Avatar billede kimcor Nybegynder
30. november 2007 - 12:39 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Dårlig proformance på trådløs netværk.

Har en 20Mbit down og 1 Up adsl hos tdc. En Linksys wrt150 AP/Router samt 4 PC´er koblet på det trådløs netværk og ingen koblet via ledning. Har testet AP/Routeren med en ledning og får en download på 19-20 mbit og upload på 8-900 kbit så alting ser godt ud. Men på 3 af pc´erne er jeg kun istand til at opnå 5 mbit down mens opload er fine 8-900 kbit. Den 4 pc køre tilgændgæld fint med en download på 17-18 Mbit og opload på 8-900 kbit. Alle driver er opdateret til de nyeste og PC´erne er testet med samme afstand til AP/Router. Har kigget på konfig på den pc der køre fint men kan ikke se noget anderledes iforhold til de 3 andre. Pc´erne er: Dell bærbar med intelproWireless 54g, HP Bærbar med intelproWireless 54, Shuttel med wireless 54g kort samt en ældre Soltek Qbic med et billigt SMC 54g wirelesskort, sjovt nok den maskine der køre som den skal. AP/Router står til 54g, men er blevet testet med alle muligheder. Havde samme problem med en ældre USRobotics AP/Router men håbede at indkøb af Linksys ville afhjælpe mit problem, hvilket det ikke gjorde:(.

Har fået et råd om at kigge på netværkskort i egenskaber og sikre mig at speed and duplex står på full da trådløs kort godt kan have svært ved at autodetc og muligvis kun står til halv duplex, vil gøre det senere idag.

Men har andre haft samme problem? Og hvad gjord I for at løse det?
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. november 2007 - 12:53 #1
Her er noget grundlæggende du skal fors¨å når vi taler trådløst.

Først skal man vide at trådløse standarder er relativt nye, hvorfor de kan tålkes en lille smule forskelligt på protokol niveau af forskellige producenter. Dette kan betyde at visse kombinationer af netkort/accesspoints ikke virker så godt sammen som andre.

du skal også vide at trådløse signaler er meget følsomme for miljø ting, alt metal dæmper og reflekterer og at alt elektrisk støjer og at alle disse forhold kan ødelægge forbindelser. hvis dit accesspoint/router f.eks. står meget tæt på en metallampe, kan dette betyde reflekser og skygger i signaludbredelsen, der kan forstyrre alt efter hvor maskinen er placeret. Det at flytte et netkort 20 cemtimeret kan nogle gange betyde alt mellem intet signal og fuld styrke.

Du skal også vide at det meste trådløse udstyr fungerer som en hub og kun har en kanal. Dette betyder først at du skal dele båndbredden i to en til op og en til ned. så her bliver dine 20 mbit altså til 10 mbit i bedste fald. Så deler alle enhederne den resernede båndbredde,vilket i dit tilfælde betyder en reduktion til omkring 1.8 Mbit pr enhed og denne kan så deles skævt hvis enhederne er placeret så sende/modtage styrkerne er forskellige.

Endelig betyder dæmpning i kabler ganske meget. Bruger du dårlige kabler, vil det nedsætte dit signal betragteligt.

Du kan gøre forskellige ting.

Leg med placeringen af enhederne så disse placeres optimalt. prøv evt med bedre eksterne antenner og husk kabelkvaliteten til disse antenner. Dæmbningen skal være så lille som muligt.

