Avatar billede bojerne Nybegynder
12. november 2007 - 15:38 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

On/Off knap problem

Jeg har problem med at tænde PC på On/Off knappen.
Der er muligvis en løs forbindelse?
Jeg skal trykke flere gange - ofte lidt hårdt for at tænde PC.
Når PC endelig er startet kan den køre i lang tid (eller kort tid) og så pludselig slukke.
Jeg når lige at se "Windows lukker" og så stopper PC pludselig.
Hvis jeg lader strømmen være tilsluttet kan jeg høre at PC selv starter uden at jeg har rørt den - men den slukker efter få sekunder.
Nogen forslag til løsning?
Skifte frontpanel?
Jeg har skiftet PCU uden at det ændrede noget.
Forsøgt med en anden HDD uden ændring.
Avatar billede kogt Nybegynder
12. november 2007 - 17:07 #1
proev og afmonter ledningerne til start knappen foran... og saa kortslut dem naar du vil starte computeren. og hold enderne adskildt mens du arbejder ved computeren...

tjek at ledningerne er intakte... der maa ikke vaere gaaet hul paa kablet saa man kan se ind til lederen.. maaske kan de vaere beskadiget af en metal kant i kabinettet...
Avatar billede bojerne Nybegynder
12. november 2007 - 17:34 #2
Ok, men det kræver at den side af PC'en hvor motherboard er monteret bliver afmonteret - for at komme til frontpanelet.
Kan jeg bare skrue skruerne fra motherboard ud og lade det "stå" i bagpanelet?
Jeg er ikke meget for at håndtere motherboard for meget for ikke at beskadige det.

Jeg har i øvrigt støvsuget PC, så det er nok ikke et varmeproblem.
PC'en kan ikke starte nu.
Den tænder kun et øjeblik og slukker igen med det samme.
Avatar billede kogt Nybegynder
12. november 2007 - 19:28 #3
Oehhh hva for et kabinet har du..??

og det skulle gerne kunne lade sig goere at pille taend knappen af, uden og overhovet at roerer ved bundkortet... og hvis det er tilfaeldet saa har du et meget under kabinet eller oxo misforstaar du mig bare... :)

hvis det er tilfaeldet at du har et underligt kabinet saa ja du kan sikkert godt lad bundkortet staa i bagpanelet... det kan jeg paa mit kabinet men det afhaenger jo af designet...

som noget helt andet kan du tage de to ledninger ud paa bundkortet som gaar op til start knappen eller "power" om du vil

og saa bare kortslutte de to pins, hvor de to ledninger sad, med en skrue traekker hvis det ikke er til for meget besvaer... eller saette to nye ledninger paa...

og til det med bundkortet saa bare soerg for at fjerne statisk elektricitet ved og tage fat i en vandhane eller radiator og saa laeg kortet paa et traebord eller andet der ikke kan vaere statisk ladet...

og igen det er ikke saa farligt hvis man bare tager det stille og roligt...!!
Avatar billede bojerne Nybegynder
13. november 2007 - 11:02 #4
Hej kogt.
Mit kabinet er vel et normalt mini tower.
Det ser bar ud som om at det er forstaerket i den ene side hvor motherboard er fastgjort, men ved naermere eftersyn er der nok tale om 2 metalplader og saa kan jeg nok godt fjerne sidepanelet alligevel.
Jeg har dog gjort det med at fjerne powerledningen og kortsluttet kontakten.
Det ser ud til at have loest problemet for PC'en har nu koert i nogle timer uden powerledningen tilsluttet.
Jeg slukkede PC'en og satte powerledningen paa igen, men saa kunne jeg ikke starte PC'en paa normal vis.
PC'en gav sig til at starte af sig selv i et sekund da jeg satte powerledningen paa, men opgav igen.
Af med powerledningen og starte med en skruetraekker - saa virkede PC normalt igen.
Jeg maa jo nok have frontpanelet af og skifte on/off knappen og evt. powerledningen.
Maaske kan det vaere en loes forbindelse?
Eller en beskadiget ledning som du skrev.
Avatar billede bojerne Nybegynder
13. november 2007 - 12:17 #5
Jeg har frontpanelet afmonteret og kan se den kontakt, som sidder bag on/off trykknappen.
Jeg tror at jeg vil købe en ny kontakt, for efter at have renset for støv ved knappen standsede PC'en igen (med powerledningen monteret på motherboard) da den havde kørt et stykke tid.
Problemet må være i kontakten.
Avatar billede kogt Nybegynder
13. november 2007 - 13:23 #6
husk du maa kun kortslutte dem kort for at taende computeren... hvis du holder de to ledninger sammen vil computeren taende og derefter slukke igen...
Avatar billede bojerne Nybegynder
19. november 2007 - 08:25 #7
Jeg kortslutter kun kort.
Jeg har haft lidt besvær med at finde en ny kontakt, men har nu fundet en på ebay.Jeg vender tilbage når jeg har monteret den nye kontakt.
Avatar billede kogt Nybegynder
19. november 2007 - 22:22 #8
okay godt nok.. men en ganske almindelig kontakt kan jo oxo goerer det :) med lidt modding af kabinettet altsaa du kan bare bore et hul i fronten og finde en kontakt der passer til formaalet... lige nu har jeg en stor roed noedafbrydder til power knap og en lille roed knap til reset... det fungerer fint :) det skal lige siges at min power knap ikke fejlede noget jeg gjorde det kun for sjov... :P
Avatar billede bojerne Nybegynder
19. november 2007 - 22:36 #9
Jeg er blevet lidt mere fortrolig med computerteknik nu - jeg har ikke rigtigt turde gå i gang med at rode i computeren af skræk for at ødelægge noget, men jeg har indtryk af at det faktisk ikke er så kompliceret, for hvis noget er i stykker, så køber man bare en ny komponent og tilslutter ledningerne.
Jeg afventer lige den kontakt jeg har bestilt, men hvis den ikke kommer (den kostede næste intet) så kan jeg jo gå i byggemarkedet og købe en sjov afbryder :-)
Avatar billede kogt Nybegynder
19. november 2007 - 23:10 #10
det er godt du er blevet mere fortrolig med det.... :) det vaerste der enlig kan ske er og miste data... resten er jo bare hardware og kan skiftes ud... undtagen harddisken... :) jeg tror jeg ville begynde og tude hvis min gamle 120GB HD stod af... jeg har godt nok mange ting paa den jeg noedigt vil miste...!!! saa pas paa dine harddiske...!!!
Avatar billede bojerne Nybegynder
21. november 2007 - 18:34 #11
Jeg har nu tilsluttet den nye kontakt og nu virker computeren normalt igen.Der må have været en fejl i den gamle kontakt.
Hvis du lige sender et svar, kogt, skal jeg acceptere det, så du får dine points.
Tak for dine inputs
Avatar billede kogt Nybegynder
21. november 2007 - 20:14 #12
var saa lidt :)