Avatar billede nbj1 Praktikant
04. januar 2008 - 11:14 Der er 48 kommentarer og
1 løsning

mailserver til centOS

hejsa
nogen der kan anbefale noget frem for andet af pop3 og smtp mailserver til centOs, der let at administrere og sikkert at bruge gerne gratis eller meget billigt som har let tilgængelig installations vejleding.
Avatar billede per-olof Nybegynder
04. januar 2008 - 11:25 #1
Axigen Mailserver www.axigen.dk uforskammet enkel at installere
Avatar billede per-olof Nybegynder
04. januar 2008 - 11:27 #2
Avatar billede nbj1 Praktikant
04. januar 2008 - 11:36 #3
jeps men pt ik lige 1900 kr til det formål desvære
Avatar billede nbj1 Praktikant
04. januar 2008 - 11:41 #4
men er lige ved at genemgå installations vejledning for Qmail ved ikke om det er godt program
Avatar billede per-olof Nybegynder
04. januar 2008 - 12:10 #5
Der findes en gratis med 5 mailbokser http://www.axigen.com/mail-server/free.php
Avatar billede nbj1 Praktikant
04. januar 2008 - 12:16 #6
okay det så jeg ikke kikker lige igen tak
Avatar billede per-olof Nybegynder
04. januar 2008 - 12:40 #7
Ok Du har mulighed at prøve en 30 dage trial, med alle funktioner.
Du betaler kun 1900:- DKK en gang (Business Edition - 25 mailbokses).
Hvis du vil ha 24 x 7 x 365 support og mulighed at opdatere med nye funktioner så koster det kun 20 % av licens kostnaden per år. ( Se
http://www.axigen.dk/html/support.php).
Så vis du lægger ud kostnaden på flere år er den ikke særdeles stor.
Opsætningen er så enkel at hvem som helst fixer det, det kan man ikke kan sige om mange andre open source mailservrar som let kan give en gråe hår.
Avatar billede nbj1 Praktikant
04. januar 2008 - 12:49 #8
jo kan jeg godt se men skal lige have startet intægter også så kommer det nok hvis det er fornuftigt at bruge, men pt vil lige prøve den gratis version med 5 licenser,,, men der er allerede en problem med rmp pakken den fejler så starten var ikke den bedste
Avatar billede nbj1 Praktikant
04. januar 2008 - 13:59 #9
ok det var min yum der skulle opdateres så nu er det installeret fint nok men skulle den ikke pr aout starte wizarden ?
Avatar billede per-olof Nybegynder
04. januar 2008 - 14:48 #10
Du installer med rpm -ivh axigen-5.0.1-1.i386.rpm
og derefter /opt/axigen/bin/axigen.cfg-wizard og da sku du få de vindue op som du kan se på http://www.axigen.dk/axigen-forum/viewtopic.php?t=10
Avatar billede nbj1 Praktikant
04. januar 2008 - 14:54 #11
hvad skal skrives foran at køre axigen-cfg-wizard
Avatar billede nbj1 Praktikant
04. januar 2008 - 15:00 #12
pis skal være fra roden ik inde fra biblo
Avatar billede nbj1 Praktikant
04. januar 2008 - 15:40 #13
hvad menes der med CLi port is used ?
Avatar billede per-olof Nybegynder
04. januar 2008 - 16:52 #14
Skriv i terminal /opt/axigen/bin/axigen.cfg-wizard.
Cli port=Du kan styre servern via f.eks putty over nettet. Kigge på http://www.axigen.com/docs/en/Configuring-AXIGEN-using-CLI_67.html
Avatar billede nbj1 Praktikant
04. januar 2008 - 18:32 #15
tja det bliv jeg ikke ret meget kloger på, ja jeg kører wizard ok kommer igennem til at den vil configurere, men når den kommer til hvor den skriver conf.. cli for man bare en error på at porten er brugt ??? hvilken port skal den bruge og eller hvordan bruger jeg en anden port kan jeg ikke helt se, om det er port 25 110 80 eller eller en anden port ved jeg ikke, jeg bruger port 80 til apache men ellers syntes jeg ikke der skulle være noget galt ?????
Avatar billede per-olof Nybegynder
04. januar 2008 - 20:24 #16
Kigge hvilke program som bruger port 25 110 80.
Port 25 F.eks sendmail Skriv /etc/ini.d/sendmail stop
Det samme med postfix Skriv /etc/ini.d/postfix stop
eller hvad som er installeret i forvejen (jeg hved ikke med centOs)
Da det gæller webmail brug f.eks.port 8080