Endelig findes range extendere og andet af den slags.

du kan også overveje at bryge tredieparts styresystem til dit accesspoing, det giver dig mange flere muligheder, herunder mulighed for at ændre på signalstyrken så denne kan skrues op
Avatar billede renehinsch Praktikant
30. november 2007 - 12:56 #2
WLAN er halv duplex så du kan slet ikke sætte en parameter som fuld-duplex.
Der er mange laptops som genererer selv-interferens og dermed forringer wireless for sig selv. Så det kan ligge helt ned i den enkelte PC hardware. Mit forslag er at benytte det samme WLAN pccard med samme drivere og setup og så benchmarke samtlige maskiner en for en. Så sammenligner du et ens WLAN setup og kan bedre isolere dig ned til det egentlige problem. Husk at disable det interne WLAN så du ikke benytter det når du tester.
Avatar billede renehinsch Praktikant
30. november 2007 - 13:06 #3
Jeg ved ikke havd dette er for en radioteknologi der beskrives af bufferzone. Det er i hvertfald ikke WLAN (IEEE 802.11) Du kan sagtens have en fordeling på fx 95%/5% mellem uplink/downlink. Hvis der er 10 stationer på og kun en station har data at sende får den 100& af båndbredden. Det samme gør sig gældende på en ethernet hub som der korrekt sammenlignes med.
Avatar billede kimcor Nybegynder
30. november 2007 - 13:20 #4
Til bufferzone: delt båndbredde, ja jeg ved godt at båndbredden bliver delt, men at det sker som du beskriver betvivler jeg. Har haft alle 4 pc´er tændt og igang med download på samme tid , hvilket medførte at 3 pc´er downloaded med 3-4 mbit mens den sidste lå mellem 13-16 mbit. Og alle de almindelige råd om trådløs er jeg fuldt ud klar over.

Til:renehinsch. Vil prøve at teste som du beskriver. Det undre dog mig lidt at 3 ud af mine 4 pc´er laver interferens på næsten samme niveau, ligge ca indenfor en afvigelse på 1-3%.jeg har samlet pc´er og haft trådløst netværk i lang tid og det ligner ikke en tilfældighed at 3 ´pc´er laver samme ting/fejl hvilket normal betyder at man har glemt et "flugeben" el. lign. Vender tilbage om hvordan test gik.
Avatar billede renehinsch Praktikant
30. november 2007 - 13:41 #5
OK. Jeg regner heller ikke med at du har same interferens på alle laptops. Det var et eksemple på at der kan være andre ting der spiller ind. Lad os se hvad du finder ud af.
Avatar billede kimcor Nybegynder
10. december 2007 - 12:44 #6
Har nu endelig testet med et usb trådløs netkort IEEE 802.11n. Efter at have instal. driver til dette kort og været på nettet kunne jeg på alle pc´erne med dette kort ramme 17-18 mbit download. Det sjove var at efter at have skiftet om til de normale netkort på alle pc´erne var alle istand til at downloade med 17-18 mbit? Ved ikke lige hvorfor hastigheden ændret sig men er egentlig også ligeglad når nu de alle virker med den rigtige hastighed. Så tak til renehinsch for ideen om at teste med et andet netkort:)
Avatar billede renehinsch Praktikant
10. december 2007 - 14:11 #7
Selv tak. Godt du fik løst dit problem
Din driver install har måske fået rettet/opdateret nogel ting i Windows der gav problemer.
Hvorfor tager du halvdelen af point selv?
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. januar 2008 - 18:04 #8
nu er det ikkke WLAN (IEEE 802.11) standarden jeg udtaler mig om, men TCP/IP der er fuld duplex ligegyldig om den køre over kabler eller trådløst. Jeg er godt klar over at duplxen ikke er 50/50 og i visse tilfælde sagtens kan være 95/5 men der er tale om duplex hvordan du så en drejer den. Wlan pakker så TCP/IP ind i egen protokol lige som ethernet gør det på kabler
Avatar billede renehinsch Praktikant
06. januar 2008 - 16:17 #9
bufferzone -> Du starter med at referere til trådløs. Ligemeget hvordan jeg læser dit svar kan jeg kun se du refererer til 802.11 :-).
Mht til haf/full duplex så har du ret hvis den half duplex link (WLAN) TCP traverserer har en større effektiv båndbredde end den langsomste full duplex link som i dette tilfælde er 20+1 mbps adsl.