 #5
Hej sleeper

Tak for hjælp, jeg har nu opgraderet firmwaren, computeren finder dog stadig kun et g netværk.
Jeg vil se på det igen i morgen.
Avatar billede sleeper Nybegynder
04. januar 2008 - 23:32 #6
Jeg tager lige et kig på manualen for at se om jeg kan finde nogle punkter vi skal tjekke, jeg er ikke så heldig selv at være opgraderet til N endnu.

Vi må håbe at der kommer en forbi i løbet af natten som har samme netværk, og kan give et hurtig svar
Avatar billede smartebenny Nybegynder
05. januar 2008 - 22:06 #7
Ved ikke med den router, Men kan kan ikke sätte den til at köre N only ?
Hvilken driver har du på dit intel kort.
Har selv samme kort og hold da ferie.
Du skal min. have driver version 11.1.1.11.

Og forresten. Hvilken märke PC har du. Har set lign. problemer på IBM/Lenovo og DELL, men ikke på min egen ASUS. Ved godt det lyder underlige, men....
Avatar billede keldolsen Nybegynder
05. januar 2008 - 22:56 #8
Hej smartebenny
Tak for kommentar.
Computeren hedder Znote 6625WD.
Jeg har installeret den nyeste driver til netkortet som hedder 11.5.0.32. Desværre kan man ikke sætte routeren til at køre N only.
Enten auto med både b, g og n, eller afbrudt.
Jeg kan heller ikke finde en mulighed på netkortet, hvor det evt. kun søger efter n netværk. ( Jeg ved ikke om du kender en mulighed for dette )
På den kasse som routeren lå indeni, står der følgende: WPS 802.11b/g og Qos 300Mbps draft n.
Gad vide om der ligger et problem her?
Avatar billede smartebenny Nybegynder
06. januar 2008 - 17:19 #9
WPS = Wifi Protected Setup
Har ikke helt fundet ud af hvad det går ud på endnu. Er vist ikke 100% en del af N draften endnu.

Qos = Quality of service (så vidt jeg husker)
Gör at en type trafik bliver foretrukket frem for en anden. Altså hvis du f.eks. har IP telefoni og samtidig spiller tunge spil, så kan båndbreden ryge på telefonen. I Qos kan man så sige at der altid skal väre båndbredde nok til IP Telefoni.

Men syntes det lyder underligt at WPS = b+g og Qos = n. Hmm.

Men tror fejlen ligger i kortet fra Intel. For har nu set dette på en DI-524 fra D-Link en Zyxel router og nu din Znote.

Er ved at undersöge det og skal nok skrive hvis jeg finder ud af noget.
Avatar billede keldolsen Nybegynder
06. januar 2008 - 21:32 #10
Hej smartebenny
Tak for kommentar,
Det bliver spændende om du finder noget.
Jeg skriver selvfølgelig også hvis jeg finder en løsning, det er der sikkert andre som kan få gavn af.
Avatar billede jc_d-link Praktikant
09. januar 2008 - 00:10 #11
hej
Avatar billede keldolsen Nybegynder
04. februar 2008 - 22:34 #12
Hej
Efter jeg har læst nedenstående, har jeg nok gjort min nye router og bærbare computer uret. Vista skriver det har fundet et g netværk, men Vista tager nok fejl, hastigheden er som regel 130 Mbps og det er et n netværk ifølge nedenstående.

When non-"n" devices are connected, you will experience some performance degradation, but it shouldn't take the network all the way down to "g" speeds. If all non-"n" devices are removed, you should get approx. 130 Mbps bandwidth.

Your AEBSn is capable of operating in either the 2.4 GHz or 5 GHz radio bands for 802.11n operation. By "true" n, I mean that you would configure this base station in either the "802.11n only (2.4 GHz)" or "802.11n only (5 GHz)" radio modes. The "802.11n (b/g-compatible)" radio mode is a compromise to allow you to operate both "n" and non-"n" devices on the same wireless network ... but, like any compromise, you have to "give up" something somewhere.

If you really need "true" "n" performance, you may want to consider one of the following:
o Replace all of your non-"n" devices, or
o Set up a "Dual-Band" network to support both without the performance impacts of using the b/g-compatible mode. This type of network would require the additiona of a wireless 802.11g router.
Avatar billede jc_d-link Praktikant
05. februar 2008 - 09:24 #13
hejsa,

Jeg har kigget lidt på dit netvärkskort.
Iflg. Intel selv kommer det vist kun op på 130mbps.
Endvidere findes der forskellige HW versioner af kortet, hvor nogle virker bedre end andre.
Men hvis du får 130mbps igennem, er du da meget godt körende.