Du kan bruge mailservern sammen med Axigen genom i Apache httpd.conf skrive til:
ProxyRequests On
ProxyVia On
<VirtualHost *:80>
        ServerName webmail.domain.dk
        ProxyPass / http://Co.mp.ut.erIP:8080/
    ProxyRemote * http://Co.mp.ut.erIP:8080/
</VirtualHost>
<Proxy *>
Order Deny,Allow
Allow from all
</Proxy>

På denne måde har du webmail på http://webmail.domain.dk og din Apache både på port 80
Avatar billede per-olof Nybegynder
04. januar 2008 - 20:26 #17
Skal så klart vara /etc/init.d/sendmail stop og
/etc/init.d/postfix stop (eller hvad som bruger på port 25 og 110)
Avatar billede nbj1 Praktikant
04. januar 2008 - 21:15 #18
har tidlige afinstalleret postfix og sendmail så dem er det ikke, men hvad hedder den kommando hvor man kan se hvilke porte der er ibrug ?
Avatar billede nbj1 Praktikant
04. januar 2008 - 21:22 #19
ProxyPass / http://Co.mp.ut.erIP:8080/
skal det stå sådan eller
ProxyPass / http://mit domæne ipnr:8080/
Avatar billede per-olof Nybegynder
04. januar 2008 - 23:17 #20
Det skal vare ProxyPass / http://192.168.1.140:8080/ (Hvis du har IP 192.168.1.140) Husk skråstreg.
Kommandoet er netstat -tcp eller før lyttende porter netstat -l http://linux.about.com/od/commands/l/blcmdl8_netstat.htm
Avatar billede nbj1 Praktikant
05. januar 2008 - 08:34 #21
hej Per
nu har jeg tjekket porte og det virker ikke som nogen af de pore der skal bruges er i brug, men CLI brokker sig stadig over en port, kan det være den wizard der kludre idet, er der en manuel måde en conf fil man kan rette i så man kan se hvornår det går galt, har sat det andet i httpd.conf men for naturligvis kun en blank side da axigen ikke er færdig configuretet.
Avatar billede per-olof Nybegynder
05. januar 2008 - 11:30 #22
Hvilken port er det ?
Har aldrig varet men om at config-wizard kludrar.
I /var/opt/axigen/run finder du axigen.cfg

Hvis det blir ved at kludre
Starte helt forfra med at skrive rpm -e axigen.
Slet derefter hele /var/opt/axigen
Avatar billede per-olof Nybegynder
05. januar 2008 - 11:34 #23
Og prøve netstat -tlpn og find ud porten
Avatar billede nbj1 Praktikant
05. januar 2008 - 12:26 #24
ok afinstallere det og hentede axigen igen udpakkede og kørte wizard og lavede samme opsøtning som før og fik operation pending forbi det med CLI men stopper nu ved fejl lagersegmentfejl udfor webmail
Avatar billede nbj1 Praktikant
05. januar 2008 - 12:32 #25
og så nu ved jeg godt hvorfor den før lavede kuk i det, hvis man ingang laver istallationen med wizard og det går galdt så har den taget de porte den skal bruge og kører man igen wizarden laver den vrøvl over de porte som den engang har taget
Avatar billede per-olof Nybegynder
05. januar 2008 - 13:06 #26
Ja hvis installationen har lykkes helt/delvis skrive noget til disken så er man nødt til at:
Starte helt forfra med at skrive rpm -e axigen.
Slet derefter hele /var/opt/axigen
og /opt/axigen hvis der er noget tilbage i mappen
Avatar billede nbj1 Praktikant
05. januar 2008 - 13:11 #27
ok men hvorfor øffer den nu over legersegmentfejl da jeg  ved der ikke er nogen fejl på disken
Avatar billede per-olof Nybegynder
05. januar 2008 - 13:42 #28
Jeg mener ikke der er fejl på disken, lagersegmentfejl kan komme af nogen før mig ukend grund.

Som jeg skrev tidligare:
Starte helt forfra med at skrive rpm -e axigen. //Sletter programmet
Slet derefter hele /var/opt/axigen og /opt/axigen
Genstart
Avatar billede nbj1 Praktikant
05. januar 2008 - 13:50 #29
det har jeg gjort 2 gange nu og der kommer samme fejl så tror det var det indtil videre
Avatar billede per-olof Nybegynder
05. januar 2008 - 14:10 #30
Du bruger ret rpm pakke, øverst på http://www.axigen.dk/html/downloads.php
og har
Kernel 2.4/2.6
glibc >= 2.2.93
libstdc++ >= 3.2
libstdc++ <= 4.0
Avatar billede nbj1 Praktikant
05. januar 2008 - 14:32 #31
ja bruger øverste rpm pakke men køre CentOS 5 den frem går ikke helt i listen.
af de andre ting ved jeg ikke lige
Avatar billede per-olof Nybegynder
05. januar 2008 - 16:23 #32
Der sku stå:
For RedHat Enterprise Linux 3 and 4, CentOS 3.x and 4.x, Fedora Core 1, 2 and 3, SUSE Linux Enterprise Server 9, Novell Open Enterprise Server, SUSE Linux 9.x, Mandrake Linux 10.2 Tak før tipset har jeg glemt.

Jeg skal sende en mail til Axigen support og spørge så jeg vender tilbage.
Avatar billede nbj1 Praktikant
05. januar 2008 - 16:36 #33
ok tak
Avatar billede per-olof Nybegynder
05. januar 2008 - 18:03 #34
"The issue you reported has never been encountered until this time and a thorough investigation should be performed." Var svaret.
Så hvis du vil sende axigen.cfg og din log fil så kan vi finde ud det.
Adresse er salg(snabela)axigen.dk

I Axigen forum finder jeg:
http://www.axigen.com/forum/showthread.php?t=3582&highlight=CentOS
Avatar billede nbj1 Praktikant
05. januar 2008 - 20:16 #35
Hej per efter lidt roden og ny installation har jeg nu f[et det op at køre, axigen er startet, local på serveren kan jeg gå i webadmin.
har installeret nøglen var måske dumt da jeg kun vidste det til 5 bruger men regnede med det var pr domæne, men man kan kun have et domæne æv.
nå men nu skal jeg lige have sat mig ind i hvordan og om der kan sendes og modtages post desvære igen kun et domæne, og om det kan sammenarbejde med php delen.
Avatar billede per-olof Nybegynder
05. januar 2008 - 21:06 #36
Ok det var godt.
Husk på at hvis du sitter på et net f.eks TDC privat så er det spærret for port 25. Det kommer du ud af genem at sætte i din DNS en ekstra MX 20 record så at der står:
domain.dk  MX  10  mail.domain.dk
domain.dk  MX  20  backup-mx.post.tele.dk
Avatar billede nbj1 Praktikant
05. januar 2008 - 21:24 #37
ja det har jeg fra tidlige så dns delen skulle være ok
men fange så ik lige webmail fra laptop
The server is temporarily unable to service your request due to maintenance downtime or capacity problems. Please try again later.

Additionally, a 503 Service Temporarily Unavailable error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.

hvad med php.ini noget bestemt eller localhost nok ?
Avatar billede per-olof Nybegynder
06. januar 2008 - 12:57 #38
Hej
Du skal normalt ikke behøve ændre noget i php.ini.
Der skal stå:
; For Unix only.  You may supply arguments as well (default: "sendmail -t -i").
sendmail_path = /usr/sbin/sendmail -t -i

(SMTP = localhost er før Windows.)

Jeg er ikke helt med hvad du mener "fange så ik lige webmail fra laptop"
Har webmail grønt flueben under "Services/Services Management i webadmin ?
Avatar billede nbj1 Praktikant
06. januar 2008 - 15:15 #39
ja servicen kører og kan godt via 127.0.0.1:80000 fange webmail men over det private net ex. fra min bærbar kan jeg ikke fange webmail og har det via httpd.conf webmail.c2chat.com og fanger noget nemmerlig hvad jeg skrev 5-1 kl 21:24 men er ikke sikkert det er axiagen da jeg har slået fejl 503 som siger det når serveren er overbelasted hehe kan være axiagen kræver for meget prosessor, jeg ved det ikke helt.
Avatar billede nbj1 Praktikant
06. januar 2008 - 15:18 #40
men er det rigtigt at det kun pt for 1 domæne ?
Avatar billede per-olof Nybegynder
06. januar 2008 - 16:37 #41
Firewall åben ? Kan du fange den på computerens Ip adresse http://någonting:80000 før øvrigt Port 80000 vil jeg mene er lidt højt, Sæt under 65535
Har ikke testet den version. Har du prøvet om du ikke kan sætte op flere domæne. På de andre licenser er mailbokser=domæne dvs. du kan ha 5 domæne og en mailboks på var.
Axigen 5.0 drager lidt power Sluk processer du ikke bruger.
Avatar billede nbj1 Praktikant
06. januar 2008 - 16:53 #42
he nej fik et nul for meget på 8000 for webmail 9000 for admin og nej det kun på serveren det skal bruges da jeg går in via port 80 se 04/01-2008 20:24:21 proxy ik,
og for jo også svar tilbage med http://webmail.c2chat.com så der er hul igennem, så firewall umidelbar ikke forklaringen. har kun fået en licens tilsendt og der står ser jeg kun et domæne trals da jeg har 4, nej mailbox er ikke lig med domæner normalt ik
Avatar billede per-olof Nybegynder
06. januar 2008 - 18:02 #43
Ne jag mener at normalt Axigen licens er så at du kan ha på (25) 5 domæner med 5 mailboks eller 1 domæne og 25 mailboks.
Har du mod_proxy aktiv på Apachen http://httpd.apache.org/docs/2.2/mod/mod_proxy.html
Avatar billede langbein Nybegynder
06. januar 2008 - 22:15 #44
SME server er bygget over Centos og den har ferdig konfigurert Qmail + Horde web mail + virus vask + spam filtering. Gratis, settes opp og administreres automatisk. Ingen begrensninger i antall mailbokser eller kontoer. Tillater i utgangspunktet kun en admin konto. Har begrensniger i håndteringen av flere domener.
Avatar billede nbj1 Praktikant
07. januar 2008 - 06:43 #45
Er der en GUI bruger flade i SME ?
Avatar billede nbj1 Praktikant
07. januar 2008 - 07:00 #46
er det swerts-kniudsen SME ?
Avatar billede ms7829 Nybegynder
24. februar 2008 - 23:18 #47
Hej ville da men denne kunne det du vil den skulle SME Server 7.3 Released den har både ftp, http & mailserver er let at installer og vedligeholde
Avatar billede nbj1 Praktikant
16. marts 2008 - 18:28 #48
hej et svar så jeg kan lukke :)
Avatar billede nbj1 Praktikant
04. juli 2008 - 17:09 #49
lukket